Hur många malar i akvariet?

#1 - 16 februari 2008 22:08
Hej!

Undrar bara hur många malar det vore rimligt att ha i ett 70l akvarium.
Och i ett 200l kar också. För jag har bara haft igång mitt i några månader, har haft akvarium längre, så det är inte mycket alger. Har 2 finfina malar. Men hur många är det rimligt att ha? för någon som typ hade ett 200l hade typ 20-30 st eller nåt. Är inte det lite mycket fisk???:confused:[:o]

/ Sandra
#2 - 16 februari 2008 22:23
Det beror lite på vad det är för malar samt storleken på dessa.
Är det tex ett par Ancistrus som leker och får en kull ungar kan det vara ett hundratal malar i karet, men de är då bara runt centimetern stora och växer snbbt ur detta kar.
#3 - 16 februari 2008 22:49
2st ancistrus är väl ungefär max skulle jag säga... Eller ett gäng på 8-10 mindre pansarmalar
#4 - 17 februari 2008 20:50
Jag som får massor med ancistrus får fånga de lite större ungarna och ge dem till kompisar eller sälja. Det är lagom med ett par i ett akvarium när de blivit vuxna.
#5 - 17 februari 2008 21:14
Okej. Tack för alla svar! Blir så glad över att det finns så många som vill hjälpa till när jag har det svårt;)
#6 - 18 februari 2008 22:21
Men kan jag skaffa en hona till och hoppas på att det blir bebisar? eller kommer mina fiskar äta upp dom? (vilka fiskar jag har står i min signatur) jag redan en chokladfärgadmal och 1 ancistrus (vet ej hur det stavas?) hane i mitt 70l.
#7 - 19 februari 2008 08:43
rick skrev:
2st ancistrus är väl ungefär max skulle jag säga... Eller ett gäng på 8-10 mindre pansarmalar

Varför skulle 2 vara max? Och pansarmalar gör ju inte samma sak som ancistrus, dom äter ju inte alger på rutorna, så man kan ju inte säga ancistrus eller pansarmalar.

Jag skulle vilja säga att man ska ha minst 2 i ett 200l. Annars kan dom inte hålla efter algerna enligt mina erfarenheterer.

Jag har ca 6 Ancistrus i mitt 200l och det är inget problem och rent håller dom med.
#8 - 19 februari 2008 13:40
smegga skrev:
Varför skulle 2 vara max? Och pansarmalar gör ju inte samma sak som ancistrus, dom äter ju inte alger på rutorna, så man kan ju inte säga ancistrus eller pansarmalar.

Jag skulle vilja säga att man ska ha minst 2 i ett 200l. Annars kan dom inte hålla efter algerna enligt mina erfarenheterer.

Jag har ca 6 Ancistrus i mitt 200l och det är inget problem och rent håller dom med.

okej. tror iof att rick menade 2 st i ett 70l som jag har nu. men har du några erfarenheter av att odla ancictrus?
#9 - 19 februari 2008 21:34
Sannstrom skrev:
okej. tror iof att rick menade 2 st i ett 70l som jag har nu. men har du några erfarenheter av att odla ancictrus?

Okej ja i ett 70l skulle 2 vara lagom. Erfarenhet av att odla har jag ja, har just nu ca 200 yngel och 2 hanar som ligger på rom. Så det är bara fråga om du undrar nåt om odling på dom.

Men dom är mycket lätta att odla på om man har hona och hane samt en grotta så leker dom mycket lätt.
#10 - 20 februari 2008 19:41
smegga skrev:
Okej ja i ett 70l skulle 2 vara lagom. Erfarenhet av att odla har jag ja, har just nu ca 200 yngel och 2 hanar som ligger på rom. Så det är bara fråga om du undrar nåt om odling på dom.

Men dom är mycket lätta att odla på om man har hona och hane samt en grotta så leker dom mycket lätt.

[:-160]Okej. Men när man köper dom, hur mycket kostar dom (ca) då?

[:-160]Kan man se skillnad på könen i affärerna?

[:-160]Var gör man av alla bebisar då? Det blir väll ganska många, och dom tar väll ganska stor plats om jag har alla bebisarna i akvariumet?

[:-160] Ska man göra nåt spec. med bebisarna eller för att få dom att para sig? Ska hanen vara med ungarna hela tiden eller tas bort efter ett tag?

och sist men inte minst,

[:-160]Hur stora är ungarna ungifär när dom kläcks??
#11 - 20 februari 2008 23:36
Okej. Men när man köper dom, hur mycket kostar dom (ca) då?

Beror helt på vart du köper dom 20kr uppår beroende på storlek.

Kan man se skillnad på könen i affärerna?

Ja om det är lite större exemplar kan man se det, dom behöver vara runt 4-5 cm för att man ska se köns skillnad. Hanen får vid könsmognad skägg runt huvudet. honor kan också få skägg men mycket senare än hanen och mycket kortare skägg.

Var gör man av alla bebisar då? Det blir väll ganska många, och dom tar väll ganska stor plats om jag har alla bebisarna i akvariumet?

Jag flyttar ynglen till ett yngel akvarium en vecka efter att dom simmat ut ur grottan. En normal kull för mig har varit ca 70 yngel.

Ska man göra nåt spec. med bebisarna eller för att få dom att para sig? Ska hanen vara med ungarna hela tiden eller tas bort efter ett tag?

För att ancistrus ska leka behövs bara att man har en bra grotta och sköter vattenbytena så kommer dom leka, Hanen sköter om äggen till som simmat ur grottan. sen får dom klara sig själva men där kommer ju du in i bilden. Det är bara mata ynglen med algtabletter

och sist men inte minst,

Hur stora är ungarna ungifär när dom kläcks??

dom är ca 8-10 mm när dom kommer ut ur grottan.
#12 - 21 februari 2008 09:02
jag har 4 ancustrus i mitt 120l. hade 5. men de va 2 fullvuxna hanar som bråkade hela tiden. dom båda va över en decimeter. men den ena hanen blev så skadad att jag va tvungen att flytta honom. han dom efter ett dygn :( men nu har jag en megahane en stor hona en mällanhane och en mällanhona.
#13 - 21 februari 2008 18:21
smegga skrev:
Okej. Men när man köper dom, hur mycket kostar dom (ca) då?

Beror helt på vart du köper dom 20kr uppår beroende på storlek.

Kan man se skillnad på könen i affärerna?

Ja om det är lite större exemplar kan man se det, dom behöver vara runt 4-5 cm för att man ska se köns skillnad. Hanen får vid könsmognad skägg runt huvudet. honor kan också få skägg men mycket senare än hanen och mycket kortare skägg.

Var gör man av alla bebisar då? Det blir väll ganska många, och dom tar väll ganska stor plats om jag har alla bebisarna i akvariumet?

Jag flyttar ynglen till ett yngel akvarium en vecka efter att dom simmat ut ur grottan. En normal kull för mig har varit ca 70 yngel.

Ska man göra nåt spec. med bebisarna eller för att få dom att para sig? Ska hanen vara med ungarna hela tiden eller tas bort efter ett tag?

För att ancistrus ska leka behövs bara att man har en bra grotta och sköter vattenbytena så kommer dom leka, Hanen sköter om äggen till som simmat ur grottan. sen får dom klara sig själva men där kommer ju du in i bilden. Det är bara mata ynglen med algtabletter

och sist men inte minst,

Hur stora är ungarna ungifär när dom kläcks??

dom är ca 8-10 mm när dom kommer ut ur grottan.

Oj, tack! :D

Glömde fråga, hur stort borde yngelakvariumet vara ?
Asså, inget överdrivet, jag har platyyngel i ett 10l och det går bra, fast man helst ska ha typ 50l. Så vad är litet och vad är normalt?

Undrar om detta gills som en "grotta" eller om det ska vara större?
http://sannstrom.bilddagboken.se/
(Tryck på den 21/2 i vänsta hörnet)

Den är ca 20cm lång och 5cm bred. Har 2 stora hål i sig.

P.S Om det står att du behöver ett lösen, skriv då in "fiskarsimmar" :) D.S
#14 - 21 februari 2008 18:48
Sannstrom skrev:
Oj, tack! :D

Glömde fråga, hur stort borde yngelakvariumet vara ?

Asså, inget överdrivet, jag har platyyngel i ett 10l och det går bra, fast man helst ska ha typ 50l. Så vad är litet och vad är normalt?

Undrar om detta gills som en "grotta" eller om det ska vara större?

http://sannstrom.bilddagboken.se/

(Tryck på den 21/2 i vänsta hörnet)

Den är ca 20cm lång och 5cm bred. Har 2 stora hål i sig.

P.S Om det står att du behöver ett lösen, skriv då in "fiskarsimmar" :) D.S

50 liter tycker jag är minsta att ha så många yngel i, men större behöva när dom blir större sen.

Grottan kan funka men hanen ska helst kunna spärra alla utgångar så inte honan smiter iväg. Men är dom riktigt sugna på att leka så kommer dom nog lägga ägg även där..

Lycka till
#15 - 21 februari 2008 19:04
okej. Tack! Ska iallafall vänta tills jag fått lov att ha vårt 200l akvarium. Kan man låta ynglerna växa däri eller borde dom tas bort från dom andra fiskarna ändå?
#16 - 22 februari 2008 09:17
Har bara fått en kull och i den är det nog bara 7 yngel men min plan är i nuläget att de skall få vara kvar tills de är stora nog att lämnas in i affären.
#17 - 22 februari 2008 19:27
ja menade faktisk om man kan ha dom kvar i akvariumet eller blir dom uppätna/jagade/dödade mm då?
#18 - 26 februari 2008 15:41
Ingen som kan svara på det??
#19 - 29 februari 2008 12:30
Sannstrom skrev:
Ingen som kan svara på det??

Hej! Jag undrar samma sak. Vi hade tre små yngel av ancistrus för ett par veckor sedan, jag försökte med ett yngelkar men det gick inget bra, jag lade i lite grejor för att de skulle kunna gömma sig, och då sjönk eländet, så jag bestämde mig för att prova att ynglen fick vara kvar i stora akvariet med mamma och pappa, en kampfisk, en gurami och några tetror. Vi har inte sett till mer än ett yngel i taget, och lite sporadiskt, det verkar som om den gömmer sig. Jag vet faktiskt inte om det är fler än en. Nästa gång kanske jag skall prova att lägga upp ynglen i yngelkar, och ha lite flytväxter eller något annat som de kan gömma sig i.
Bilagor:
#20 - 29 februari 2008 23:30
s-näck skrev:
Hej! Jag undrar samma sak. Vi hade tre små yngel av ancistrus för ett par veckor sedan, jag försökte med ett yngelkar men det gick inget bra, jag lade i lite grejor för att de skulle kunna gömma sig, och då sjönk eländet, så jag bestämde mig för att prova att ynglen fick vara kvar i stora akvariet med mamma och pappa, en kampfisk, en gurami och några tetror. Vi har inte sett till mer än ett yngel i taget, och lite sporadiskt, det verkar som om den gömmer sig. Jag vet faktiskt inte om det är fler än en. Nästa gång kanske jag skall prova att lägga upp ynglen i yngelkar, och ha lite flytväxter eller något annat som de kan gömma sig i.

Jag tror nog faktiskt att dem gillar att gömma sig på botten. Dom är juh malar, gillar inte flytväxter då väll`?
#21 - 29 februari 2008 23:37
jag har 2 ancistrus ca 5-6 cm stora, 3 siameser och 3pansarmalar... skulle köpa 6 men butiken hade bara 3 inne, så jag får fler på måndag :) sen har jag inga andra Algätare..
och det är i mitt 220L kar, tror att mina siameser har börjat slarva med bladen. de har en del stubb nu :P... får inte lägga i lika mycket Algtabletter då:)
#22 - 1 mars 2008 22:08
okej. tack! ja vill ha en del olika malar när jag får upp 200l. ska nog ha någon siames, kan man ha endast 1 eller ska det vara flera?
#23 - 2 mars 2008 17:21
Men hur många veckor/månader tar det ungefär innan man ser kön på dom?
#24 - 3 mars 2008 17:58
Yejjeh skrev:
Men hur många veckor/månader tar det ungefär innan man ser kön på dom?

Jaa, det undrar jag också!!
#25 - 5 mars 2008 21:35
någon som vet hur lång tid det tar innan man ser könsskillnad??
#26 - 10 mars 2008 18:01
Hoho?? *hojt hojt!!* Någon? vill gärna veta?
#27 - 10 mars 2008 18:02
och sen också, HUR ser man könskillnaden på ancistrus malar?
#28 - 10 mars 2008 18:04
Har hanen en massa spröt som sticker ut i ansiktet?
#29 - 10 mars 2008 18:26
Sockan2005 skrev:
Har hanen en massa spröt som sticker ut i ansiktet?

Spröt i fler än 1 rad har hanar, även stora honor kan få skägg men honor får bara en rad runt munnen, medans hanen får skägg upp mot huvudet.

Men är malen runt 4-5 cm och har lite skägg kan man säga att det är en hane mina honor har fått skägg vid 8-9 cm.
#30 - 10 mars 2008 18:33
smegga skrev:
Spröt i fler än 1 rad har hanar, även stora honor kan få skägg men honor får bara en rad runt munnen, medans hanen får skägg upp mot huvudet.

Men är malen runt 4-5 cm och har lite skägg kan man säga att det är en hane mina honor har fått skägg vid 8-9 cm.

Aha vad bra. :D Min mal har två "piggar" lite nedanför ögonen och inget annat ännu. Den är runt 5-6cm skulle jag tro. Vad tror du om det, Smegga?
#31 - 10 mars 2008 19:49
Sockan2005 skrev:
Aha vad bra. :D Min mal har två "piggar" lite nedanför ögonen och inget annat ännu. Den är runt 5-6cm skulle jag tro. Vad tror du om det, Smegga?

Piggarna nedanför ögat är säkert nosen, så det är antagligen en hona det.
När dom får spröt handlar det om många inte bara 2.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315
Så ser en hane ut.
#32 - 10 mars 2008 20:16
Okej. Tackar för svaret. Hur hittar man en ung hane mån tro. Får nog studera malarna nästa gång jag åker till djuraffären.
#33 - 10 mars 2008 20:18
Sockan2005 skrev:
Okej. Tackar för svaret. Hur hittar man en ung hane mån tro. Får nog studera malarna nästa gång jag åker till djuraffären.

Ja man får studera och kolla ordentligt. Men det går alltid att få tag på...
#34 - 10 mars 2008 20:19
:D Ja jag hoppas på ett par.
#35 - 10 mars 2008 21:32
okej. Tack! Jag har en hane, vet ej hur gamal, men över ett år. har haft honom i ca 6-7 mån. och min kompis hade honom innan några månader..

Hur lång tid tar det innan dom är fullvuxna?
Kan min hane vara för gammal för att få ungar??
#36 - 10 mars 2008 21:35
Sannstrom skrev:
okej. Tack! Jag har en hane, vet ej hur gamal, men över ett år. har haft honom i ca 6-7 mån. och min kompis hade honom innan några månader..

Hur lång tid tar det innan dom är fullvuxna?

Kan min hane vara för gammal för att få ungar??

Innan dom är fullvuxna tar många år allt beror ju på mat och förutsättningar.
Men för gammal för att befrukta rom tror jag inte att dom kan bli. så skaffa en hona och en grotta så kommer du ha yngel snart.
#37 - 11 mars 2008 18:57
okej. Tack! Jag tror att det räcker med 2 st malar och 1 eldstjärt i ett 70l men när jag tar fram 200l så ska jag minsann köpa 1-2 honor! har inte riktigt plats för yngel nu heller.. hoppas jag får det snart, det är det besvärliga med att ha en mamma och pappa och bo hos dem ;)

Annons