[QUOTE=defdac]Jo det finns det ju alltid, men om Glosson ser ditt Aquastar borde det inte resa på sig, om inte GroLuxljuset sabbar det hela. Jag kan tänka mig att växten är såpass "logiskt" byggd att den "förstår" att om den får skuggljus så kan den inte vara helt uppe bland "molnen" ännu varpå den fortsätter sin vandring uppåt.[/quote]
Ja, det låter rimligt. Mycket grönt ströljus och två GroLux-rör är nog inte dom bästa förutsättningarna, även om det sitter ett Aquastar rakt över.
Farsan lyckades trycka ner en vanlig Hygrophila i totalt krypläge med Aquastar:
http://www.defblog.se/picture/1358.html
Oj! Det var rackarns vad dom kröp. Vad är det för w/l i det akvariet? Och är det bara Aquastar?
och jag själv har just nu en krypande L. glandulosa som står ensam bland en massa grönt gräs med Aquarelleljus.
När får man se bilder på din nya aquascape?
Exakt. Det är det man utnyttjar när man beräknar PUR-effektivitet som är ett mått på hur effektivt en ljuskälla omvanldar elenergi till den typ av ljus som används av växten. Har en artikel om det här:
http://www.djurportalen.nu/artiklar.php?go=visaart&id=87
Jepp. Den har jag läst, men det var rätt länge sen, så det var nog bra att jag läste om den.
Det är därför fotosyntesactionspektrat i artikeln ovan trots allt ger lite bidrag även i det gulgröna området även om det är försvinnande litet jämfört med de områden där klorofyllet är som effektivtast.
Ja, enligt det spektrat så skulle till och med rent grönt ljus göra lite fotosyntes.
Då tänker alla, aha då ska man ju ha rör som GroLux som bara har rött och blått! Tyvärr kommer det med en rejäl el-effektivitets-sänkning eftersom lysrörstillverkarna bara sätter "solglasögon" på röret dvs filtrerar fram rött och blått. Filter snor effektivitet och intensitet. Men det är ju ett klurigt sätt att lura växtfysiologer på.
Aha. Nu fattar jag det där med filter. (Stycket ovan i kombination med artikeln.) Ska genast byta ut mina kvarvarande GroLux mot Aquarelle eller Aquastar. Jag har vetat tidigare att GroLux får växterna att växa uppåt och att dom inte är lika effektiva, men jag tänkte inte att det var så illa.
Jag jämförde förresten mitt korta Aquarelle-rör i ena akvariet med det långa Aquastar-röret i mitt andra kar, samtidigt som jag hade ett GroLux-rör bredvid. Aquarelle och Aquastar var attans lika (även om jag tyckte att Aquarellen var något något yttepyttelite rödare). GroLux-röret såg ju nästan helt rött ut i jämförelse.