Hur många fjärilsciklider i ett 100 liters?

#1 - 20 augusti 2011 19:17
Hur många fjärilsciklider går att hålla tillsammans i ett 100 liters akvarium utan att det blir mycket revirbråk? Jag tänkte först endast hålla en hane tillsammans med två honor, men sedan läste jag att om man höll ett stim av dem tillsammans skulle deras aggression fördelas jämnare mellan varanadra och att de då skulle ha en större chans att överleva.
#2 - 20 augusti 2011 22:20
Jag hade två honor och en hane i ett 100 liters för något år sedan och det gick alldeles utmärkt i det fallet.

Hade dock byggt upp två små "revir" i var sin ände av karet, med hjälp av skiffersten. När en av honorna inte riktigt fick vara med resten av gänget drog hon alltid iväg till det revir som fanns i andra sidan av karet.

Det funkar nog lika bra med anubias, eller vad som helst där fjärilen känner att den är skyddad. Kan självklart inte svara för huruvida det fungerar för dig men min erfarenhet var att det gick alldeles utmärkt att hålla en hane och två honor, så länge dom hade gömställen i var sitt ände av karet.
#3 - 21 augusti 2011 18:12
Tack så mycket :) Gäller alltså att skapa många gömställen så att fiskarna har någonstans att dra sig undan för en stund.
#4 - 21 augusti 2011 19:31
Jag har 5st i mitt 125l. Jag har haft dom ni i snart 8 månader och dom är inte större än 3cm och lär inte bli större heller.
#5 - 21 augusti 2011 20:09
Runt 5-6 cm blir de ungefär skall man ha 2 hanar i runt 100l gäller det att inreda smart så det blir naturliga revir gränser.

Annons