Hur mycket grus?

#1 - 24 december 2008 09:20
Hej!

Är nybörjare på akvarium.
Har köpt mig ett Juwel Rio 300 liter. Hur mycket grus går det åt till ett sånt?
Har tänkt mig engelsk sjösten!
Tacksam för svar.
//Mvh Daniel
#2 - 24 december 2008 09:25
Hej!

Är nybörjare på akvarium.

Har köpt mig ett Juwel Rio 300 liter. Hur mycket grus går det åt till ett sånt?

Har tänkt mig engelsk sjösten!

Tacksam för svar.

//Mvh Daniel

http://henrik.eketjall.se/page/19/
#3 - 24 december 2008 09:27
Tack så hemskt mycket
#4 - 30 december 2008 10:58
angående grus och sand

Tack så hemskt mycket

Tack för den här tråden med det kuliga diagramsvaret. Undrar dock.. om man främst vill ha s k vanliga fiskar guppys och dyl men också inkludera sådana där kuliålar så vill firrarna ha olika sorters storlek på gruset. Hur är det att blanda olika sorter. Bör man rentav ha sand på botten och grus uppå? Hade tänkt mig en litensandzoon och resten engelsk sjösten typ.

Jag har ett 200liters akvarium som jag skall inreda och starta upp.

Ojkooj
#5 - 30 december 2008 11:23
Jag har läst innan att om man blandar så hamnar den finaste sanden sakta men säkert underst till slut endå.

Men det är klart delar man upp den typ höger sida fin sand, vänster sida grövre sand så lär det ju funka.

Jag har blandat fin och grov, och i alla fall än så länge så är det bitar med fin sand som syns.
#6 - 30 december 2008 13:32
om du gör avgränsningar mellan de olika så funkar det nog..Nån här hade siliconerat fast plastlinjaler på botten så hon fick olika fack med sand i...
#7 - 30 december 2008 13:36
Bowman skrev:
Jag har läst innan att om man blandar så hamnar den finaste sanden sakta men säkert underst till slut endå.

Men det är klart delar man upp den typ höger sida fin sand, vänster sida grövre sand så lär det ju funka.

Jag har blandat fin och grov, och i alla fall än så länge så är det bitar med fin sand som syns.

Låter betryggande!

Det vart dock inte sand utan finkornigt grus 15 kg ("Loire" hette det) och 20 kg 5-9mm engelsk sjösten. tror de passar fint ihop. Har ungefär samma färg.
Dessutom gillar jag föreningen mellan antagonisterna england och frankrike. Rule Britannia! Vive la republique!
#8 - 30 december 2008 13:41
nesseman skrev:
om du gör avgränsningar mellan de olika så funkar det nog..Nån här hade siliconerat fast plastlinjaler på botten så hon fick olika fack med sand i...

Verkar vara en intressant idé. Tror du det är bäst att göra som föregående talare och dela höger vänster eller kansek fram och bak.

Smaksak kanske..

Nytt år! Ser fram emot att tvätta sand!

Annons