Hur mäter man alla värden?!

#1 - 29 mars 2008 13:37
Förstår inte hur man mäter alla vattenvärden i kavariet .... kan någon förklara det för mig?
#2 - 29 mars 2008 21:47
XenOn skrev:
Förstår inte hur man mäter alla vattenvärden i kavariet .... kan någon förklara det för mig?

Hör med närmaste zoo med någorlunda sortiment.
Dom bör ha tester hemma.
I förpackningarna finns beskrivet hur man går till väga.

MVH Krizz:)
#3 - 29 mars 2008 22:03
Använd dropptest och inte stickor då de oftast visar fel.
#4 - 29 mars 2008 22:46
Jaha tack tack stickor hit dit...fattar inget men ändå tack ;) hehe
#5 - 30 mars 2008 07:34
Du fyller upp en kyvett(mätglas) med givet mått av det vatten du ska testa och droppar i reagens vätskor som man sedan läser av från en tabell.

Jag har inte fått något kaffe ännu så låt oss dela bördan så som i associationsleken och skriva en var :D Se om man får igång folk så här tidigt..

Dom olika vattenvärdena som brukligt kontrolleras är som följer,

pH, ett sätt att mäta vattnets surhet..
#6 - 30 mars 2008 08:37
KH - ett sätt att mäta vattnets förmåga att ta emot sura ämnen - kallas även för alkanitet - mäts även i mg/l CaCO3 eller milliekvivalenter. 1 i KH är 17,9 mg/l CaCO3. 1 me är 2,8 i KH. Akvariets viktigaste parameter enligt mig.

MVH Lasse
#7 - 1 april 2008 08:47
Intressant. Men KH har jag för mig stod angivet på kommunens sida... ändras det i akvariet menar du?

När mina fiskar började att dö..så köpte jag pH-test och Nitrit test på inrådan av akvariebutiken. Men det verkar ganska onödigt för Nitrittestet har aldrig nånsin visat nånting och pHt har aldrig visat nått annat värde heller än det som finns på kommunens sida. Brukar testa på vattnet fiskarna har med sig från butiken oxå för säkerhets skull för att se om det skiljer sig från mitt.. men nä.. har aldrig hänt det heller..
#8 - 1 april 2008 09:36
[quote=AquaGold;1120963]Intressant. Men KH har jag för mig stod angivet på kommunens sida... ändras det i akvariet menar du?

Jo allt kan ändras (förbrukas) dock inte fort men ändå..

Det som normalt aldrig förbrukas är neutrala salter (NaCl, KCl dvs koksalt och liknande)..
#9 - 30 april 2008 09:09
Lasse skrev:
KH - ett sätt att mäta vattnets förmåga att ta emot sura ämnen - kallas även för alkanitet - mäts även i mg/l CaCO3 eller milliekvivalenter. 1 i KH är 17,9 mg/l CaCO3. 1 me är 2,8 i KH. Akvariets viktigaste parameter enligt mig.

MVH Lasse

Har läst en del av dina insända kommentarer .Skulle vara kul att träffa dig.Såg att det skulle vara grillfest i Nol , skall höra om det går att få komma dit är 75 år /gift.Gbgare,
mvh Pumpen:):D

Annons