Hur mycket?

#1 - 11 november 2007 17:51
En kompis har köpt ett 54 liters akvarium å jag undra hur ofta å hur mycket nitrat man ska ha i karet?
#2 - 11 november 2007 17:57
Man ska inte ha några nitrater i karet. För hög koncentration nitrater = död fisk.
#3 - 11 november 2007 18:01
Man ska inte ha några nitrater i karet. För hög koncentration nitrater = död fisk.

Ursäkta, jag menar förståss [FONT=Times New Roman]Nitrivec.[/FONT]
#4 - 11 november 2007 18:03

Jo, en del nitrat brukar man alltid ha. Du tänker nog på nitrit som är farligt redan vid låga nivåer.
Hur mycket nitratnivåerna bör ligga på får någon mer insatt i vattenvärden svara på...
#5 - 11 november 2007 18:48
Följ bruksanvisningen på Nitvivec-flaskan så blir det bra, behöver bara använda nitrivec i uppstartsfasen eller om du senare får nitritproblem.
#6 - 12 november 2007 10:36
Jo, men jag hade inte frågat om det vore så enkelt. Som jag kommer ihåg det så hällde man i lite vid varje vattenbyte till flaskan var slut, men hur mycket det kommer jag inte ihåg.
#7 - 12 november 2007 11:53
HenrikE skrev:
Jo, men jag hade inte frågat om det vore så enkelt. Som jag kommer ihåg det så hällde man i lite vid varje vattenbyte till flaskan var slut, men hur mycket det kommer jag inte ihåg.

Nu har jag ingen Nitrivec-flaska hemma, men jag har för mig det står exakt hur mycket du ska ha i första gången och att du sen ska fortsätta att hälla i X ml/liter ett par dagar.
har man stora akvarier brukar inte ens en flaska räcka utan man får hålla på att hälla i från nya flaskor ett par dagar.

Alternativt så häli enligt anvisningen på förpackningen och fortsätt att pytsa i lite då och då till du ser att all amonium/amoniak är på noll och att all nitrit är mindre än 0,2 helst 0 det med.

Så snart du har ett fungerande filter och bottensubstrat så behöver du inte bakteriekultur, möjligen bara vattenberedningsmedel vid vattenbytena, men bakterier behöver du oftast inte sätta in igen förrän du har nitritproblem efter rfiltercrasch eller sjukdom.

Annons