Hur mycket CO2 ska jag köra?

#1 - 27 december 2004 11:14
Fått min leverans från Tyskland idag och ska koppla ihop grejerna sen. Nu undrar jag bara hur hög fart jag ska ha på CO2n. Hur många bubblor ska jag köra?

Kan kolla på min zoon om ni undrar om PMDD, vattenvolym eller vad det nu kan vara.

btw, de stora kranen på regulatorn, ska den vara öppen max eller hur fungerar det där? Det är väl den lilla kranen till vänster som ska reglerar själv bubbelflödet?
#2 - 27 december 2004 11:39
Nu undrar jag bara hur hög fart jag ska ha på CO2n. Hur många bubblor ska jag köra?

Det är det du nu ska ta reda på genom ganska intensivt testande.

Du har väldigt lite växter så det kommer inte gå åt mycket CO2 - däremot får alla växterna väldigt mycket ljus eftersom dom inte skuggar varandra så de få växter du har bör bubbla fint.

Börja med 1 bubbla varannan sekund och börja insprutningen en timme innan ljuset går på. Mät pH:t så exakt du kan när ljuset tänds och någon timme efter att ljuset tänds.

btw, de stora kranen på regulatorn, ska den vara öppen max eller hur fungerar det där? Det är väl den lilla kranen till vänster som ska reglerar själv bubbelflödet?

Den stora kranen ställer du in arbetstrycket med, så det är i princip båda kranarna som ställer in bubbelflödet med skillnaden att den stora ratten är grovinställning och den lilla ratten är fininställning.

En liten dutt på stora ratten kommer få väldigt stor skillnad i bubbeltakt, medans en liten dutt på lilla kranen knappt kommer märkas.

Jag har ställt in 0.1 bar i arbetstryck, men det är vanligare med något högre runt 0,5-1,0 bar.

Eftersom nålventilen kommer strypa flödet rejält så kommer en eventuell minskning av arbetstrycket på stora ratten att ta lång tid att slå igenom eftersom trycket minskas så sakta, däremot kommer en ökning av arbetstrycket märkas direkt.

Allt det här låter kanske komplicerat men är det inte när du väl får sätta dig och ratta lite själv.
#3 - 29 december 2004 15:55

Den stora kranen ställer du in arbetstrycket med, så det är i princip båda kranarna som ställer in bubbelflödet med skillnaden att den stora ratten är grovinställning och den lilla ratten är fininställning.

En liten dutt på stora ratten kommer få väldigt stor skillnad i bubbeltakt, medans en liten dutt på lilla kranen knappt kommer märkas.

Jag har ställt in 0.1 bar i arbetstryck, men det är vanligare med något högre runt 0,5-1,0 bar.

Eftersom nålventilen kommer strypa flödet rejält så kommer en eventuell minskning av arbetstrycket på stora ratten att ta lång tid att slå igenom eftersom trycket minskas så sakta, däremot kommer en ökning av arbetstrycket märkas direkt.

Allt det här låter kanske komplicerat men är det inte när du väl får sätta dig och ratta lite själv.
[/quote]

Hmmm.. Hur får ni ner arbetstrycket till 0,5 ?!?!? Vrider jag 0,5 mm för långt flyger det upp till 1,5 direkt. Blir tokig :)
#4 - 29 december 2004 16:01

Hmmm.. Hur får ni ner arbetstrycket till 0,5 ?!?!? Vrider jag 0,5 mm för långt flyger det upp till 1,5 direkt. Blir tokig :)

Ja det kan vara lite pilligt.
#5 - 29 december 2004 16:34
Ursprungligen skickat av defdac

[quote]

Ja det kan vara lite pilligt.
[/quote]

Tack.. Då ska jag kämpa vidare. Nu vet jag åtminstone att jag inte missat något grundläggande knep.. hehe.

Annons