Hur många kilo kan man ha i akvariet??

#1 - 19 december 2006 20:05
Hej hej.....

Jag har under en en tid börjat å byta ut mina vulkansten mot annan mycket tyngre sten i akvariet, å nu har jag funderat en del över hur mycket sten man kan ha i ett akvarie....
Akvariet det gäller är ett Juwel Vision 450..

Tacksam för svar.

//Michael N
#2 - 19 december 2006 20:10
mer än vad som får plats i karet skulle ja tro.. se till att stenarna inte kan välta bara och att det inte ligger gruskorn under stenarna..
#3 - 19 december 2006 20:14
Lägg en frigolitskiva i botten på akvariet sen bygger du upp med stenar och därefter grus för annars är risken stor att bottenglaset går sönder på grund av punktbelastning
#4 - 19 december 2006 20:48
Frigolit har jag redan i botten på hela karet, så den biten är löst. Men det känns ändå lite jobbigt eftersom att det är rödgranit som jag vill i akvariet nu, å det väger riktigt mycket.
Men jag får väl testa å se glad ut......om det kommer ut lite vatten kan jag öppna ett spa :D

//Michael N
#5 - 19 december 2006 20:58
Det beror ju på hur mycket du ska ha. Själv så har jag haft 40kg sten i ett 100L sen plus cirka 10cm grus och jag hade ingen frigolit i botten och bänken var inte stabil heller så det känns som att det var ett mirakel att akvariet inte sprack. Och all sten som jag hade i akvariet hade jag staplat på höjden hela vägen upp till ytan med dom största i botten. Men om du har en relativt tjock frigolitskiva så borde det väl inte vara några direkta problem med mycket/tung sten i akvariet?:)
#6 - 19 december 2006 21:01
Glenn skrev:
Det beror ju på hur mycket du ska ha. Själv så har jag haft 40kg sten i ett 100L sen plus cirka 10cm grus och jag hade ingen frigolit i botten och bänken var inte stabil heller så det känns som att det var ett mirakel att akvariet inte sprack. Och all sten som jag hade i akvariet hade jag staplat på höjden hela vägen upp till ytan med dom största i botten. Men om du har en relativt tjock frigolitskiva så borde det väl inte vara några direkta problem med mycket/tung sten i akvariet?:)

Bänken jag använder är Juwels egna som följer med till karet. å den borde väl vara väl tilltagen....hoppas jag!!
#7 - 19 december 2006 21:12
Det vågar jag inte svara på då jag inte kan något om juwel så det överlåter jag till någon annan men min bänk som ja hade från ikea var en som det är är en spånskiva och sen så är den bara fylld med papper så det borde ju inte vara ngt prob med juwels bänkar:p
#8 - 19 december 2006 21:17
Glenn skrev:
Det vågar jag inte svara på då jag inte kan något om juwel så det överlåter jag till någon annan men min bänk som ja hade från ikea var en som det är är en spånskiva och sen så är den bara fylld med papper så det borde ju inte vara ngt prob med juwels bänkar:p

Som sagt..det hade inte vart fel med lite Spa i huset he he he:D
#9 - 19 december 2006 21:22
Som sagt..det hade inte vart fel med lite Spa i huset he he he:D

Kan man boka in en tid redan nu?:D;)
#10 - 19 december 2006 22:59
He he he....tar du med dig påsar för fisken så är du välkommen he he he
#11 - 19 december 2006 23:37
hahahahahahaha jorå men det ordnar jag[:-38][:-38][:-38][:-92][:-92][:-92]

Annons