Hur många påfågelciklider i ett 540L?

#1 - 9 september 2007 11:36
Hur många kan jag ha så att de trivs och jag eventuellt kan ha någon annan fisk också?

Vilka andra fiskar brukar gå bra`?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 9 september 2007 11:54
Oavsett hur många man har från starten så blir det 2 kvar när de börjar leka. Svårighten är väl att se könsskillnad när de är små så därför är det bäst att starta med 5-6 st, men de överblivna får man nog vara beredd på att flytta när de börjar bli könsmogna.
När de leker är de överhuvudtaget rätt tuffa mot andra så jag skulle nog bara rekommendera lite större malar som sällskap.
#3 - 9 september 2007 17:05
Ok, tack för svaret.. skulle man kunna få plats med några andra tuffa ciklider kanske?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 9 september 2007 17:06
Jag tror inte det - det kommer säkert att funka tills de leker, men då smäller det.
#5 - 9 september 2007 17:13
davidd skrev:
Hur många kan jag ha så att de trivs och jag eventuellt kan ha någon annan fisk också?

Vilka andra fiskar brukar gå bra`?

Under en tid hade jag rejäla påfågelciklider(500litersburk). Däribland ett par som då och då tog sig för att möblera om andra fiskar och hela burken! Hade bara en annan art av ciklid med mina påfåglar. Nämligen Hantelciklid. Men dessa var å andra sidan oxo rejält utvuxna och kunde stå emot lite smällar!

Så jag håller med Kjell! Påfåglar kan vara tuffa och krävande mot andra fiskar samt hela dina akvariemiljö:) Och - se till att saker sitter fast!

Lycka till!
#6 - 9 september 2007 18:31
Jag har hantel ciklid o röd ciklider med mina 4 påfågelciklider. Än så länge har det gått hur bra som helst. De kanske inte är könsmogna än (de är ca 18-20 cm) så ja vet inte, det kanske blir fullt krig en vacker dag:) När blir dom det förresten?

Annons