Hur mycket fisk..

#1 - 16 januari 2008 16:39
Hur vet man egentligen hur mycket fisk som är lagom till sitt akvarium?
#2 - 16 januari 2008 18:58
En tumregel är att ha en cm fisk per liter vatten (och naturligtvis inte ha fiskar som vill bo större än akvariumet är). Sen gäller det att skynda långsamt. I väl inkörda akvarium kan man ofta ha mer fisk än så.
#3 - 16 januari 2008 19:07
1 liter per 1 cm fullvuxen fisk, t o m. :)
#4 - 16 januari 2008 21:18
Okej, då vet jag:)
#5 - 18 januari 2008 20:17
Är 1 cm fisk/l regeln verkligen bra? Kan inte så mycket men en kuhli-ål på 10 cm har väl ungefär lika stor kroppsmassa som en platy på 5 cm, eller?
#6 - 18 januari 2008 20:33
tycker inte det är en bra regel det med en cm fisk/L
bättre att ta volym isåfall! för en påfågelciklid som är 40cm skitar ju ner och behöver större än 10 rödmunnar!
#7 - 18 januari 2008 20:47
Manska naturligtvis gå på fiskens minimikrav på akvaium oxå, inte bara centimetersregeln.
#8 - 19 januari 2008 08:06
Thomasi skrev:
Är 1 cm fisk/l regeln verkligen bra? Kan inte så mycket men en kuhli-ål på 10 cm har väl ungefär lika stor kroppsmassa som en platy på 5 cm, eller?

Bra är den väl inte men det är iaf en riktlinje. Finns en del som brukar säga att minimivolymen (1L/cm vuxen fisk) ökar med storleken på fisken.
#9 - 19 januari 2008 09:25
Det är ett RIKTMÄRKE, inget annat. Det finns inget svar som kan vara fullständigt allmängiltigt och gälla för alla olika individuella situationer och tänkbara variabler i akvariet. Det är dock ett riktmärke som fungerar i de allra flesta fall, så är det med generella råd!

Akvariestorlek, typ av vatten, växtlighet?, filtervolym, pumpkapacitet, storlek på fisk, typ av fisk, typ av mat, matningsfrekvens osv. osv. I vissa kar kan man med fördel ha betydligt kraftigare bestånd, i andra måste man ha ett lägre bestånd. Det handlar alltid om att anpassa efter aktuell situation. Men väldigt få är betjänt av ett sådant svar och då är ett råd likt 1cm fisk (fullvuxen) /L vatten ett ganska bra riktmärke!
#10 - 19 januari 2008 15:13
Här är en länk på tidigare diskutioner MEN som ovanstående talare säger det är BARA RIKTLINJER (GÄRNA STÖRRE )

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=34949
#11 - 8 februari 2008 15:37
Hm, okej, knepigt!
Jag har då ett 63l akvarium med 6 st guppy + minst 6 st guppyyngel.
Är det för mycket? Eller kan jag köpa fler fiskar? Tänkte isåfall sälja yngel när de blir större eftersom jag gärna vill ha lite olika sorters fisk..
#12 - 8 februari 2008 17:38
Än är det inte för mycket utan det funkar med en eller två sorter till, beror ju på vad du köper. Med ett så litet akvarium blir du lite begränsad i urvalet, kolla på artbeskrivningarna här på zoopet (du kan söka på akvariumstorlek). Du skulle exempelvis kunna ha dvärgguramin (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=237) och neontetror (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=476).
#13 - 8 februari 2008 18:44
Okej! Jag skulle gärna ha någon sorts dvärgciklid, typ fjärilsciklid. Skulle det funka med 12 guppy och kanske tre ciklider(2 honor+en hane)? De äter väl yngel också, så att det inte blir för många?
#14 - 8 februari 2008 19:36
först vill jag bara säga, 1cm fisk= 1L SUGER!!!!!!!!!! man måste ta hänsyn till hur mycke dom skitar ner, hur bra filter man har, revir, stimmfiskar, och att dom lever i olika vattenzoner.

så hur stort e ditt kar? (sry men jag e lat kanske står i tråden redan)
12 guppy skulle jag ta 8 honor 4 hanar. blir bäst för om man bara har en hona på en hane kan han strässa ihjäl henne så 2 på en hane e bra, gärna fler. fjärillsciklider bildar bar. antingen köper du en grupp på 6st ungdjur och låter dom para ut sig själva och sälja tillbaka dom "utstötta" till djurafären. (beror ju på hur stort ditt kar e. eller köper du ett par. anann lätt ciklid e palettciklid, och en lite större utmaning e apistogrammaarterna (som man ska ha 2-4 honor på en hane).
#15 - 8 februari 2008 19:46
först vill jag bara säga, 1cm fisk= 1L SUGER!!!!!!!!!! man måste ta hänsyn till hur mycke dom skitar ner, hur bra filter man har, revir, stimmfiskar, och att dom lever i olika vattenzoner.

så hur stort e ditt kar? (sry men jag e lat kanske står i tråden redan)

12 guppy skulle jag ta 8 honor 4 hanar. blir bäst för om man bara har en hona på en hane kan han strässa ihjäl henne så 2 på en hane e bra, gärna fler. fjärillsciklider bildar bar. antingen köper du en grupp på 6st ungdjur och låter dom para ut sig själva och sälja tillbaka dom "utstötta" till djurafären. (beror ju på hur stort ditt kar e. eller köper du ett par. anann lätt ciklid e palettciklid, och en lite större utmaning e apistogrammaarterna (som man ska ha 2-4 honor på en hane).

Ok :) Mitt akvarium är 63liter så det är inte så stort.. Men kan man köpa en hane med två honor om man köper en dvärgciklid? Eller måste man köpa antingen en stor grupp eller två stycken?
#16 - 8 februari 2008 19:51
efter som det e fjärillar du vill ha ska man ha ett par har man fler honor på en hane börjar hanen "impa" på sen "sötaste" honan och mobba ut dom andra. vill du ha fler honor på en hane ska du skaffa nån apistogrammaart som behöver fler honor på en hane
#17 - 8 februari 2008 19:52
om man inte köper en grupp då e tjansen ganska tror att man får 2par (blir faktiskt billigare att köpa en grupp ungdjur hos en uppfödare en ett lekpar i butik)
#18 - 8 februari 2008 19:54
Om du vill ha en färglad dvärgciklid så tipsar jag om Kakaduaciklid http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=143. Funkar bra med två honor och hane då.
#19 - 8 februari 2008 19:55
japp eller apistogramma agassiizi (regnbågsciklid)
#20 - 8 februari 2008 19:57
är själv inte så förtjust i apistogramma cacatudie då man inte ofta ser så fina exemplar som på bilder. pip: bara så du vet nästan alla ciklider vill ha grottor
#21 - 8 februari 2008 20:14
Jag har faktiskt kollat på Apistogramma agaziisii i en bok och tycker de är jättefina. Skulle gärna ha såna. Min affär kanske kunde beställa in fiskar som de inte hade inne sa de, de har imazoo som leverantör.. Går det att kolla deras listor på internet?
Danne jo har läst att de vill ha grottor, jag tänkte använda kokosnötter

EDIT: Fast här på zoopet står det att agaziisii vill ha 100l, i en bok om dvärgciklider jag lånade står det att de kan ha 60l? Vad knäppt
#22 - 8 februari 2008 20:19
japp dom e en av mina favvo. synd att dom ska vara så svåra att odla. gjorde misstaget köpte en hona en hane för jag hade inte råd med mer (vi 13åringar e inte rika). efter fatta jag att de varit mer värt att vänta en vecka tills man fick råd med 2honor då hon coola av efter ett tag (typ 2 månader) gick bra i början men sen.....

Annons