[FONT=Arial]Hur mycket grus behöver jag egentligen ?[/FONT]
[FONT=Arial] [/FONT]
[FONT=Arial]I en tråd som jag skapade för kanske 1,5 år sedan så frågade jag hur mycket grus man egentligen behöver. [/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
[FONT=Arial]Men jag fick inga vettiga svar. [/FONT]
[FONT=Arial] [/FONT]
[FONT=Arial]Och det är inte frågan om hur många kilo, utan hur mycket yta man behöver för att få hyfsad mängd gosiga bakterier. [/FONT]
[FONT=Arial] [/FONT]
[FONT=Arial]Det är som så att jag skulle vilja i mitt framtida 105 literskar vilja täcka stora delar av botten med en skifferskiva. I [/FONT][FONT=Arial]% räknat så pratar vi i runda slängar runt 70-75% av botten som blir täckt av en skiva. Blir väl inte så många [/FONT][FONT=Arial]gosiga baketrier där kan jag tänka mig. [/FONT]
[FONT=Arial] [/FONT]
[FONT=Arial]Så, då uppkommer frågan om mängden grus är tillräcklig för de gosiga bakterierna. [/FONT]
[FONT=Arial] [/FONT]
[FONT=Arial]Det hör till historien att filtervolymen kommer att bli klart större än vad man normalt har till 105 literskar, [/FONT][FONT=Arial]Som det ser ut just nu, så kommer jag att ha en filter på i runda slängar 8-10 liter. [/FONT]
[FONT=Arial] [/FONT]
[FONT=Arial]Kommer den stora filtervolymen kompensera en del av bortfallet på gruset ?[/FONT]
[FONT=Arial] [/FONT]
[FONT=Arial] [/FONT]
[FONT=Arial]Nu kommer vän av ordning att skrika att det kommer att samlas en massa skit på botten som måste s[/FONT][FONT=Arial]lamsugas bort med täta mellanrum. Det är jag medveten om, men samtidigt är det som så att de p[/FONT][FONT=Arial]lanerade invånarna skitar ner så j-a mycket att jag måste slamsuga 1-2 ggr / vecka hur mycket grus j[/FONT][FONT=Arial]ag än har. Så det är helt OK. [/FONT]