Hur mkt väger 720L?

#1 - 14 februari 2004 08:50
Hej!

Har nu tagit upp mitt akvarieintresse och det med råge. Har just fixat ett 720L akvarium som jag tänker hämta i morgon.
Problemet är nog hur i tusan jag ska kunna bära det? Hur mycket väger ett 720L akvarium? Hur många bör man vara för att bära det? Tips på hur man ska bära det?

Någon som haft problem med denna storlek av akvarium? :P
http://www.fiend.nu/spool/bilder/akvarie.jpg

Mvh Fredrik
#2 - 14 februari 2004 08:54
det väger ca 100 kg. när jag flyttar mitt är vi 2 st och bär det med benställningen, det går att det inte blir så lågt du ska lyfta det ifrån och ställningen väger inte mycket extra.
#3 - 14 februari 2004 09:20
Ursprungligen skickat av grimreaper

det väger ca 100 kg. när jag flyttar mitt är vi 2 st och bär det med benställningen, det går att det inte blir så lågt du ska lyfta det ifrån och ställningen väger inte mycket extra.

Jag har ingen benställning med, utan det är en stor furumöbel. (se bilden). Och den är nog rätt så tung att bära "med" akvariet och gör det mkt otympligare.
Bara 100 kg, det var inte så mkt. Tänkte det vägde bortemot 200 kg?

Mvh Fredrik
#4 - 14 februari 2004 09:25
aha ok då får ni ta det bara karet då. mycket jobbigare med tanke på grepp osv. men det går nog. snyggt kar förresen.
lycka till =)
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 14 februari 2004 09:32
PÅ denna Zoopetsida längst ner står det hur man räknar ut akvariets vikt exakt http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Akvariets+form+och+placering
#6 - 14 februari 2004 09:54
Ursprungligen skickat av grimreaper

aha ok då får ni ta det bara karet då. mycket jobbigare med tanke på grepp osv. men det går nog. snyggt kar förresen.

lycka till =)

Tack! :)
Någon som vet vad man ska kolla extra på då man kikar på ett såpass stort akvarium?
Luft i siliconet, hur man kollar siliconets fräschhet mm?

Mvh Fredrik
#7 - 14 februari 2004 10:16
Hej!

Man kan trycka på silikonet och om det sviktar lite och känns mjukt är det okej. Om det inte gör det ska du nog limma om det...=)
#8 - 14 februari 2004 10:19
Ett tips bara ha kletiga gummi hanskar som limmar sej både mot kroppen o glaset fö då får man bättre grepp:)
Tobbe

Annons