Hur mångra fiskar??

#1 - 25 oktober 2004 11:14
Undrar hur många fiskar som är lämpligt för mitt 180 L akvarium egentligen?!

Jag har nu 10 st rödmunstetror, 19 kardinaltetror, 3 pansar malar, 3 praktbotia, 6 kongotetror, 1 liten mal.

Är det för mycket el är det OK?
Alla mår bra o verkar trivas.
#2 - 25 oktober 2004 11:32
om man ska räkna på "regeln" 1cm fisk=1L vatten så ligger du långt över 280L med dina fiskar.

/Glenn
#3 - 25 oktober 2004 11:45
Ok. Ska nog göra mig av med några såfall. Kongotetrorna får nog åka såfall först. Dem e ju iaf ca 3 cm långa. Hur mycket besväras fiskarna om de är för trångt? som sagt dem verkar trivas o det ser inte för trångt ut om jämför ytan mot fiskarna. Är stora öppna ytor kvar.
#4 - 25 oktober 2004 11:52
Jag hade behållt fiskarna, alla är väl inte fullvuxna och dessutom så är de fiskarna du valt ganska lugna och snälla, så det går säkert bra.
#5 - 25 oktober 2004 11:54
Det är lite mycket fisk men det finns ingen anledning för dig att göra dig av med någon ändå tycker jag. Sköter du karet med vattenbyten och inte övermatar så är det ok.

1 cm regeln tycker jag är en bra regel men med de arter du har så tycker jag att du kan nagga lite på kanterna med den regeln då du har små tetror. Det hänger ju lite på vilka arter man har.

Är det någon art du ska göra dig av med så är det nog praktbotian som behöver lite större yta en de du kan erbjuda.

Vem vet om ett år så kanske du har skaffat dig ett större kar och då kan du flytta över dom dit.

Lycka till med dina firrar!
#6 - 25 oktober 2004 13:11
Tackar för alla svar [:-45]
Jag ska behålla alla fiskar. =). Dem trivs o karet är välskött. Och det är ju inte omöjligt att de kommer bli fler el större kar sen =).
#7 - 25 oktober 2004 13:13
Ja vet hur det är =) Det blir lätt fler akvarium och fiskar.

Lycka till med dina firrar!

Annons