Hur mkt gödning(pmdd) för microsorum och anubias?

#1 - 19 september 2005 21:35
Tjo!..

Satte i våras ihop min Co2-anläggning men har inte startat den förräns idag.
Karet innehåller en microsorum samt några olika anubias varianter och jag kommer även att slänga i lite mer anubias.
Det är ju inte direkt några kräsna växter men mina har genom åren aldrig varit fina. Bladen blir inte stora och fina samt att bladen på microsorumen lätt blir bruna nät, varför vet jag ej då andra lyckas utan att göra något.

Så, hur mycket tror ni att jag kan tillsätta och är det något jag kan skippa?

Edit: Karet ligger på 100l..

MVH Kristian
#2 - 19 september 2005 22:55
har både anubias och microsorum java+windelöw kör pmdd och co2 och dom trivs fint å växer lite för bra.

kör "stora" pmdd blandingen dvs blandar ur 5 påsar.
har i standarddosen 2-3ggr i veckan men har en del snabbväxande växter också typ vattenpest å cabomba.

men du kan prova dej fram.
microsorum bubblar ju när den får tillräckligt med co2 och näring men har du stort akvarium och lite växter kan det va möjligt att växterna inte syremättar vattnet och då får du inget bubbel.
#3 - 19 september 2005 23:05
Ok, jag har oxå 5 påsar med växtgodis, men frågan är om man verkligen behöver allt?

Just nu kör jag i ett 100l kar, men kommer att köra igång i ett 222l eller 300l kar senare i höst va tanken, med fler olika arter.
#4 - 19 september 2005 23:08
Förresten, har någon tips på en mal eller något som käkar tråd & tofsalger?
#5 - 19 september 2005 23:13
[QUOTE=ZakatH]Ok, jag har oxå 5 påsar med växtgodis, men frågan är om man verkligen behöver allt?[/QUOTE]

vet inte.
ja kör alla 5 då ja beställde dom och det funkar fint för mej men man kan ju kolla med vattenverket hur vattenkvaliten är så kan man ta reda på om det behövs mgs04 till exempel men det där är lite överkurs för min del.
PatrikMalmo
#6 - 20 september 2005 06:34
Mjo, växterna behöver "allt" om de ska växa. Möjligen kan du få ett litet tillskott av "något" från fiskarna, men det är dumt att chansa. Kör allt i början, så kan du gå ner senare, om du vill testa - trist att göra med sådana långsamväxare bara, tar lång tid innan brist syns.

Tofsalger brukar siamesisk algätare klippa, se bara till att det verkligen är den arten. Trådalger ger sig en hel del ungfödare på, och de brukar vara lätta att mekaniskt ta bort genom att rulla upp dem på en pinne.

Hilsen,

P
#7 - 20 september 2005 11:15
Ska ta och kolla upp vattenvärdena i det kommunala vattnet med tror jag..
#8 - 20 september 2005 11:30
Någon mer som kan komma med förslag på olika algätare med tanke på problemet jag nämnde ovan?
#9 - 20 september 2005 11:57

Ska ta och kolla upp vattenvärdena i det kommunala vattnet med tror jag..

Varfördå? Kranvatten brukar inte innehålla mycket NPK för att det ska anses som tjänligt, och Javormbunkar/Anubias gillar mycket KNO3 och KH2PO4 överlag.

Hur mycket har du gött med tidigare? Med CO2 kommer du säkert kunna gå upp till en fulldos varannan dag om ljuset är halvbra.
#10 - 20 september 2005 13:34
Hej!
Ursäkta att jag sticker in här lite OT:
Men kan jag också blanda i lite PMDD utom de dagar jag byter 50% vatten och tillsätter fulldos.
Har 0.4W/L vatten och ingen CO2 eller annan gödning.
Känns så lite att plaska i den lilla dos en gång/vecka bar.a...
#11 - 20 september 2005 13:39

Känns så lite att plaska i den lilla dos en gång/vecka bar.a...

Ser du inga brister så ska du inte hälla i mer. Växterna är helt begränsade av koltillgången eftersom du inte kör med CO2. Mer gödning trots att koltillgången blockerar hela näringsupptaget gynnar bara algerna som inte har lika svårt att ta upp kol via bikarbonat.
#12 - 20 september 2005 16:53
Vad jag menar med att kolla upp vattenvärdena på det kommunala vattnet är för microämnen osv..

Alltså, jag har inte gött nånting tidigare, och jag har KNO3, KH2PO4, MGSO4, K2SO4 samt NutriSI Micro som jag tänkte fixa några 0,5l flaskor med...
Frågan är bara om jag verkligen behöver alla dom där grejjerma, när jag inte har växter som kräver så fruktansvärt mycket.

Får ta å leta upp hur mkt man ska ha av varje för att ha 10ml/100l med..
#13 - 20 september 2005 17:55
Det växer knappt något här utan KNO3 och KH2PO4 trots att jag inte gör några vattenbyten så det är svårt att komma undan näring om man inte matar otroligt mycket, men det får ju andra negativa effekter.

Det *är* väldigt svårt för växterna om man byter ofta och sköter firrarna väl och på så sätt hållere nitrathalter. Främst K brukar tryta först.

Skulle jag försöka prova ut någon stödgödning för hårt matade burkar blir det något som liknar TMG (7 krm NutriSi, 6 krm K2SO4, 6 krm MgSO4), eventuellt kraftigare med K2SO4 i den blandningen. Det är ju just stödgödning för fiskakvarier som TMG är utvecklat för.
#14 - 20 september 2005 18:25
Ok, jag kommer så småning om byta kar men har som sagt just nu ett på 105l.
Ligger på 0,35w/l.. Om jag förstått allt rätt, efter en massa letande efter hur mkt man ska ha i flaskorna av dom olika ämnena, så skall det vara något sånt här:
För dosering 10ml/100l
7tsk KNO3 till 0,5l vatten
3krm KH2PO4 till 0,5l vatten
6krm K2SO4 till 0,5l vatten
6krm MgSO4 till 0,5l vatten
7krm NutriSI till 0,5l vatten

Letade bra länge efter vilken mängd K2SO4 & MgSO4 jag skulle ha innan jag såg att nån svarat här ;)
Kommer att göra totalt 5 flaskor, sist jag gödde med pmdd och mäsk blev flaskan med hemma tmg knepig efter bara nån vecka, så jag fick hälla ut den, lagom till att jag tröttnade på mäsk :P

Edit: Typo ;)
#15 - 20 september 2005 18:34
kör 3 flaskor bara och har inte sett några fällningar hittills.

hahaha får snart sluta med co2 och pmdd har en windelöw ormbunke som är 25cm i diameter 15cm hög just nu tar upp halva akvariet.
#16 - 20 september 2005 18:35
Exakt. Kör med 3 flaskor - en flaska har NutriSi, MgSO4 och K2SO4-pulvren så det blir som en slags TMG.
#17 - 20 september 2005 18:42
Nja, kommer göra en flaska åt varje eftersom det blev nå knepigt med flaskan sist.. Blev liksom flagor å grejjer i den..
#18 - 20 september 2005 18:43
Tack så hemskt mycket för hjälpen btw, tacksamt när man inte vet ett jota! :)
#19 - 20 september 2005 18:55
Jag får också en massa smörja (bakterieodling?) i mina NutriSi-blandningar efter ett tag. Nu har jag gått över till att torrdosera för att det går iom att jag har ett 300-liters - men innan jag gjorde det så experimenterade jag med 24% ättikssprit i NutriSi-blandningen. 1 ml Ättikssprit gjorde susen i en 300 ml-flaska med 7 krm NutriSi, men det kändes inte helt okej att dosera den blandningen i akvariet då den stank ättikssprit.

Jag utvärderade inte ättiksmikron någon längre period så jag vet inte om mikron tar skada (vilket skulle synas som mikrobrister efter ett tag).

Men nu har jag en fråga: Tror ni man kan använda ättikssprit eller är det farligt för firrar/växter/mikrogödningen?
PatrikMalmo
#20 - 20 september 2005 21:04
Wee. Ättiksprit i karet? Det är surt som Sören, så jag hade aldrig pytsat i något sådant, om än aldrig så lite. Gäller ju att hålla koll på vad man stoppar i karet. Misstänker starkt att du sänker pH rätt bra, samt får bort en hel del nyttig hårdhet (som jag har för mig att du trixar med i ditt vatten). Själv kör jag med Mikromix och det har ännu inte gett några fällningar i flaskan. Har märkt att ju mer saker jag blandar ihop i samma flaska, desto mer fällningar blir det.

Utöver pH-dropp/slag mot alkaliniteten så tror jag inte ättiksprit är farligt, men frågan är ju om man vill ha det. För själva näringen så blir det en shrug, enligt dina uttryck. Kan inte påminna mig att jag läst något om näringsämnens löslighet/tillgänglighet beroende på pH när man blandar i flaskan. Beroende på pH i karet så kan det ge lite olika effekt, om jag inte missminner mig igen. Längesedan jag trixade med kar med lågt pH, så jag har inte riktigt koll.

Hilsen,

P
#21 - 20 september 2005 21:39
Patrik, var får man tag i Mikromix?

Edit: Hittade ett svar själv i tråden 'Gödning'!
http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=504508&postcount=63
dvs från Yara via Granngården.
#22 - 21 september 2005 07:00

Wee. Ättiksprit i karet? Det är surt som Sören

Kan jag dricka det kan jag ha det i akvariet ;) Nej men skämtåsido 1/300*30 = 0,1 ml Ättikssprit i 300 liter vatten.

http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.9506/msg00040.html
A KH of 10 dKH is 179 ppm or 3.6 meq/l. To half KH, about 1.8 meq/l of H+ ions would be needed. That's in the range of 123 ml of HCl 32% (8.78 mol/l) or 260 ml of acetic acid (vinegar or CH3COOH) 25% (4.16 mol/l) for 600 l of water

Känns ganska riskfritt 8)

Idén med syra i mikron är naturligtvis inte min egen. Jag läste det någonstans och försöker hitta länk. Återkommer.
PatrikMalmo
#23 - 21 september 2005 07:13
Roligare att dricka annan sprit... :)

Klart man kan testa, det krävs ju en del för att sänka KH. Klurade mest på att om syran fäller ut lite karbonat så behöver karbonatet en extra jon för att fällas ut, t ex Ca eller magnesium. Fast det är kanske för lite syra för att det ska fällas ut något alls, ingen aning. För längesedan så avhärdade jag dock vatten med syra, och då bildades finfina kalkfällningar på botten av hinken. Du tillsätter Ca om jag inte missminner mig - men har du inte märkt någon skillnad i tillväxten sedan du börjat göda med syramikron så spelar det månne ingen roll.

Hilsen,

P
#24 - 21 september 2005 08:12
[QUOTE=PatrikMalmo]
Du tillsätter Ca om jag inte missminner mig - men har du inte märkt någon skillnad i tillväxten sedan du börjat göda med syramikron så spelar det månne ingen roll.
[/QUOTE]
Såhär skrev jag, jag har således både börjat och slutat med det:

Jag utvärderade inte ättiksmikron någon längre period så jag vet inte om mikron tar skada (vilket skulle synas som mikrobrister efter ett tag).

Jag fick ingen fällning och jag fick bakterieodling med en halv ml Ättikssprit i 300 ml.
#25 - 21 september 2005 11:07
Hmm, ett litet problem.. Jag måste skruva på nålventilen varje dag för att få ingång bubblet efter natten. Även om den står på samma inställning som dagen innan kommer det inga bubblor, jag måste alltså öppna upp den på nytt för att sedan dra ner igen så jag får den bubbeltakt jag vill ha. Hur kan det komma sig?
I och med att jag inte har insuget till min reaktor(ytterfilter) så långt ner ,då en extra förlängning skulle hamna nere i sanden, gör att det inte blir så mycket motstånd. Dessutom är karet inte mer än 35 högt tror jag, och detta leder till att jag inte kan ha nålventilen tillräckligt öppen för riktig finjustering. Finns det nåt man kan göra, eller måste jag helt enkelt skruva var å varannan dag? Lite jobbigt om man skall iväg...

Ett annat problem, tidigare har jag alltid legat på KH 3 eller strax under(sera), Jag köpte ett nytt test(jbl) och testade med det igår, KH 5. Sedan jämförde jag behållarna, och dom har olika dimension, så när jag körde med jbl testet i sera behållaren fick jag samma KH som tidigare, 2 blå sen gult direkt.
Frågan är vilken behållare som stämmer? ;)

Ska ta å ringa kommunen sen å fråga hur vattnet är, kanske man kan få en rapport eller något hemsickat?

Ang. ättiksprit, så skulle jag nog inte ha det i karet. :)
#26 - 21 september 2005 11:12

Hmm, ett litet problem.. Jag måste skruva på nålventilen varje dag för att få ingång bubblet efter natten. Även om den står på samma inställning som dagen innan kommer det inga bubblor, jag måste alltså öppna upp den på nytt för att sedan dra ner igen så jag får den bubbeltakt jag vill ha. Hur kan det komma sig?

Du har ställt in för lågt lågtryck på regulatorn?

Ett annat problem, tidigare har jag alltid legat på KH 3 eller strax under(sera), Jag köpte ett nytt test(jbl) och testade med det igår, KH 5. Sedan jämförde jag behållarna, och dom har olika dimension, så när jag körde med jbl testet i sera behållaren fick jag samma KH som tidigare, 2 blå sen gult direkt.

Frågan är vilken behållare som stämmer?

Släng KH-testet och gör en krausekalibrering istället så vet du vilket pH du ska försöka skruva in:
http://www.defblog.se/permalink/1541.html

Ang. ättiksprit, så skulle jag nog inte ha det i karet.

Då blir det till att snällt stå vid spisen och koka lösningen en stund.
PatrikMalmo
#27 - 21 september 2005 12:46
I detta messet snackas det om acetic acid i PMDD, som alternativ till saltsyra (HCl?):

http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200112/msg00488.html

Lite andra sökningar visar att "ättika" tydligen ingår i EDTA också. Well. Micromixen har inte gett några fällningar hittills, så jag håller mig nog ändå ifrån det.

Hilsen,

P
#28 - 21 september 2005 12:50
Nejmenlysande Patrik! Jag hittade hans första förfrågan på APD där han frågar om vinegar+mold men det där inlägget missade jag. Perfekt.
#29 - 21 september 2005 17:05
Krausekalibreringen förstår jag inte med jag har iaf pustat i ett glas å mätt, med två olika tester...

pH värden med JBL 6,0-7,6:
Kran : 7,6+
Karet : 6,6
Krause: ~6,0

och med Nutrafin(Hagen) 4,5-9,0:
Kran : 7,5+
Karet : 6,5+
Krause: ~6.0

Några kommentarer på dessa värden?
Allt jag saknar är KH värdet, skall ringa och kolla det imorrn, så får jag se vilket teströr som stämmer bäst. Någon som sitter på en länk till en Co2 tabell?
#30 - 21 september 2005 17:11
Men du behöver inte CO2-tabellen nu. Nu vet du vilket pH du ska sikta på för att få perfekt CO2-halt: ~6.0
#31 - 21 september 2005 17:52
Hmm, hur menar du då? =)
Säg att jag har KH 2,5 och pH 6.0 då ligger jag på 75ppm, vilket väl är skyhögt om jag ska ha fisk i karet?
Ligger mitt KH på 5(som det gör enligt jbl testet, med provröret från jbl) så har jag 150ppm, vilket självklart inte är bättre för fiskarna än 75..
#32 - 21 september 2005 18:00
Ja men så är det det där problemet med att test inte riktigt visar exakt rätt och att du kanske inte har precis exakt en bikarbonatsbuffer pga rötter osv så att CO2-tabellen sätts ur spel.

Men framförallt är det testen som är svåravlästa och som sagt inte alltid visar precis rätt. Därför är andedräktstestet så bra för du vet att vattnet du blåst ner i innehåller 30 ppm CO2 oavsett vad CO2-tabeller säger.

Så siktar du på den *färg* som ditt pH-test visar i andedräktsglaset så siktar du således på perfekt CO2-halt. Enkelt och smidigt utan matte och tabeller.
#33 - 21 september 2005 18:29
Aha, ok, då förstår jag... Jag har en hel del rötter i karet ;)
Skall plocka ur dom allteftersom jag stoppar ner mer växter va tanken, mest utfyllnad just nu. Så om jag lägger mig på 6,0 är det inga problem med firrar antar jag?

Tack än en gång för hjälpen! :)
#34 - 22 september 2005 06:32
Kanon. Tänk bara på att du kommer för göra om andedräktstestet för varje rot du tar ur.
#35 - 22 september 2005 07:50
Aha, ok, men det e inga problem... Bara lite andningsbesvär i 5min ;D
#36 - 22 september 2005 18:43
pH värdet har idag legat på 6,2 sedan kl 15:30(när jag kom hem), verkar vara stabilt. :)
Belysning och co2 tillförsel är påslagen 12h/dag. Hur lång tid kan det ta för växterna att acklimatisera sig?
#37 - 22 september 2005 18:56
bör väl gå rätt fort men kan ta ett tag innan man ser bättring.
anubias är ju långsam så den tar nog längst tid.

men inom 2 veckor bör du se bättring tycker ja
#38 - 22 september 2005 19:50
Härligt härligt, ska trycka i ett par växter till och ta bort ett par rötter vid nästa vattenbyte. :)
#39 - 5 oktober 2005 19:05
Har nu tagit ut dom flesta rötterna, dock finns 2 mindre kvar, men dom tar ändå upp en del plats i det lilla karet... Har haft problem med trådalger men har nu tatt bort dom flesta drabbade växterna(anubias), dom skall rengöras grundligt och några skall tillbaka.

Har idag även köpt lite växter..
Rotala wallichii (http://www.tropica.com/productcard.asp?id=032A)
Ludwigia palustris "red" (fanns ej med på tropica's hemsa)
Echinodorus harbii (inte denna heller)

Ska leta efter info om de senare...

Tanken var att bara köra växter från afrika, tillsammans med firrar(mest ciklider) från kamerun, men min lokala handlare kunde bara få hem en av dom arter jag ville ha.. Så det får helt enkelt vänta..

Någon som har nå tips/info om arterna ovan som inte fanns med på tropica's hemsa?

Annons