Hur mata med artemia??

#1 - 2 juli 2008 21:02
låter lite fånigt men släppte ner kläckt artemia till mina skalar yngel men det flyter bara runt på ytan!!

skall man behandla innan med ngt eller va tusan, skall det vara så??

tacksam för svar!!!
#2 - 2 juli 2008 21:09
Kläckte du artemia själv? och silade upp endast de kläckta och inte äggen?

Man brukar även skölja av artemian försiktigt innan man häller i dem. Då ska de hoppa rundor i vattnet och inte flyta på ytan.
#3 - 2 juli 2008 21:30
skall ja vara riktigt ärlig så har ja ingen aning va det e.. fick en burk med något röttaktigt "pulver" och en annan burk som e lite brunare och mer som små korn.. kan garrantera att artemian såfall e stendöd..

har aldrig använt detta förut..
#4 - 2 juli 2008 21:35
Ibanez skrev:
skall ja vara riktigt ärlig så har ja ingen aning va det e.. fick en burk med något röttaktigt "pulver" och en annan burk som e lite brunare och mer som små korn.. kan garrantera att artemian såfall e stendöd..

Så du har alltså hällt i okläckt artemia direkt från burken :confused:

Får jag isf lov att skratta lite [:o] Bara lite skadeglatt :p Moooaaahhhaha..hrmm sorry :D

Skickar iaf med en bra sida om att kläcka artemia. Funkar iaf kanonbra hos oss ;).

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=287&Itemid=206
#5 - 2 juli 2008 21:37
haha.. det va längesen ja kände mig så grön :D

men men.. var så god!! :D
#6 - 2 juli 2008 21:40
lite bilder på va tusan det e ja nu har.. :)
#7 - 2 juli 2008 21:41
Ibanez skrev:
haha.. det va längesen ja kände mig så grön :D

men men.. var så god!! :D

Tycker du är mycket modig som erkänner :p..

Hoppas verkligen du lyckas med glassburkmetoden och hör bara av dig om det är nåt du undrar :D.

Lycka till :).
#8 - 2 juli 2008 21:42
typ nu då.. va e det ja har i burkarna egentligen?? knark?
#9 - 2 juli 2008 21:47
Ibanez skrev:
typ nu då.. va e det ja har i burkarna egentligen?? knark?

Antingen provar du kläcka äggen i två olika glassburkar och ser vad det blir eller så får du väl smaka :p. Börjar du känna dig snurrig, något spyfärdig och ser rosa fiskar simma på väggarna då är det förmodligen droger :D.

Var fick du dem och hur ser burkarna ut eller det är inga orginalburkar??
#10 - 2 juli 2008 21:50
Vår artemia ser ut som strandsand fast kanske aningen mörkare ;)
#11 - 2 juli 2008 21:51
Nina82 skrev:
Antingen provar du kläcka äggen i två olika glassburkar och ser vad det blir eller så får du väl smaka :p. Börjar du känna dig snurrig, något spyfärdig och ser rosa fiskar simma på väggarna då är det förmodligen droger :D.

Var fick du dem och hur ser burkarna ut eller det är inga orginalburkar??

hmm.. skall kolla noga på burkarna igen.. den ena står det Arla köket, kesella lätt 1% och den andra står det Arla créme fraiche (franska örter) med hela 13% fett..

antar att den senare är bättre för ynglen :D

nej det e inte originalburkar.. men är det helt enkelt svinenkelt att kläcka dessa??
#12 - 2 juli 2008 21:58
Ibanez skrev:
hmm.. skall kolla noga på burkarna igen.. den ena står det Arla köket, kesella lätt 1% och den andra står det Arla créme fraiche (franska örter) med hela 13% fett..

antar att den senare är bättre för ynglen :D

nej det e inte originalburkar.. men är det helt enkelt svinenkelt att kläcka dessa??

Hos oss har vi lyckats var gång men det beror lite på vilken kvalité äggen är.

Har odlat dem under lampa var gång så temperaturen har legat ganska högt. De senaste gångerna har vi satt burken på en annan burk eller liknande i ett tomt akvarie och använt ljusrampen som belysning.
När vi ska fånga upp artemian släcker vi belysningen och sätter en ficklampa intill den tomma sidan och vips så simmar alla dit. Lätt som en plätt :).
#13 - 2 juli 2008 22:11
Nina82 skrev:
Hos oss har vi lyckats var gång men det beror lite på vilken kvalité äggen är.

Har odlat dem under lampa var gång så temperaturen har legat ganska högt. De senaste gångerna har vi satt burken på en annan burk eller liknande i ett tomt akvarie och använt ljusrampen som belysning.

När vi ska fånga upp artemian släcker vi belysningen och sätter en ficklampa intill den tomma sidan och vips så simmar alla dit. Lätt som en plätt :).

hehe.. har följt dina råd nu och sitter nu bara spänt o väntar på kläckning :) antar att de kläck såfall i mon kväll eller mon natt.. är de såfall goda nog att ge fiskarna på freda morgon??
#14 - 2 juli 2008 22:16
Ibanez skrev:
hehe.. har följt dina råd nu och sitter nu bara spänt o väntar på kläckning :) antar att de kläck såfall i mon kväll eller mon natt.. är de såfall goda nog att ge fiskarna på freda morgon??

Kolla imorgonkväll om du ser att någon kläckts. Hade det varit här hade de börjat kläckas imorgonkväll men fredagmorgon blir nog lagom att mata dina fiskar om de är kläckta. Sen kan du mata morgon och kväll både fredag och lördag iaf. De överlever inte så länge tyvärr.
#15 - 2 juli 2008 22:19
nä.. ja sitter o håller tummarna på att de kläck överhuvudtaget nu :D kommer rapportera om dett i morgon :)
#16 - 2 juli 2008 22:21
Ibanez skrev:
nä.. ja sitter o håller tummarna på att de kläck överhuvudtaget nu :D kommer rapportera om dett i morgon :)

Väntar med spänning på rapport :D
#17 - 2 juli 2008 22:26
finns det ngn temporör lösning te mina skalaryngel just nu då?? typ smula flingfoder eller liknande, tills artemian kläckts??
#18 - 2 juli 2008 22:30
Ibanez skrev:
finns det ngn temporör lösning te mina skalaryngel just nu då?? typ smula flingfoder eller liknande, tills artemian kläckts??

Är ingen fena(ha,ha) på just scalareyngel men du kan ju prova. Har du frysfoder kan du skrapa av små flisor med en kniv och ge så länge.
#19 - 2 juli 2008 22:36
Nina82 skrev:
Är ingen fena(ha,ha) på just scalareyngel men du kan ju prova. Har du frysfoder kan du skrapa av små flisor med en kniv och ge så länge.

hmm.. strålande ide!! men nina "va inte en sån guppy" (hehe)
#20 - 3 juli 2008 04:49
hoppas du läste dig till nånstans att du ska ha salt i vattnet med för att kläcka äggen.....

iaf har jag det....

Finns något speciellt artemia salt att köpa men det funkar kanske med vanligt salt med....?
#21 - 3 juli 2008 05:51
Vanligt bordssalt går utmärkt.
#22 - 3 juli 2008 07:21
Jag ger mina yngel på scalarer kläckt artemia
#23 - 3 juli 2008 07:51
sitter spänt och väntar på att artemian skall kläcka nu.. och har i salt ja.. men simmar artemian runt eller sjunker dom te botten???

#24 - 3 juli 2008 08:40
Kläckt artemia simmar runt, men det blir ju äggskal kvar efter kläckningen också (dom simmar inte ;))

Absolut ingen expert på artemia, men kan det vara så att den vänstra bilden visar skalade ägg och den högra oskalade, isf så kan du mata direkt med dom skalade och dom oskalade ska du kläcka först.
#25 - 3 juli 2008 08:50
heeke skrev:
Kläckt artemia simmar runt, men det blir ju äggskal kvar efter kläckningen också (dom simmar inte ;))

Absolut ingen expert på artemia, men kan det vara så att den vänstra bilden visar skalade ägg och den högra oskalade, isf så kan du mata direkt med dom skalade och dom oskalade ska du kläcka först.

jo.. gjorde detta.. och fick ett fint lager mat på ytan som aldrig sjunker :) man lär med tiden.. hehe.. sitter nu spänt o väntar på kläckning :)
#26 - 3 juli 2008 21:54
Hur ser det ut i dina glassburkar?? Simmas det än? :D
#27 - 6 juli 2008 09:10
Nina82 skrev:
Hur ser det ut i dina glassburkar?? Simmas det än? :D

hehe.. jag var mer ägg i skallen än själva artemian.. det visade vara ngn redan kläckt variant som skulle ner i vattnet och sen te akvariet.. man lär av misstagen.. så det stank artemai i hela lägenheten nä ja försökte "kläcka" de redan kläckta :D tokigt..

tyvärr så bara försvann alla yngel en natt.. misstänker att föräldrarna bara tröttnade o käka upp dem.. trist.. men skall ja tro den förra ägaren så yngar dem rätt snart igen.. kommer då ha ett annat kar i beredskap för de små :)
#28 - 6 juli 2008 11:34
Ibanez skrev:
hehe.. jag var mer ägg i skallen än själva artemian.. det visade vara ngn redan kläckt variant som skulle ner i vattnet och sen te akvariet.. man lär av misstagen.. så det stank artemai i hela lägenheten nä ja försökte "kläcka" de redan kläckta :D tokigt..

Men den finkorniga? Va det oxå redan kläckta artemia? Det såg ju ut som det vi har iaf :confused:

Ja, ja.. Bättre lycka nästa gång :D
#29 - 6 juli 2008 11:37
Nina82 skrev:
Men den finkorniga? Va det oxå redan kläckta artemia? Det såg ju ut som det vi har iaf :confused:

Ja, ja.. Bättre lycka nästa gång :D

hmm.. ja.. tycker själv det va väldigt luddigt o krångligt.. men det va va hon ja fick det av sa iaf.. tackar för lyck-önskningen :D

Annons