Hur mycket klarar glaset i ett akvarium?

#1 - 1 oktober 2004 08:46
Jag har just börjat med akvarium på nytt och har glömt det mesta som jag kunde tidigare. Jag skaffade nyligen ett ett begagnat 300 liters kar(120x50x50 cm utan ram) och håller på att bygga en bänk som det ska stå på. Tyvärr så tar byggandet av bänken alldeles för lång tid(veckor) och jag skulle vilja starta upp akvariet(det nya gruset + filtret) för att sedan flytta det när bänken är klar och därmed spara massor av tid.

Jag har ett grovt och stabilt träbord som karet står på tills vidare men det är inte helt plant utan sviktar lite på mitten ca 1.5 mm när karet är tomt. Under karet har jag en frigolitplatta och jag skulle tippa att ca 80 cm av karet hänger i luften när det står på den.

Klarar glaset att hänga över en så lång bit(ca 80 cm) utan att spricka eller kommer karet att böja sig på mitten om jag fyller det med vatten? Sidoglasen borde väl knappast kunna böja sig på höjden och i sånt fall, klarar fogarna till bottenglaset att hålla vikten? Eftersom jag bara ska starta upp grus och filter kanske man kan fylla det till häften men grundproblemet kvarstår, vågar jag fylla det? Hur noga är det att underlaget är helt plant?

Tacksam om någon kan hjälpa mig!
/Stefan

#2 - 1 oktober 2004 09:12
Ursprungligen skickat av reinventor

jag skulle tippa att ca 80 cm av karet hänger i luften när det står på den.

Klarar glaset att hänga över en så lång bit(ca 80 cm) utan att spricka ...

... vågar jag fylla det? Hur noga är det att underlaget är helt plant?

Jag tycker att det är att ta en onödigt stor risk.
Jag rekommenderar <b>starkt</b> att du väntar tills bänken är färdigbyggd.
Det är extremt viktigt att underlaget är helt plant.

-- MW
#3 - 1 oktober 2004 09:15
Du kan ju ställa karet på golvet så länge, du ska ju ändå tömma det senare.
#4 - 1 oktober 2004 09:40
Golvet vore ju en idé om det inte hade varit ännu mer oplant än vad bordet är. Bordet är i massivt furu och helt stumt med bjälkar under men det har torkat och slagit sig lite därför glappet på upp till 1.5 mm.

Varför jag överhuvudtaget överväger att prova, är för att vad jag hört så kan akvarier på stålram ha ett häng på upp till ca 60 cm på kortsidorna. Killen jag köpte akvariet av hade i alla fall flera 260 liters kar på stålram utan något som helst stöd på kortsidorna.
#5 - 1 oktober 2004 16:52
Jag skulle väntat tills bänken är klar och sen fixa frigolit som täcker hela botten på akvariumets undersida. Det är roligare att sätta igång akvarium på en bänk en på golvet. Det blir bara jobbigt om man ska fylla akvariet och sen tömma det och sen fylla det igen men som sagt du gör ju hur du vill, om du vill starta upp det på golvet eller en annan bänk får du ju göa det, det var bara min tanke på saken..=) Hoppas det går bra med karet.
#6 - 1 oktober 2004 17:00
Ursprungligen skickat av reinventor

Killen jag köpte akvariet av hade i alla fall flera 260 liters kar på stålram utan något som helst stöd på kortsidorna.

Det där förstod jag interiktigt! Stålram utan stöd på kortsidorna?
Ramen måste ju ha stött akvariet? Ställ ett hel glas på en stål ram sen kan du stålla det på ett hur vågigt underlag som helst!!
/Lasse
#7 - 1 oktober 2004 19:33
Jag tycker att du skall bygga klart din bänk i lugn och ro ! Och sedan ställa akvariet på densamma ! Varför stressa ? Ett par veckor hit eller dit har väl ingen betydelse ?

Jag skulle iaf inte ställa ett akvarium på en halvdan bänk bara för att spara ett par veckor... (uppstartningstid)

Mvh/Janne
#8 - 1 oktober 2004 19:56
Jag tycker du skall starta akvariet redan, varje vecka utan akvarium är en vecka mindre med akvarium i livet.

Men är du helt säker på att bordet håller? Golvet är kanske säkrare.

Oavsett vilket så är jag lite orolig för hur det går, det är stor risk att akvariet i praktiken bara för stöd på kortsidorna och det är de inte riktigt byggda för. Så här är mitt tips 100 kr-entimmes-tips:

Skaffa 2-4 st 45x95 mm reglar och ställ på högkant. Palla under dem med t.ex. masonitbitar så att de har stöd under på så många ställen som möjligt. Låt någon annan gå fram och tillbaka på varje regel medan du justerar dem. Vill du vara helt säker så lägg en plywoodskiva ovanpå reglarna och sedan frigolit överst.
#9 - 1 oktober 2004 20:04
Förlåt mig jag inser att jag varit lite otydlig... :-)

Med referens till ovanstående inlägg...

1. Karet står idag på på ett stabilt bord med en frigolitplatta under hela karet men karet ligger inte dikt an mot hela frigolitplattan pga att bordet under inte är helt plant. Glappet mellan frigoliten och glaset är som mest ca 1.5 mm över ett spann på ca 80 cm där avståndet i i större delen av detta spann är mindre än 0.2 mm.

2. Stålramen jag berättade om som jag sett 260 liters karen på var snarare som en stor "bokhylla" typ IKEAs GROM förvaringsserie fast där varje hyllplan är konstruerat av två parallella stålbalkar med gummilister på i varje plan istället för vanliga heltäckande hyllplan. Alltså ingen bottenplatta eller ram under själva karet utan bara stöd längs med långsidorna på karet. Det är möjligt att det var extra tjockt glas i botten eller något annat trix det han jag aldrig se men jag förvånades över att de till synes hängde fritt över kort ändan på karet.

Jag har för övrigt beslutat mig för att följa Magnus Ws och jannemannens råd och väntar tills bänken är klar.

Tack för alla råd!
/Stefan

Annons