Hur mycket kan man lita på testen?

#1 - 20 oktober 2005 18:22
Har för ett tag sedan köpt aquavital multistick får alltid samma resultat,hur trovärdiga är testen?Har enligt testet kh 3 ph6.8 är kh för lågt? Vad innebär isåfall det för fiskar och växter. Tacksam för svar.
#2 - 20 oktober 2005 18:40
[QUOTE=vickans]Har för ett tag sedan köpt aquavital multistick får alltid samma resultat,hur trovärdiga är testen?Har enligt testet kh 3 ph6.8 är kh för lågt? Vad innebär isåfall det för fiskar och växter. Tacksam för svar.[/QUOTE]

De är inte pålitliga så det är bättre att inte mäta alls, så slipper man oroa sig över felaktiga mätresultat.
MVH
Magnus
#3 - 20 oktober 2005 18:40
Skaffa dropptest istället, det är mycket tillförlitligare.
#4 - 20 oktober 2005 18:57
Leta runt lite bland fiskgrejorna och hitta nutrafin test.Man droppa i vätska,är det vad ni kallar dropptest.Resultatet blev helt annat iallafall.
#5 - 20 oktober 2005 20:15
japp de e ett dropptest.
#6 - 21 oktober 2005 01:27
Är stickorna så dåliga?
Kastar bort mina multisticks nu :)
#7 - 21 oktober 2005 08:17
om dom verkligen är så dåliga som ryktet säger kan jag itne svara på.
kan tänka mej att en del gör fel när dom ska mäta vilket ändrar resultatet.
MEN det har förekommit mycket stora avikelser mellan sticktest och dropptest som gjorts på ett korrekt sätt.

sen vill ja minnas att nån/några har skrivit att det är dyrare i längden med stickor.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 21 oktober 2005 08:22
Själv tycker jag nog att stickorna funkar rätt OK, även om jag kan hålla med om att dropptest är bättre.

Oavsett vad man väljer så är förvaringen orehört viktig - exponeras stickorna eller vätskan för luft för länge blir tillförlitligheten avsevärt sämre, de får inte heller förvaras för varmt, kolla också bäst före datumet.
#9 - 21 oktober 2005 15:52
Det blir till att forsätta med dropptest,men om man har ett kh på 3 är det lågt och innebär det att man har ett instabilt vatten.Undrar om bikarbonat det är många som skriver om det,vad är det bra för har säkert läst det någon gång. mvh vickan.
#10 - 22 oktober 2005 17:01
tjofljöt

De flesta fiskar klarar av lite högre eller lägre ph. jag har inte heller helt perfekt ph vill ligga på 7 jag ligger nu på ett ph på 7,7
Vad jag hört ska man inte mixtra med vattnet när det gäller ph om det inte är helt käpprätt fel. du kan få hela akvariet så pass ostabilt att det blir[xx(]
köp ett ph dropptest och håll koll så det inte sticker i väg
ser fiskarna pigga och krya ut så ta en kopp kaffe o njut av dem
/bobbyfuller
[QUOTE=vickans]Det blir till att forsätta med dropptest,men om man har ett kh på 3 är det lågt och innebär det att man har ett instabilt vatten.Undrar om bikarbonat det är många som skriver om det,vad är det bra för har säkert läst det någon gång. mvh vickan.[/QUOTE]
#11 - 23 oktober 2005 19:27
Hej

Testade med JBL stickor igår.Visade ungefär som droppisarna
Fredrik

Annons