Hur monterar och demonterar man en slimline???

#1 - 30 juni 2007 11:29
Hej!
Precis som jag skrev som rubrik: Hur monterar och demonterar man en slimlinebakgrund???

Tack på förhand!!!
#2 - 30 juni 2007 12:00
matte159 skrev:
Hej!

Precis som jag skrev som rubrik: Hur monterar och demonterar man en slimlinebakgrund???

Tack på förhand!!!

montering: dra några strängar silicon på baksidan av slimlinen och tryck hela alltet mot den rutan du vill ha bakrunden på.

demontering: rekommenderas ej.

(om du monterar din slimline på en lös plexiskiva så kan du ta bort den, (beror ju på om det går att få ner en sådan skiva och lite andra faktorer.. inget jag rekommenderar men.......)
#3 - 30 juni 2007 17:23
http://www.backtonature.se/sweden/montera_slimline.html

Som Magicfingers skrev ska Slimline tydligen vara väldigt besvärlig att demontera.
#4 - 30 juni 2007 18:53
Varför ska du behöva kunna demontera den? Det finns ju inga nackdelar med den vad jag vet som gör att man ska behöva ta bort den... Den tar knappt nån plats; bara någon ynklig centimeter på bredden av karet, den är snyggare än bakrutan och fiskarna känner sig tryggare med en bakgrund i karet, så varför demontera den? ;)
Bilagor:
#5 - 3 juli 2007 17:07
OJ!!! Jag glömde bort att jag skapade denna tråden...[:o]
"Varför vill du demontera den?"
Jo, om jag skulle vilja byta ut den till en Btn e.l. Jag har ju ändå ett relativt (enligt mig) stort kar (222L) och det vore mycket tråkigt om jag skulle köpa en slimline och sedan tröttna på den och vill byta och så går den inte att ta bort. Den jag vill ha är en helt svart slimline för bara 202:-!!!!

Jag vill inte veta om det inte är att rekomendera att ta bort en slimline, utan jag undrar om det går att ta bort utan att förstöra bakgrunden/akvariet.

Tack för svaren hittils!!!!!
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 3 juli 2007 17:22
matte159 skrev:
OJ!!! Jag vill inte veta om det inte är att rekomendera att ta bort en slimline, utan jag undrar om det går att ta bort utan att förstöra bakgrunden/akvariet.

Det kan gå - men är inte så troligt.
Enda möjligheten som jag ser det är att
1/ Välja ut en av Slimlinebitarna som man får acceptera att den förstörs när man sliter loss den
2/ Använda en kniv med långt platt skaft som man för in från sidan i nästa slimlinebit och sedan "sågar" sig igenom silikonen mellan bakgrunden och akvariet
#7 - 3 juli 2007 20:41
Som sagt så vill jag inte ha en vanlig BTN-bakgrund som är indeladi flera bitar. Jag vill ha en helt svart bakgrund som är gjord av plexi och är en ända bit. Jag hittade den i en tråd här på zoopet och kollade upp den och det visade sig att den bara kostade 202:-. Kommer inte ihåg vad den heter, men den finns här: www.akvariumbutiken.se
#8 - 3 juli 2007 20:47
den svarta bakgrunden du tänker på är inte Btn.
jag har både sån svart bakgrund och slimline, och slimline är helt klart snyggare och mer verklig än den svarta
#9 - 3 juli 2007 20:51
Ahhhhhhhhhh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
De har höjt priserna![:-108][:-108][:-108][:-108][:-108][:-108][:-108][:-115][:-115][:-115][:-115][:-5][:-5][:-5][:-5][:-5][:-5][:-5]
Jag var för sen! F*n va irriterad man blir. JAV*AR!!!!!

Aja, härär en länk i alla fall: http://www.akvariumbutiken.se/dekorationer_14/akvariebakgrunder_1410/bakgrund_ps-120_120x50_cm_fraan_aquael_737.html
#10 - 3 juli 2007 20:56
fredd skrev:
den svarta bakgrunden du tänker på är inte Btn.

jag har både sån svart bakgrund och slimline, och slimline är helt klart snyggare och mer verklig än den svarta

Att det inte är en BTN är ju det jag har sagt hela tiden. :p
Vad menar du med att du har "både sån svart bakgrund och slimline":confused:
Bilagor:
#11 - 3 juli 2007 22:37
matte159 skrev:
Att det inte är en BTN är ju det jag har sagt hela tiden. :p

Vad menar du med att du har "både sån svart bakgrund och slimline":confused:
Att han har både aquaels svarta (som du länkade till) och BTN slimline (det är bara BTN som har en bakgrund som heter slimline)
#12 - 4 juli 2007 08:11
JAHAAAAA!!!
Då fattar jag. Jag tycker att dessa BTN ser så konstiga ut på bild, de ligger ju lixom och överlappar varandra. Det blir så onaturligt. (Jag vet dock inte hur de ser ut i akvariumen)

ÄR DET FLER SOM TYCKER ATT BTN`S SLIMLINE ÄR SNYGGARE ÄN DENNA SVARTA AQUAEL???
Jag trodde att alla bakgrunder som man "klistrar fast" mot bakrutan i akvariumet kallades slimline, tack för att ni rättade mig!!!
#13 - 4 juli 2007 08:18
Är det jag som är blind, eller finns det inga priser inne på BTN sida???
Jag hittar inte heller bakgrunder (inte slimline) till mitt 222 med måtten 110*45. VARFÖR!!!!! Vill de att man ska skära till den, eller?
#14 - 4 juli 2007 08:25
Matte! Du får försöka hitta återförsäljare på olika bakgrunder, där finns ofta priser också!
T.ex.; http://www.guldfisken.se/beta/catalog/back-nature-slimline-c-49_138_799?osCsid=898c19502f607399851aa85646b877ee
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 4 juli 2007 08:39
matte159 skrev:
Är det jag som är blind, eller finns det inga priser inne på BTN sida???

Jag hittar inte heller bakgrunder (inte slimline) till mitt 222 med måtten 110*45. VARFÖR!!!!! Vill de att man ska skära till den, eller?

Vad skulle hända med den fria konkurrensen om fabriken som tillverkar produkten skulle bestämma priserna i alla affärer runt om i världen - tror du att det funkar så med Eheim, Volvo etc.
Sortimentet finns på denna sida http://www.backtonature.se/sweden/slimline.html och i ditt akvarium så passar det med 2 st 50 bitar och 1 st 10 cm bit.
Du får säkert skära av några cm på höjden men det tar bara några få minuter http://www.backtonature.se/sweden/montera_woodrock.html
#16 - 4 juli 2007 14:50
matte159 skrev:
JAHAAAAA!!!

ÄR DET FLER SOM TYCKER ATT BTN`S SLIMLINE ÄR SNYGGARE ÄN DENNA SVARTA AQUAEL???

!!

*räcker upp en hand*
#17 - 4 juli 2007 17:10
*härmar MagicFingers*
#18 - 4 juli 2007 18:35
Vad skulle hända med den fria konkurrensen om fabriken som tillverkar produkten skulle bestämma priserna i alla affärer runt om i världen - tror du att det funkar så med Eheim, Volvo etc.

Sortimentet finns på denna sida http://www.backtonature.se/sweden/slimline.html och i ditt akvarium så passar det med 2 st 50 bitar och 1 st 10 cm bit.

Du får säkert skära av några cm på höjden men det tar bara några få minuter http://www.backtonature.se/sweden/montera_woodrock.html

Jo, ja, jag tänkte inte på det!!!

Det känns som att jag är mycket otydlig i det jag skriver... Jag skrev innan att jag inte hittade några bakgrunder som passade mitt kar, och innom parantes, INTE SLIMLINE. När jag nu läser det själv så tycker jag att det blir en lite konstig mening så jag förstår att ni tolkar den lite fel (det hade nog jag också gjort om det inte var jag själv som skrivit den[:o]).
Så det jag igentligen undrade var varför det inte finns någon VANLIG (om jag kan kalla det så) bakgrund som passar mina mått. Det är ändå ganska många som har dessa måtten på sina kar om man kollar på bl.a. blocket.

Vad hade ni helst köpt, EN SLIMLINE ELLER EN "VANLIG" BAKGRUND?
Jag sommar-jobbar just nu och skulle kunna få ca. 5000:- över från allt annat som jag sparar till. Jag ska fundera stenhårt på ifall jag skall lägga 2,5 papp på en bakgrund (det var typ vad de kostade), eller om jag köper en slimline för ca. 700:-. Ett mycket svårt val... Behöver råd. Jag hade nog föredragit den vanliga men, PRISET!!!! Jag har ju ingen regelbunden inkomst på 15000:-, utan min ligger på 250:- som månads-peng och då blir ju 2500:- ganska mycket. Jag behöver också veta vilken sorts bakgrund ni skulle tagit (rocky eller vad de andra nu än heter), det ända kravet är att de ska passa till ett Tanganyika, 45cm brett kar och om jag skulle vilja ändra mig och byta till, typ Amazonas, så får INTE bakgrunden skära sig FÖR MYCKET från detas biotop (om det går att ordna, jag tror inte att bergsmotiv skulle skära sig så mycket, men jag vet inte. Det gör nog ni hoppas jag:p).
#19 - 4 juli 2007 19:56
Hmmm... Matte!
Att de flesta tycker att en BTN slimline är snyggare är inte så underligt, en sådan har de facto en lite snofsigare struktur som liknar naturlig sten, eller vad det nu är. Faktum är att jag inte heller är så förtjust i de där skarvarna som du nämner, men de går ju att dölja med strategiskt placerade växter och rötter... skit samma.

Om vi för ögonblicket bortser från din ekonomi så känns det lite som att du lägger för stor vikt vid vad andra tycker. DU gillar ju den svarta och kan direkt göra ett slutgiltigt val den dag du åker till nån shop och kollar in den ordentligt.
Ålrajt, den kanske glänser en aning och ser möjligen lite "billig" ut, men det kommer snart en mattande algväxt på den som jag tror trollar bort lite av det "ny-glansiga", dessutom tror jag att den passar sketabra i ett framtida T-kar, med lite skiffersten och kanske några ljusa inslag, som snäckor och andra stenar, som bryter av det mörka och ger snygga kontraster.
Säg nu att du får för dig att ytterligare efter en tid byta biotop till t.ex. SA. Då kan den svarta bakgrunden utan vidare passa även i den miljön. Det handlar bara om hur du inreder karet. Troligtvis kommer det att bli en hel del växter och en jädra massa rötter - så bakgrunden blir då en mörk, murrig fond bakom det gröna och bruna. Jag är övertygad om att det kan bli hur snyggt som helst!

(Psst, och du, säg det inte till nån annan - du får ju en unik prägel på din inredning som kanske är lite överraskande egen, okonventionell - och vacker!)

Om något år eller ett par så kanske du med ett gott flabb tar tag i den där svarta bakgrunden å hivar den åt helvete - eller så blir den en perfekt detalj i ditt kar. Jag garanterar dig dock - då har du råd att tjacka den bakgrund du tycker är snyggast oavsett pris!!!:)
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 5 juli 2007 07:42
Det är faktikst inte heller helt fel att måla bakrutan (utsidan) svart (välj en matt färg) - det är mycket billigt och ser riktigt bra ut.
Jag väljer bra mycket hellre en målad bakruta är en konstlad växtaffisch eller en väldigt plastig bakgrund.
#21 - 8 juli 2007 16:30
Vi får se hur jag gör. Är lite ambivalent.

Tack för allt!!!!!!!!!!!!

Annons