Hur mycket fisk?

#1 - 29 oktober 2007 12:28
Jag har ett rätt så litet akvarium, mindre än 40l typ, vad för fiskar kan jag ha i det? Kan jag ha en dvärggurami?
#2 - 29 oktober 2007 12:48
För litet för dvärggurami egentligen. Något som passar där i är guppies.
#3 - 29 oktober 2007 12:49
räkor, dvärgrasboror
#4 - 29 oktober 2007 12:51
fiskar som rekomenderas i kar med LÄNGD (obs ej liter) upp till 40 cm.
hel del som funkar i 40 liters.

Bara att läsa....sedan köpa... :-)

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_avancerad_sok_resultat.php
#5 - 29 oktober 2007 13:00
OBS! Kensa, du måste ta bort din länk för den leder inte till fiskar som passar i sådana akvarier, utan alla zoopets fiskar... Det går inte att länka till ett eget sökresultat sådär, det ser du om du granskar länken: i denna länk-text finns inget som kan visa för webbläsaren vilket sökresultat det gäller.....

Istället får trådskaparen gå till fisksökarsidan och själv välja sin längd på akvarium och söka själv.

Här är söksidan: http://www.zoopet.com/fiskar/index.php
#6 - 29 oktober 2007 13:01
Okej, min kompis har nämligen tipsat mig om att man kan mäta fiskens längd på akvariets långsida och se hur många sådana fiskar som får plats typ. xD
#7 - 29 oktober 2007 13:03
ooops.....ledsen.
#8 - 29 oktober 2007 13:03
Som sagt, använd inte Kensas länk utan sök själv med den länk jag gav.

Enklare är att tänka såhär: Titta hur lång den fisk du är intresserad av blir när den är fullvuxen. Blir den 5 centimeter lång så behöver den 5 liter vatten redan från början!

Men detta sätt att tänka funkar inte riktigt när det gäller små akvarier.. För det skulle ju innebära att man kan ha en 40-centimeters fisk i ett 40-litersakvarium och det säger sig ju självt att den fisken inte kommer att trivas..... Väldigt få fiskar trivs i så små akvarier...

Jag skulle ha satsat på några guppy (de förökar sig snabbt!) eller någon annan liten fisk, kanske drottningrasbora. Men använd sökfunktionen och skriv in ditt akvariums längd när du söker.
#9 - 29 oktober 2007 13:04
Ingen fara, ville bara påpeka det så att inte Trådskaparen köpte en massa fisk som passar i 350liters :)
#10 - 29 oktober 2007 13:09
helt rätt....använd inte min länk...det blev helt fel.

än en gång ...ledsen...
#11 - 29 oktober 2007 13:11
Okej xD
#12 - 29 oktober 2007 13:18
Fast vissa står det att man måste vara goldmember för att kunna läsa om eller liknande :o Fast man kan ju slå upp dem på internet kanske:)
#13 - 29 oktober 2007 13:22
eller helt enkelt bli guldis.....
#14 - 29 oktober 2007 13:32
Kostar inte de´?
#15 - 29 oktober 2007 19:00
Nu har jag fyllt på med dem första fiskarna, :)
#16 - 29 oktober 2007 21:14
Vilka fiskar blev det? Inte för många på en gång bara :)

Få redan från början in en vana och byt 25-30% av vattnet en gång i veckan :)
#17 - 30 oktober 2007 07:31
Jag började med tre guppies, hoppas bara dem inte ynglar av sig direkt >:O, och en algätare. xD Man får se hur dem trivs till en början nu.
#18 - 30 oktober 2007 08:14
Det låter bra med guppies :) En hane och två honor eller?

Men vilken algätare köpte du? Det finns typ tusentals, de flesta blir för stora för ett 40-liters.

Hursomhelst: Kom ihåg att köpa algtabletter direkt! För de klarar sig inte med endast algerna som finns i akvariet såhär i början. Du kan mata när ljuset varit släckt ett tag, då brukar de komma fram. Man kan ta typ en halv algtablett bara, när det är en enda fisk. :)
#19 - 30 oktober 2007 08:31
Ja, eller jag tror det, han i djuraffären sa i alla fall det. Det är åtminstonde ne hona och en hane.^^
Den var ganska liten, den var ju inte fullvuxen men den skulle inte bli "mycket" större tror jag zooägarn sa.
Fast man får ta det han säger men en nypa salt. xD
Jo jag ska göra det, jag kanske åker idag och kollar igen. ^^
#20 - 30 oktober 2007 09:40
Aquario skrev:
Ja, eller jag tror det, han i djuraffären sa i alla fall det. Det är åtminstonde ne hona och en hane.^^

Den var ganska liten, den var ju inte fullvuxen men den skulle inte bli "mycket" större tror jag zooägarn sa.

Fast man får ta det han säger men en nypa salt. xD

Jo jag ska göra det, jag kanske åker idag och kollar igen. ^^

Ja kolla vad det är för art. Jag kan tyvärr inte komma på en enda algätare som kan leva i 40 liter. Ett gäng algätande räkor skulle vara mycket lämpligare.

Tyvärr låter det som om du har för många fiskar nu i början, vilket innebär en överhängande risk för skadliga/dödliga ammoniak-och nitrihalter. I ett 40 liters akvarium skulle jag inte ha fler än 2, max 3 små fiskar under hela den första månaden. Så se till att skaffa ett nitrittest så du kan hålla koll på vattnet, mata väldigt sparsamt och var beredd på att börja göra upprepade vattenbyten om nitrithalten börjar närma sig 0.2 mg/l

Lycka till!
#21 - 30 oktober 2007 10:19
:o Okej
#22 - 30 oktober 2007 10:25
Men han köpte ju ändå bara fyra fiskar, visserligen är det max men jag tror att fyra fiskar kommer gå bra. Bara du gör 30%-vattenbyte en gång i veckan nu från början och inte matar för mycket.

Du måste kolla upp i djuraffären exakt vad arten av algätare heter, som du köpt. Om det visar sig att den är alldeles för stor för ditt akvarium, vilket den troligen är, kan du ju lämna tillbaka den nu precis i början, innan det gått för lång tid! Och köpa några räkor istället, precis som Batski skrev. Dumt att vänta, kolla upp det med en gång.

Zooaffärer har tyvärr ofta väldigt dålig koll på vad de har för fiskar. Jag har varit med om att de sagt helt fel art... Så titta även på bilder på internet för att hitta rätt.

Här är en sida med de 100 mest populära arterna av malar. Du kan även leta dig fram genom det latinska namnet under "Cat-elog" uppe i menyn ovanför.
http://www.planetcatfish.com/catelog/top100_species.php

Du skrev även att ditt akvarium var "mindre än 40 liter". Mät långsida och kortsida och höjd på det så du vet exakt vilken storlek du har. Du tar bara: längden gånger bredden gånger höjden (i centimeter). Då får du antal milliliter, till exempel 40 x 20 x 20 = 16 000 vilket innebär 16 liter.
#23 - 30 oktober 2007 12:03
Jo, jag har funderat på att kanske köpa ett större akvarium, men jag ska fråga i djuraffären xD
#24 - 30 oktober 2007 16:03
Om du vill vara på den säkra sidan kan du införhandla Nitriveck (eller vad det heter..;)) och följa anvisningarna Detta påskyndar de nyttiga bakterierna i akvariet och filtret, som bryter ner de skadliga ämnena som bildas (som inte hunnit bildas i ett nytt akvarium)..
#25 - 30 oktober 2007 17:09
toccata skrev:
Men han köpte ju ändå bara fyra fiskar, visserligen är det max men jag tror att fyra fiskar kommer gå bra. Bara du gör 30%-vattenbyte en gång i veckan nu från början och inte matar för mycket.

Jag hade missat att de var 4 stycken, trodde att de var fler (2 malar och flera guppies). Men 4 fiskar i ett 40 liters är som sagt redan ganska många. Jag hade 4 fiskar (visserligen större än dina) under hela den första månaden när jag startade upp mitt 310 liters.
#26 - 30 oktober 2007 17:50
Ja, fyra är max som sagt.

Men det största problemet är väl vilken mal han har köpt.

Aquario: Vill du verkligen ha fiskar som mår bra, skaffa ett större akvarium! Ett 110-liters eller större. Då blir det mycket roligare och du kan ha många fler sorters fiskar..
#27 - 30 oktober 2007 18:12
toccata skrev:

Aquario: Vill du verkligen ha fiskar som mår bra, skaffa ett större akvarium! Ett 110-liters eller större. Då blir det mycket roligare och du kan ha många fler sorters fiskar..

Instämmer! När jag skaffade mitt 250 liters tyckte jag att det var stort. Nu tycker jag att det är rätt så litet faktiskt :)

Det finns iofs små fiskar som kan bo i ett 40 liters, men de klarar så klart även större akvarier ;) Dessa fiskar är dock inte riktigt lika vanliga som de vanligaste fiskar i handeln.
#28 - 30 oktober 2007 21:25
Jag vet, jag vill ju ha friska fiskar men mina föräldrar litar mer på han i djuraffären, har jag tur får jag ett i födelsedagspresent, det e ganska snrt. Men fiskarna ynglar väl inte av sig om dem inte trivs va? :S
#29 - 30 oktober 2007 22:31
Aquario skrev:
Jag vet, jag vill ju ha friska fiskar men mina föräldrar litar mer på han i djuraffären, har jag tur får jag ett i födelsedagspresent, det e ganska snrt.

Då kan jag rekommendera dig och dina föräldrar en sväng till Södermalms akvarieaffär: http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/index3.htm En annorlunda affär som är väl värd ett besök.

Aquario skrev:
Men fiskarna ynglar väl inte av sig om dem inte trivs va? :S

Det beror på vilka fiskar vi pratar om. Guppies gör det i vilket fall.
#30 - 31 oktober 2007 11:10
Okej, aja jag har bara sett ett, puh!
#31 - 31 oktober 2007 17:09
Aquario skrev:
Okej, aja jag har bara sett ett, puh!

Menar du ett yngel? Det beror säkert på att de andra blivit uppätna. Guppies brukar inte få bara en unge per graviditet.
#32 - 4 november 2007 09:41
Jo men under tiden som jag var hos farmor hade mina föräldrar hittat fyra andra, nu är dem uppe till sex :O Som tur var så ska jag få mina 1 500 som dem är skyldiga mig. Jag har hittat ett bra akvarium men det är på internet, vet inte om jag kan lita på den hemsidan xS
#33 - 4 november 2007 16:40
Jag tycker du ska ha Äppelsnäckor av arten Pomacea bridgesii (se även hemsidan http://www.applesnail.net/). just den arten är inte så pigg på att äta växter, men äter gärna vissnande växtdelar, alger, överblivet foder och så vidare. Dessutom rätt kul att titta på fast de är mest nattaktiva, de finns i många fina färgvarianter, allt från ljusa till mörka fötter och gula till bruna och röda skal med eller utan ränder och så vidare, variationen är stor ;-) Lättskötta och trevliga och kräver inte så stora utrymmen.
#34 - 4 november 2007 16:55
jubbe063 skrev:
Jag tycker du ska ha Äppelsnäckor av arten Pomacea bridgesii (se även hemsidan http://www.applesnail.net/). just den arten är inte så pigg på att äta växter, men äter gärna vissnande växtdelar, alger, överblivet foder och så vidare. Dessutom rätt kul att titta på fast de är mest nattaktiva, de finns i många fina färgvarianter, allt från ljusa till mörka fötter och gula till bruna och röda skal med eller utan ränder och så vidare, variationen är stor ;-) Lättskötta och trevliga och kräver inte så stora utrymmen.

[FONT=Verdana]Var kan man hitta sådana snäckor då? I affären dit jag brukar åka(bara några busstationer bort) säljer dem bara en sorts snäcka, tror jag.[/FONT]
Bilagor:
#35 - 4 november 2007 18:58
Hej du.

Jag hade kunnat skicka dig ett par. men nu när jag ränar närmare efter så har jag inga över just nu tyvärr, alla bokade och jag har inga nya kokonger på gång ännu.

Men annonsera på det här forumet, jag vet att det finns en del som har dem, och rätt nyligen är det några som beställt olika färgvarianter från England, kommer inte ihåg namn på dem. Men kolla under tråden ( http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=100950 ). Annars kan du ju be din akvarieaffär ta hem dem åt dig eller beställa själv från http://www.thesnailstore.com

// Jörgen
#36 - 4 november 2007 19:04
Aquario skrev:
[FONT=Verdana]Var kan man hitta sådana snäckor då? I affären dit jag brukar åka(bara några busstationer bort) säljer dem bara en sorts snäcka, tror jag.[/FONT]

Hittade inga nya annonser här men testa att svara på denna annons oxå, kan ju finnas kvar ännu... http://www.zoopet.com/annonser/showproduct.php?product=2325&cat=all

// Jörgen
#37 - 4 november 2007 19:10
Okej, jag ska kolla på annonserna och dem andra länkarna :) När jag fått ett nytt, större akvarium kanske jag bara kan ha snäckor i det jag har nu xD Verkade vara väldigt bra vattenförhållanden.

Annons