Hur mycket kostar sand?

#1 - 4 oktober 2006 16:58
Ja... hur mycket kostar ett kilo vanlig sand?
Och hur mycket kostar ett kilo svart

Ge mig cirkapriserna så är ni supersnälla! :):D
#2 - 4 oktober 2006 17:03
Beror väl på vilken sand du ska ha. Kolla runt bland butiker och se.

www.akvarieudstyr.dk t ex, men det finns nog många många fler sidor
#3 - 4 oktober 2006 17:07
Tack! Ska kika runt där :)
#4 - 4 oktober 2006 17:26
Köp på biltema istället, 25kg för 50kr. Kolla in bilderna på min zoon om du vill se hur det ser ut :)
#5 - 4 oktober 2006 17:28
Hittade inte... vilken storlek är det på sanden? och vilken färg är det? Jag är ute efter svart...
#6 - 4 oktober 2006 18:52
Jag med!! Vet någon var den finns?? I djuraffären sålde de nån påse med typ 1l svart sand, den såg jättgiftig ut. Själva har dom dock ett helt kar med svart sand, kan kanske fråga om dom vill utföra en byteshandel ;)

"här, ni får det fula gruset mot den coola sanden" :D

behöver ca 20-25 l...
#7 - 4 oktober 2006 21:00
Fellan skrev:
Jag med!! Vet någon var den finns?? I djuraffären sålde de nån påse med typ 1l svart sand, den såg jättgiftig ut. Själva har dom dock ett helt kar med svart sand, kan kanske fråga om dom vill utföra en byteshandel ;)

"här, ni får det fula gruset mot den coola sanden" :D

behöver ca 20-25 l...

Samma här! Och påsen med 1 liter i är jättedyr :(
#8 - 4 oktober 2006 21:21
I vårat lilla kar, "yngelkaret" tog jag vanlig sand från sandlådan. Det kostade oss ingenting.
#9 - 4 oktober 2006 22:53
Efter att ha handlat dyr sand på djuraffären för sådär 25 kr litern - dyrare än inköp av akvarierna :-( - så jag har nu tänkt testa att ta gratis sand/grus utifrån, får se om det funkar... Någon som provat?

/Matsvin.
#10 - 5 oktober 2006 11:48
Matsvin skrev:
Efter att ha handlat dyr sand på djuraffären för sådär 25 kr litern - dyrare än inköp av akvarierna :-( - så jag har nu tänkt testa att ta gratis sand/grus utifrån, får se om det funkar... Någon som provat?

/Matsvin.

Fungerar alldeles utmärkt...men det kan lukta sumpgas om man bökar i sanden.
#11 - 5 oktober 2006 12:08
Jag hämtade ca 12 (*harkel*) spannar från en känd sjö som många får sitt dricksvatten (*host*) ifrån här i södra skåne...(har jag ifs alltid gjort)..blir inte för ljus och inte för mörk...för Amazonas typer..
#12 - 5 oktober 2006 18:00
Men det måste ju gå och få tag på den nånstans!!

den sämsta djuraffären här hade iaf råd med svart sand....

Har sett flera med svart sand i sina kar! Hallååå? kom fram, kom fram...
Jag lovar, vi ska inte sno eran sand :D
#13 - 5 oktober 2006 18:01
Var förbi djurmagasinet idag men såg ingen svart sand :( men däremot ett 300 liters kar fyllt med rosa sand :S Det såg verkligen hemskt ut :p
#14 - 7 oktober 2006 02:07
Kollade på "Akvarie-Piraten" i Malmö idag...30 spänn för 12kg...var väl typ 6-7 liter. Den var mer granulat än te.x. fågelsand..
#15 - 7 oktober 2006 06:58
Shilo skrev:
Jag hämtade ca 12 (*harkel*) spannar från en känd sjö som många får sitt dricksvatten (*host*) ifrån här i södra skåne...(har jag ifs alltid gjort)..blir inte för ljus och inte för mörk...för Amazonas typer..

Jag brukade alltid hämta från stranden finns ett bra ställe mellan Hörte o Abbekås
#16 - 9 oktober 2006 10:12
Köpte mitt svarta grus (1-2mm) på Djurmagazinet i Linköping. Akva-stabil heter märket (danskt), och just denna sort heter AT 219A Haley. Säljs i 9kg påsar.
Det är inte sand, utan rätt så fint grus 1-2mm, shining black. Ser ut som nylagd asfalt, glänser lite sådär ni vet
kanske hjälper det någon?
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=94170

en 9kg's säck kostar 125kr
#17 - 9 oktober 2006 16:45
Ahh, det är precis så jag vill ha det!! *avis*

Då vet jag att det existerar iaf ;)
#18 - 10 oktober 2006 18:44
Tusen tack för ditt svar Whizzer, det är exakt den storleken jag är ute efter!
#19 - 11 oktober 2006 06:20
gickan_87 skrev:
Tusen tack för ditt svar Whizzer, det är exakt den storleken jag är ute efter!

Vassego vassego alltid hjälper det nån ;)
#20 - 3 november 2006 09:06
Whizzer skrev:
Köpte mitt svarta grus (1-2mm) på Djurmagazinet i Linköping. Akva-stabil heter märket (danskt), och just denna sort heter AT 219A Haley. Säljs i 9kg påsar.

Det är inte sand, utan rätt så fint grus 1-2mm, shining black. Ser ut som nylagd asfalt, glänser lite sådär ni vet

Tack för info + bilderna...storleken på gruset verkar vara de jag söker men är osäker. Ej för stor, men ändå inte så smått att det virlvlar runt och dimmar vid minsta burn out av mina Malawis!
#21 - 3 november 2006 11:07
Whizzer skrev:

Hur trivs växterna i den här sanden? Är den slipad så den inte skadar malar?
#22 - 3 november 2006 16:02
jag köpte min svarta i tyskland.. i en välkänd akv.onlinebutik...
#23 - 5 november 2006 21:17
Whizzer skrev:

är det det djurmagazinet vid sagoland? vet inte om det finns fler iofs, ska ev köpa större akvarium, funderar på o ha svart sand i det.finns det fortfarande kvar isf?

Annons