Hur mycket kan man belasta ett helglasakvarium? (Ljusramp som vilar på kortsidorna)?

#1 - 12 september 2012 18:11
Godkväll.

Ett 300L helglasakvarium är på ingång om 1 vecka. Saknar då ljusramp så tanken är att redan nu börja bygga en eller köpa om man kommer över något billigt.
Då det är helglasakvarie så måste ljusrampen vila på kanten på akvariet, är väl inte bra att det bara vilar på täckglaset?

Så hur mycket vågar man belasta akvariekanterna tro?
#2 - 12 september 2012 18:14
Bygger du den inte i bly kommer det inte att vara några som helst problem:)!
#3 - 12 september 2012 18:39
Nej inte bly :)

Utan det var tänkt i något MDF material eller liknande (iaf trä). Vikten ökar ju väldigt mycket mellan 5mm och tex 12mm material. Men du tror alltså att det inte kommer vara några problem alls?
#4 - 12 september 2012 18:43
Nope:). Ju större ramp desto mer yta vilar den på, fast inte vikten ökar markant. Det är täckglas på karet?
#5 - 12 september 2012 18:52
Ja, jag kommer nog vilja ha täckglas i vilketfall som helst.
Akvariet är 50cm brett och rampen blir antingen så att den blir heltäckande om jag orkar elsäkra den med rätt klassade lysrörshållare osv eller så blir den runt 40cm bred och vilar enbart på kortsidorna och på täckglaset då.

Aldrig haft ett så stort helglasakvarie tidigare och är väldigt "nojig", inte roligt att ha en massa vatten på golvet.
#6 - 12 september 2012 21:41
Min ramp jag byggde till mitt 220x70x70cm helgens kar var av 12mm plyfa och sedan lister på ca 1dm på sidorna och själva lysramperna så klart. Allt detta vilade på kanten runt karet utan några problem.&
Finns sss om du söker lite i min tråd om karet här under.
#7 - 13 september 2012 16:00
AffeAlien skrev:
Min ramp jag byggde till mitt 220x70x70cm helgens kar var av 12mm plyfa och sedan lister på ca 1dm på sidorna och själva lysramperna så klart. Allt detta vilade på kanten runt karet utan några problem.&

Finns sss om du söker lite i min tråd om karet här under.

Ja det var inget dåligt bygge det inte! :)
Tror det kan vara din ritning på bänken som jag hittat å byggt, fast i mindre format. Är det din konstruktion, stommen med reglarna då alltså?
Googlade å hittade en likadan stomme å bygge själv så.

Blir väl lite OT nu men ändrar väl topic... Jag har nästan allt till lysrörsarmaturen men jag sitter å funderar hur jag skall fuktsäkra drivdonen/ballastarna till lysrören osv.
Kommer ha täckglas där hörnen på glasen är kapade för slangar osv.
Totalbredd är 500mm och armaturen skall få bli 40cm bred. Vill gärna ha drivdon, glimtändare osv i själva armaturen men i och med att det kan komma fukt upp i armaturen (då hörnen på täckglasen är kapade) så vore det bra att fuktsäkra dem, har du eller någon annan tips på detta?
Vill inte ha dem under akvariet då det blir så konstiga dragningar av elen osv, det skall vara enkelt å snyggt.

Edit:

Har sett många som gjort ramper att dem har en låda inne i akvariebänken innehållandes drivdonen men ändå så sitter glimtändaren i ljusrampen. Det borde väl vara lika "osäkert" att låda glimtändarna sitta i ljusrampen såsom själva drivdonen?

Edit igen:

Har hittat mina hållare å köpt, väntar på att dem skall komma hem från Tyskland. Inte billigt men det kommer bli bra! Har en bra idé hur jag vill att rampen skall se ut så vi får väl hoppas på det bästa.
Jag återkommer om ca 2 veckor med bilder på rampen sedan.

Annons