Hur många scalare i 250 liter?

#1 - 14 februari 2011 17:23
Hur många scalare är det "ultimata" att ha i ett 250 liters akvarium? Tänkte ha lite andra fiskar där i också men vill inte att det ska bli för trångbott i akvariet.

Tänkte även passa på att fråga om scalare och guppy går bra ihop med varandra? Även vilken annan fisk passar de bra ihop med?
#2 - 14 februari 2011 17:28
du kan säkert ha 10 st tror jag iaf :)
#3 - 14 februari 2011 17:39
Endler guppy är gränsfall när scalarerna är som störst, annars går det bra.

Scalarerna ser till att karet inte blir trångbott, då dom äter upp alla yngel. :)
#4 - 14 februari 2011 17:43
Du kan ju börja med ett par skalarer, typ 10st. Sen när dom har parat ut sig så får du göra dig av med dem flesta, förutom 1 eller 2 par. Skalarer går nog bra ihop med guppys tills skalarerna har blivit stora nog för att äta guppysarna(Om dom blir så stora). Helst ska du nog ha någon tetra som blir lite större, alt. molly, platy eller dyl.
#5 - 14 februari 2011 17:59
total overkill att börja med 10 st.

det räcker med 5-6 st.

i slutändan så kommer karet iaf att bara ha 2 st kvar, antingen så lämnar du bort efter du har fått ett par,
eller så blir dom andra hackkycklingar.

räkna bara med ett fyullvuxet par i ett 250 liters

som sällskap kan man ha guppys,,,,,vanliga stora guppys då, typ 5 cm och längre.
inte ett yngel kommer dock att överleva.....

bättre sällskap är isf höga tetror, ex colombiatetra, större mollys, svärdbärare,

någon dvärgciklid på botten, samt 2-4 ancistrus malar.....

.
#6 - 14 februari 2011 18:13
Jag har för närvarande 4 st scalarer i mitt 450 liters kar. Jag har fått ett par som lagt rom 2-3 gånger och hannen i detta par är rätt aggresiv mot de resterande två (som jag också tror är hannar).

Jag funderar för tillfället om jag ska avyttra de två mobbade eller om det kommer att funka och ha dem kvar.
#7 - 14 februari 2011 18:17
slade skrev:
Jag har för närvarande 4 st scalarer i mitt 450 liters kar. Jag har fått ett par som lagt rom 2-3 gånger och hannen i detta par är rätt aggresiv mot de resterande två (som jag också tror är hannar).

Jag funderar för tillfället om jag ska avyttra de två mobbade eller om det kommer att funka och ha dem kvar.

blir nog bäst om dom övriga försvann om det är hannar.....

.
#8 - 14 februari 2011 18:58
joelvuo skrev:
Du kan ju börja med ett par skalarer, typ 10st. Sen när dom har parat ut sig så får du göra dig av med dem flesta, förutom 1 eller 2 par. Skalarer går nog bra ihop med guppys tills skalarerna har blivit stora nog för att äta guppysarna(Om dom blir så stora). Helst ska du nog ha någon tetra som blir lite större, alt. molly, platy eller dyl.

Kan man ha Skalare med mollys? Blire inte för aggresivt då?
#9 - 14 februari 2011 19:33
går bra....har iaf gått bra här i flera år....

men räkna inte med att några yngel överlever.

.
#10 - 14 februari 2011 19:40
men det beror la på hur mycke växter och gömställen som finns?
något yngel borde la överleva.
#11 - 14 februari 2011 20:01
robidobban skrev:
men det beror la på hur mycke växter och gömställen som finns?

något yngel borde la överleva.

vääääldigt mycket växter....halvblinda övermätta på annan mat...så kan nog någon enstaka scalar skita
i ett ett yngel.....

har sett ganska ofta en övermätt scalar stå mitt i ett stim med nyfödda guppy yngel ytan att ägna dom en blick...

men någon timme senare när mättnaden lagt sig så var ynglen borta-----
#12 - 14 februari 2011 20:24
axodiz skrev:
Kan man ha Skalare med mollys? Blire inte för aggresivt då?

Har black molly ihop med mina och det är inga problem.

Annons