Hur mycket led?

#1 - 8 april 2017 18:23
Hej,
jag färdigställer nu en ny belysningslock till ett förskoleakvaruim. Karet är 100-liters med 39 cm höjd. Jag fick levererat 5 meter led-list (ip-klassad) som är 9.6w/m med 120 graders spridning. Temperaturen 6000-6500K. Vi installerar alla 5meter just nu, dva alla 50W (0,5W per liter).
Min fundering - är det inte för mycket? Lumen data har jag tyvärr inte för listen. Testade den i min 180-liters Vision och känslan är att den lyser bra även i den.
Just nu är det inte så mkt växter i 100-l karet, så huvudsakligen vill jag undvika explosion av alger i karet, men även växtmöjlighet i framtiden intressant. Just nu står det en lysrörs-armatur som är på väg att haverera (vet ej styrkan på röret) och därför byte till led.
Tack!
#2 - 8 april 2017 18:30
Det är en svår fråga du ställer.
Färgtempen är bara en bit, LED liksom annan belysning är oftast inte linjärt i sina frekvenser.
Peakar den inte de frekvenser klorofyllet behöver hjälper inga watt.
0,5 w/liter rätt LED ger att det växer bra.
Det går lika bra att få alger med lite belysning, andra sorters alger..., det är andra grejor som styr detta, gissar på det har att göra men förhållanden mellan näringsnivåer och växtval.

Annons