Hur mycket är "okej"?

#1 - 29 december 2008 03:55
Hur mycket man får modifiera en bild innan det blir för mycket är självklart en fråga utan ett exakt svar. Tänkte fråga vad ni tycker så jag, och kanske andra, får en typ riktlinje att gå efter. Lägg gärna upp egna bilder!

Vad säger ni om den här bilden? Är det okej eller är det för mycket redigerat?

En deciliter curves, smetade på ett kallt, blått "photo filter", ett kryddmått brightness/contrast och en aning skärpa. Tog även bort några störande objekt (skit på rutan/i vattnet och det röda i nedre delen av bilden, tror det är krabban :))

Drog kanske på lite för mycket blått, men men. [:o]
#2 - 29 december 2008 05:29
Pilla på du

Hej.

Jag anser att man får ändra och trixa hur mycket man vill, bara man anger att man efterarbetat bilden. Det är det slutgiltiga resultatet som räknas.

Skulle det däremot röra sig om pressfotografi så är det så lite pillande som möjligt som gäller. "Årets bild" som PressFotografernas Klubb (PFK) utser varje år, har detta år visat sig varit ordentligt "fotoshoppat", vilket utlöst en vild debatt.

Så mitt råd, pilla på så mycket du vill.

Thomas
#3 - 5 januari 2009 19:22
Jag är mest nyfiken på vad som gör att folk tycker att man tar i för mycket. Är fotot en exakt avspegling av verkligheten eller något fotografen vill förmedla?
Om ett foto måste vara en exakt avspegling av verkligheten - vems verklighet är det då? Vem bestämmer hur fotografens verklighet är?
#4 - 5 januari 2009 19:57
Det är fotografen själv som bestämmer graden av efterbehandling av bilden.
Men om man vill återge verkligheten kanske man inte ska ta i för mycket...
Är det däremot tänkt att vara konstnärligt så finns i princip inga gränser.
#5 - 5 januari 2009 21:17
Tackar för svaren :D Man vill väl oftast att bilden ska se så omanipulerad ut som möjligt, eller jag vill nog det. Men jag har lite svårt att avgöra vad som är för mycket ibland. Sitter man med samma bild länge är det lätt hänt att man glider i väg [:o]

Vad tycker ni om Trewavasaen? Kommentera gärna både själva fotot och efterbehandlingen. :)
admin
Christian Alfredsson
#6 - 5 januari 2009 21:26
Det är helt en fråga om vad man själv vill göra. Har man bilden för att sälja fiskar kanske man ska tala om att den är redigerad. Är det en fototävling följer man reglerna. Har man med den i sitt galleri kan man göra vad man vill...
admin
Christian Alfredsson
#7 - 5 januari 2009 21:27
... ska tillägga att jag själv tycker den modifierade bilden är helt okey. Ser ut så i verkligheten vad jag kan komma ihåg.
#8 - 5 januari 2009 21:39
Båda är alldeles för mörka för min smak dock !
#9 - 5 januari 2009 21:46
Många, inte alla när man börjar lära sig photoshop tar i lite väl mycket. Men desto mer man lär sig bättre blir det. Så bara dra i spakarna det kommer hur man ska göra.
Dina bilder är bra men i mörkaste laget, sen hade jag persoligen inte lagt på det blå filtret. Hur ser bilden ut i original.
#10 - 5 januari 2009 21:46
drd skrev:
Båda är alldeles för mörka för min smak dock !

Nu var det ju det blå som var aktuellt. ;)
#11 - 5 januari 2009 21:59
Den övre är original. Nu vet jag inte hur min skärm är kalibrerad, den kanske visar "fel". Ni som jobbar med bilder osv har nog skärmen superkalibrerad :D Jag ser inte bilderna så speciellt mörka. Fisken ser rätt ljus ut faktiskt [:o]
Bilagor:
#12 - 5 januari 2009 22:06
På min skärm är den rätt mörk. Kan du prova att ljusa upp själva fisken men inte hela bilden och skicka in i tråden igen?
#13 - 5 januari 2009 22:19
Här kommer en ljusare. Den är inte jätteljus ut på min skärm, men ljusare.
#14 - 5 januari 2009 22:35
Jag fixade lite med bilden med DAHLBERGS tillstånd.
Originalbilden använde jag
Jag har elements 5
Först levels där jag ljusade upp bilden
Skärpte upp bilden med high pass till 5 sen soft light
Efter det mörkade jag ner runt om fisken med burn tool.
Snabb ändring på mycket fin bild.
#15 - 5 januari 2009 22:42
Själv retusherar jag inget, den enda efterbahandling jag gör är beskärning av bilden.

jag tycker inte fotografier skall vara en manipulerad bild av objektet utan en så exakt kopia i den mån det går av objeket, när det gäller konst (som i vissa fall är mycket svårt att skilja från en vanlig frysning av nutiden) är givet vis allt okej, fast kan ju erkäna att ja blir mer imponerad ev en häftig bild kompnerad med hjälp av ljus skugga slutartid, bländartid osv, än en bild med 15 pålaggda filter i tillexempel photoshop.

Kan även tillägga att jag inte fotograferat allt för mycket själv så kvalar in bland amatörerna :-)
#16 - 5 januari 2009 22:55
miluhe skrev:
Jag fixade lite med bilden med DAHLBERGS tillstånd.

Originalbilden använde jag

Jag har elements 5

Först levels där jag ljusade upp bilden

Skärpte upp bilden med high pass till 5 sen soft light.

Efter det mörkade jag ner runt om fisken med burn tool.

Snabb ändring på mycket fin bild.

Tack miluhe :D Tycker dock det blev lite mycket skärpa, iofs är bilden nu komprimerad 4-5 ggr så det är svårt att lägga på skärpa nu...

Är det någon som har ett tips på hur man kan kalibrera utan att köpa en apparat för 2000 kr? Har sökt lite på nätet, men är det någon som har nån speciell sida som är bra?
#17 - 5 januari 2009 23:04
DAHLBERG skrev:
Tack miluhe :D Tycker dock det blev lite mycket skärpa, iofs är bilden nu komprimerad 4-5 ggr så det är svårt att lägga på skärpa nu...

Är det någon som har ett tips på hur man kan kalibrera utan att köpa en apparat för 2000 kr? Har sökt lite på nätet, men är det någon som har nån speciell sida som är bra?

Kan man få för mycket skärpa;):d
Kalibrering kan jag inte hjälpa dig med, har bara använt datorns standardkalibrering.
Vilket photoshop har du?
#18 - 5 januari 2009 23:22
CS4, köpt såklart ;) Använde CS2 förut, bytte förra veckan :)
#19 - 6 januari 2009 05:17
Ja tycker med de är helt en fråga om vad man själv vill göra.
#20 - 6 januari 2009 05:49
DAHLBERG skrev:
CS4, köpt såklart ;) Använde CS2 förut, bytte förra veckan :)

Det skulle jag också velat ha:) jag får spara på.
Är det inte massvis att lära i det programmet
#21 - 6 januari 2009 08:20
Finns det inget "gratis photoshop"?
#22 - 6 januari 2009 08:42
JojjeN skrev:
Finns det inget "gratis photoshop"?

Jo, Gimp heter det.

Men du kan ladda hem Photoshop och testa det i 30 dagar.
#23 - 6 januari 2009 08:45
ljung skrev:
Själv retusherar jag inget, den enda efterbahandling jag gör är beskärning av bilden.

jag tycker inte fotografier skall vara en manipulerad bild av objektet utan en så exakt kopia i den mån det går av objeket, när det gäller konst (som i vissa fall är mycket svårt att skilja från en vanlig frysning av nutiden) är givet vis allt okej, fast kan ju erkäna att ja blir mer imponerad ev en häftig bild kompnerad med hjälp av ljus skugga slutartid, bländartid osv, än en bild med 15 pålaggda filter i tillexempel photoshop.

Kan även tillägga att jag inte fotograferat allt för mycket själv så kvalar in bland amatörerna :-)

Vad är skillnaden om man "manipulerar" i kameran eller utanför?

Rörelseoskärpa finns inte i verkligheten. Det är något som kameran hittar på. Är det då manipulering?
#24 - 6 januari 2009 09:30
Vad är skillnaden om man "manipulerar" i kameran eller utanför?

Rörelseoskärpa finns inte i verkligheten. Det är något som kameran hittar på. Är det då manipulering?

Skärpan är ju inte direkt det första jag tänker på när jag säger en manipulerad bild snarare när man börjar klippa ur/klippa in saker från flera olika bilder men som sagt det beror ju helt på vilket syfte man själv har, vill man bara skapa en häftig bild så varför inte..

mvh ljung
#25 - 6 januari 2009 13:30
miluhe skrev:
Är det inte massvis att lära i det programmet

Du kan se lite här: http://www.moderskeppet.se/photoshop/cs4/ Ganska bra sida :)
#26 - 9 januari 2009 20:14
Nån som propagerar för ändring av bilderna får gärna testa lite på denna bild som jag är rätt nöjd med, jag har klippt bort 60-70% och sedan förminskat den med 50%.

http://invalidos-mc.com/gallery/main.php?g2_itemId=187

(fottat lite snett utifrån med blixt så igentligen är den lite mer blå lila och inte riktigt så ljus som den framstår som)
#27 - 9 januari 2009 20:40
Såhär kanske, en femminutersfix? Ett så pass grovt ingrepp tycker jag dock är tvivelaktigt i en fototävling.
Original:
[ATTACH]16570[/ATTACH]
Fixad
[ATTACH]16569[/ATTACH]
#28 - 9 januari 2009 20:47
Vart bra mycket snyggare måste jag ändå säga mer naturlig färgåtergivning :-)
#29 - 9 januari 2009 20:48
ljung skrev:
Nån som propagerar för ändring av bilderna får gärna testa lite på denna bild som jag är rätt nöjd med, jag har klippt bort 60-70% och sedan förminskat den med 50%.

http://invalidos-mc.com/gallery/main.php?g2_itemId=187

(fottat lite snett utifrån med blixt så igentligen är den lite mer blå lila och inte riktigt så ljus som den framstår som)

Fixade lite kontraster med curves, körde över fisken (speciellt de svarta fenorna) med burn tool (midtones, exposure 50%), samt klonade bort bajset [:o] Tyvärr var ögat lite suddigt så jag la inte på någon skärpa då det bara ser konstigt ut.

Jag gillar verkligen burn tool! Jag tycker det blir skitsnyggt, om man bara använder en stor luddig pensel med typ 50% exposure.

Laddar upp både före och efter så det är lättare att se skillnad!

Förresten vad är det för fisk?
#30 - 9 januari 2009 20:48
Oj nu hände det grejor medan jag skrev :)
#31 - 9 januari 2009 20:54
Vart bra den med en kombination hade ju varit perfa typ :P

fisken är en icke könsbestämd Pseudotropheus socolofi:

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=106&SOK=1
#32 - 9 januari 2009 21:54
När man kollar på den "stora" bilden så ser man dock att den är fett suddig så i mina ögon går den i soptunnan.
Ser ok ut i lilla versionen dock.
#33 - 9 januari 2009 22:58
drd skrev:
När man kollar på den "stora" bilden så ser man dock att den är fett suddig så i mina ögon går den i soptunnan.

Ser ok ut i lilla versionen dock.

Jo, den är suddig. Ingen perfekt bild som platsar i fototävlingen, men som sagt i litet format är den helt ok :)

Har ett annat exempel här. Mörkade ner fenorna då min inte hade riktigt så mörka fenor som den "ska" och drog ett varv med burn tool. Tycker att det är en okej modifiering om man bara gör färgerna mer lik "orginalet", vad säger ni?
#34 - 10 januari 2009 09:29
Här tycker jag inte att det ser bra ut. Det strider lite mot ljus-skugga-reglerna. Du belyser fisken hårt så det bildas en skarp skugga bakom men mörkar ner de områden på fisken som blixten bleker. Det ser konstigt ut. Man kanske inte märkt det om du bara visat den färdiga bilden men nu har gjort det är det uppenbart. Hoppas du förstår vad jag menar.
#35 - 10 januari 2009 09:30
Långås skrev:
Såhär kanske, en femminutersfix? Ett så pass grovt ingrepp tycker jag dock är tvivelaktigt i en fototävling.

Det där var väl inget! ;)
#36 - 11 januari 2009 16:39
Här tycker jag inte att det ser bra ut. Det strider lite mot ljus-skugga-reglerna. Du belyser fisken hårt så det bildas en skarp skugga bakom men mörkar ner de områden på fisken som blixten bleker. Det ser konstigt ut. Man kanske inte märkt det om du bara visat den färdiga bilden men nu har gjort det är det uppenbart. Hoppas du förstår vad jag menar.

Jag förstår vad du menar, men jag ser det inte :p
#37 - 11 januari 2009 16:54
Jag satt i en bil med ett gäng grabbar idag, i bilen hamnade det en slitz och en moore eller nåt sånt..

Skrämmande vad hårt "photoshoppade" bilderna är nu för tiden. Ser ju inte ens ut som riktiga människor längre. Vi var alla ense om att det såg ut som plastdockor.

Om detta tillför något tilll disskutionen vet jag inte, men jag tycker det var en rolig(skrämmande?) iakktagelse..
#38 - 11 januari 2009 17:15
Jag gillar inte att alla bilder 'retuscheras' eller hur det stavas.

Hamburger-reklamerna , tjejerna i alla tidningar m.m

Jag tycker att man inte ska fippla med bilderna i en tävling eller liknande. Det blir orättvist för dem som inte kan efterbehandla bilderna.

Annons