walak skrev:
walak skrev:
walak skrev:Mm jaha där förstördes mina planer för där är det enda stället jag kunde ställa akvariumet och jag behöver bänken för kläder
walak skrev:Om jag sätter upp en regel på väggen och skruvar fast bänken i den räcker det eller måste jag regla upp mera??
walak skrev:
danne0301 skrev:Nej det är en orelevant jämförelse för det är 2 olika typer av möbel, den ena är en möbel medklena sidstycken designat för klädförvaring. Den andra är ett bord med stabila ben.
Bladh skrev:Menar du att LACK har tåliga ben? Tvivlar på att jag inte kan knäcka ett för hand...
danne0301 skrev:Det handlar inte om knäck-kraft utan stabilitet. Lack har ~3ggr så bred yta som bär upp.
Notera att jag inte hävdar att några av möblerna lämpar sig för akvarium :p möjligtvis ett Lack om jag måste välja, det är lägre och långt stabilare i sidled.
Bladh skrev:Jag har en hyfsat stor tv-bänk ur lack-serien, som har bågnat pga en tv på ynka 50-60 kg... så nej, enligt mig är lack lika värdelöst som allt annat där.
danne0301 skrev:Det beror såklart även på hur belastningen ligger. Om karet är 80cm och bänken 120 så kommer den bågna utan tvekan. Är karet istället 120cm så tar benen upp tyngden direkt istället för indirekt genom en vek skiva och det bågnar inte.
candra skrev:Jag frågade er om att ha 80 kilo ca, 54 liters akv på min stora schenk hemnes ikea
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00067830. =) med mittenstag undertill.
Det verkar inte vara några problem att jag kan ha det....jämfört med denna fråga..240 liter på en ännu mindre möbel än min möbel...och jag skulle "bara" ha 54 liters akv... hehe.. =)
Kensa skrev:för säkerhets skull så vore det nog bra med ett extra stöd
under "mittstaget", finns ett bra ställbart ben på IKEA som skulle
ge ett bra extra stöd så den inte bågnar efter ett tag.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00054564
som du säger....det är en hyfsat stor skillnad på ett kar som
väger kanske 80 kg med allt, och ett kar på 240 liter som kanske
väger runt 300 kg (+/- några kilo pending mängd grus / sten)
.