hur matar man....

#1 - 3 december 2009 10:15
....fiskar som håller sig till på botten?

Känner mig otroligt dum men jag har blivit lite fundersam då mina ap. hongsloi och cacatuoides håller sig till dom nedre regionerna och relativt sällan i mitten av akvariet samt aldrig vid ytan där maten landar. Det kan ju hända att lite mat ramlar ner till botten som dom plockar upp men det är knappt en bråkdel av maten dom andra fiskarna får vid ytan.
#2 - 3 december 2009 10:37
Räkmix sjunker fint, Sen finns det ju mängder med varianter av sjunkande granulat och frysfoder ex. artemia sjunker likaså.
#3 - 3 december 2009 10:37
Fryst cyklops är bra för de fiskar som inte direkt jagar mat. Cyklopsen svävar länge i karet och är perfekt till dvärgciklider. Våra Ap. Agassizii åt endast fryst cyklops och sjunktabletter (tabimin).
#4 - 3 december 2009 10:40
Jo, cyklops och artemia har jag testat men dom verkade inte vara direkt förtjusta i det men jag ska testa igen idag. Är dock lite tveksam hur mycket näring dom små "partiklarna" innehåller (artemia dvs)
#5 - 3 december 2009 12:00
Nu har mina hongsloi gått i mitt kar i ca 2 månader och har börjat ta maten direkt från pinsetten som jag använder att mata med. Mina är tokia i fryst artemia, men rör inte ens fryst räkmix.
#6 - 3 december 2009 21:58
Jag har haft mina kakaduaciklier i en vecka. Honan verkar äta men hanen är jättepetig. Karet är nystartat så jag kan inte hålla på och leta fram vad han gillar, men när jag matade med vita mygglarver idag åt han hela TVÅ st innan han simmade iväg från maten... :confused: De andra fiskarna blir feta och glada iaf...
#7 - 3 december 2009 22:16
De kan matvägra ett bra tag men efter hand så kommer de fram. Diskus kan lätt matvägra en månad och ciklider gör det i större utsträckning än exempelvis en tetra.
#8 - 3 december 2009 22:18
Var lite orolig jag med över mina corrysar. Jag smular sönder lite flingfoder som jag sticker ner under ytan innan jag släpper så sjunker det fint ut över botten. Ger samtidigt mat till de andra fiskarna, fast på andra sidan karet.
#9 - 3 december 2009 22:29
Köp algtabletter till malarna/bottenbökare=)
#10 - 3 december 2009 22:33
Fast corydoras äter hellre sjunktabletter som inte bara innehåller alger. De är ju trots allt inte algätare. Vi använder tabimin till våra corydoras och kuhlii.
#11 - 3 december 2009 22:37
Orkar man så är min favorit ändå räkmix, alla kan äta den:) Både grönt och kött i den samt att den sjunker!
#12 - 3 december 2009 23:13
Håller med.
Mina fiskar älskar det. Speciellt mina ancistrus, dom kan äta hur mycket som helst.
#13 - 4 december 2009 15:02
Sultanen skrev:
Orkar man så är min favorit ändå räkmix, alla kan äta den:) Både grönt och kött i den samt att den sjunker!

Är det som du gör själv?
#14 - 4 december 2009 15:29
Sultanen skrev:

Alla kan men alla vill inte - mina scalarer låtsas som att det inte är ätbart överhuvudtaget... :( Nu gjorde jag mix bara på räkor och ärter, bara för att testa. Fjärilscikliderna är också lite tveksamma, platyna däremot älskar det - fast jag har hittills inte hittat nåt de inte gillar. Jo förresten, kokt morot, det var bara räkorna som åt av den :)

Hälsningar
Jennifer
#15 - 4 december 2009 16:32
jenmad skrev:
Alla kan men alla vill inte - mina scalarer låtsas som att det inte är ätbart överhuvudtaget... :( Nu gjorde jag mix bara på räkor och ärter, bara för att testa. Fjärilscikliderna är också lite tveksamma, platyna däremot älskar det - fast jag har hittills inte hittat nåt de inte gillar. Jo förresten, kokt morot, det var bara räkorna som åt av den :)

Hälsningar

Jennifer

Jag har samma problem, Apisarna verkar inte förstå vad det är, nyfikna som dom är tar dom det i munnen men spottar ut det. Som jag förstått det är räkmix nyttigare än artemia och röda mygg, rätt eller fel?
#16 - 4 december 2009 16:41
Saturnus80 skrev:
Jag har samma problem, Apisarna verkar inte förstå vad det är, nyfikna som dom är tar dom det i munnen men spottar ut det. Som jag förstått det är räkmix nyttigare än artemia och röda mygg, rätt eller fel?

Röda mygg innehåller ju mest vatten så det är ingen tvekan. Artemia är väl heller inte jätteinnehållsrikt har jag för mig.
#17 - 4 december 2009 16:50
Ge dem frysfoder artemia, mysis, tina det innan du slänger det i karet så sjunker det rätt fort. Apistogrammor är små köttätare så grönfoder är meningslöst o mata med.
#18 - 4 december 2009 16:56
Nina82 skrev:
Röda mygg innehåller ju mest vatten så det är ingen tvekan. Artemia är väl heller inte jätteinnehållsrikt har jag för mig.

Vad ska jag ge dom då?

Myggen är mer som godis, ger det efter VB så blir det lek direkt :)
#19 - 4 december 2009 17:19
Saturnus80 skrev:
Vad ska jag ge dom då?

Myggen är mer som godis, ger det efter VB så blir det lek direkt :)

Jo.. Många ger röda mygg för att trigga igång lek eller få hungerstrejkande fiskar att äta. Men man ska passa sig för röda mygg. Antar att du läst om riskerna [:o]

Finns en hel del att välja på så det är bara att testa dig fram till vad dina fiskar gillar. Vi har inte provat så många sorter utan fastnade för cyklops ganska så direkt.
#20 - 4 december 2009 17:28
Äter dvärgciklider det med, eller är det för smått?
#21 - 4 december 2009 17:34
Saturnus80 skrev:
Äter dvärgciklider det med, eller är det för smått?

Hade Ap. Agassizii som inte åt annat än fryst cyklops och sjunktabletter (tabimin). Cyklops är bra på det viset att det seglar rundor i karet länge och förr eller senare råkar något segla förbi munnen på en surmulen dvärgciklid och då blir frestelsen för stor :d.
Bilagor:
#22 - 4 december 2009 17:39
Testade precis med cyklops och svarta mygglarver, ap. hongsloi var inte alls intresserade av dom. Dom verkar inte vara intresserade i något direkt vilket gör mig orolig :( som det verkar nu så drar jag slutsatsen att dom matstrejkar.

Lista på mat jag har hemma:

Flingfoder
Svarta/vita mygglarver (fryst)
Cyklops
Artemia (fryst)
Mysis

dom bör ju ta minst EN av dom, inte direkt som om det inte finns variation :/
#23 - 4 december 2009 17:45
Mina hongsloi matvägrade ett tag med. Jag la ner en bit fryst artemia nära något "gömställe" och så fick dom äta när dom kände för det, dagen efter sög jag upp maten om det blivit något över. Obs lägg inte i så mycket mat bara, det ska vara som en måltid.
Bilagor:
#24 - 4 december 2009 21:01
Hm, det måste jag ta och testa. Kan ju ta och dela den i hälften just för hongsloierna. Annars så är scalarerna och mollysarna ENORMT glupska av sig så en tablett räcker knappt, dom vill oftast ha 1.5 eller 2 :p
Bilagor:
#25 - 5 december 2009 11:07
Har du provat att mata med granulat?.
Jag kör med Aquatic Nature till mina fiskar. Funkar bra då det flyter några sekunder för att sedan sjunka mot botten.
Alla fiskar gillar det.:D
Bilagor:

Annons