Jag har just börjat med akvarium på nytt och har glömt det mesta som jag kunde tidigare. Jag skaffade nyligen ett ett begagnat 300 liters kar(120x50x50 cm utan ram) och håller på att bygga en bänk som det ska stå på. Tyvärr så tar byggandet av bänken alldeles för lång tid(veckor) och jag skulle vilja starta upp akvariet(det nya gruset + filtret) för att sedan flytta det när bänken är klar och därmed spara massor av tid.
Jag har ett grovt och stabilt träbord som karet står på tills vidare men det är inte helt plant utan sviktar lite på mitten ca 1.5 mm när karet är tomt. Under karet har jag en frigolitplatta och jag skulle tippa att ca 80 cm av karet hänger i luften när det står på den.
Klarar glaset att hänga över en så lång bit(ca 80 cm) utan att spricka eller kommer karet att böja sig på mitten om jag fyller det med vatten? Sidoglasen borde väl knappast kunna böja sig på höjden och i sånt fall, klarar fogarna till bottenglaset att hålla vikten? Eftersom jag bara ska starta upp grus och filter kanske man kan fylla det till häften men grundproblemet kvarstår, vågar jag fylla det? Hur noga är det att underlaget är helt plant?
Tacksam om någon kan hjälpa mig!
/Stefan