Hur mäter man Nitrit?

#1 - 6 april 2007 08:28
Har införskaffat ett test med två små flaskor, ett glasrör och en pipett. Med fick man en beskrivining. Allt låg i en katong...

..tills ena hunden fick tag på kalaset. Kvar finns flaskorna och glasröret. :(.

Tur i oturen. Hann inte ens läsa hur man ska göra och kan inte åka in till nån fiskaffär och fråga.

Så hur många droppar av vardera medel ska man ha? och hur mycke vatten?

Skalan är inte så himla viktig eftersom jag vet att vattnet ska bli så lite rosafärgat som möjligt.
#2 - 6 april 2007 08:39
Vilket märke är det på din nitrit test ?.
#3 - 6 april 2007 09:47
Limia1 skrev:
Vilket märke är det på din nitrit test ?.

De enda som står som skulle kunna vara ett märke är Hagen.
#4 - 6 april 2007 15:23
mitt är pulver så kan ej säga
#5 - 6 april 2007 16:38
Var inte lätt, det här. Jag har haft två typer av nitrit-test; Sera och Marine.

I båda dom skulle man ha 5 ml av akvarievattnet i kyvetten. I där skulle man droppa fem droppar av den den första lösningen (den är troligen märkt med "1" eller "A"), skaka om och sedan droppa i fem droppar av den andra.

Sedan skall man kolla mot en färgskala. I Sera's test är det färger från Orange till rött, i Marine's är det från färglöst, över rosa till violett. I båda fallen dock - ju skarpare färg det är, desto mera nitrit.

Fast utan färgskalan är testet väldigt svårtolkat. Ät vovven upp den också?
#6 - 6 april 2007 17:14
Jens A. skrev:
Var inte lätt, det här. Jag har haft två typer av nitrit-test; Sera och Marine.

I båda dom skulle man ha 5 ml av akvarievattnet i kyvetten. I där skulle man droppa fem droppar av den den första lösningen (den är troligen märkt med "1" eller "A"), skaka om och sedan droppa i fem droppar av den andra.

Sedan skall man kolla mot en färgskala. I Sera's test är det färger från Orange till rött, i Marine's är det från färglöst, över rosa till violett. I båda fallen dock - ju skarpare färg det är, desto mera nitrit.

Fast utan färgskalan är testet väldigt svårtolkat. Ät vovven upp den också?

Han åt upp allt utom dom två flaskorna och glasröret :(

Kollade på glasröret och där finns det en vit markering så gissar att jag ska fylla dit upp med vatten.

Den största flaskan är märkt med 1 och den andra med 2.

Vet att de här testet ska visa den rosa färgskalan.

Skickar med en bild på dom resterande delarna.

http://www.dropshots.com/photos/265368/20070406/191531.jpg
#7 - 6 april 2007 18:27
Hm. Ok. Fyll upp till märket, i med 5 droppar nr 1 och skaka. Se'n i med fem droppar nr 2 och låt stå i tre minuter. Ju starkare färg, ju mera nitrit.
Det får troligen inte vara mera än svagt, svagt rosa...ungefär som nyponrosor, innan det är för högt.
#8 - 6 april 2007 20:07

Skickar med en bild på dom resterande delarna.

Det du har är förmodligen Nutrafin NO2-test från Hagen.
De har en hemsida: http://www.hagen.com
Möjligen kan du skriva till dom och få en ny beskrivning.
Annars skulle jag nog kontakta affären och få en kopia.
#9 - 7 april 2007 08:36
Med tanke på att flaskorna är olikastora så tror jag inte att det ska vara 5 droppar av varje.
#10 - 7 april 2007 09:33
topcabbie skrev:
Det du har är förmodligen Nutrafin NO2-test från Hagen.

De har en hemsida: http://www.hagen.com

Möjligen kan du skriva till dom och få en ny beskrivning.

Annars skulle jag nog kontakta affären och få en kopia.

Va in på deras sida och kollad. Och de är de testet jag har :). Just nu kan jag inte åka till affären och få en kopia. Ska nog maila dom och kolla upp hur de är.
#11 - 7 april 2007 09:39
Danei skrev:
Med tanke på att flaskorna är olikastora så tror jag inte att det ska vara 5 droppar av varje.

På deras hemsida fanns de faktiskt en fråga på FAQ om just dom olika storlekarna. Klistrar in vad som stod.

Same numbers of drops - different bottle sizes?

Your instructions say to use 5 drops of each reagent but one bottle is 10 mL and the other is 16 mL. Something doesn't seem right--one's going to run empty before the other. Are the instructions correct?

[COLOR=Blue]The instructions are correct. The reagents have a different density causing the actual measured drops to be different sizes. The bottles should run empty at the same time and provide the amount of tests shown on the labels.. [/COLOR]

[COLOR=#003366][FONT=Arial]

[/FONT][/COLOR]

[COLOR=#003366][FONT=Arial]
[/FONT][/COLOR]
#12 - 20 april 2007 08:48
Vilken tur!

Jamen det var ju bra! :)
Det verkade lite skumt att flaskorna var lika stora, om man skulle ta lika många droppar av varje. Men i o m att dropparna är olika stora, så tar dom ju också olika mycket plats i flaskorna... :p

Skölj ur röret i akvarievattnet ett par ggr först bara, så det inte finns en massa annat i som vätskan kan reagera med.

Det ska alltså i 5 droppar av varje flaska; 1:an först. På med korken/tummen och skaka! (Fast inte så det blir lödder, eller att hela rummet bli indränkt :D , utan bara så att det blandar sig väl). Sedan i med 5 droppar av den andra flaskan. På med tummen igen och blanda! Kolla genom röret, mot ett vitt papper. Sedan tror jag helt säkert som Jens; Ju mindre/ljusare färg, ju bättre värde! Nyponros-nyansen tror jag också är en bra "smärtgrärs", tills du pratat med butiken igen. De hjälper dig säkert!

Jag är absolut ingen expert, men detta är hur jag skulle resonera!

Lycka till!

//Matts

Annons