Blått ljus har automatiskt sämre lumen eftersom lumen är ett mått på hur ljust våra ögon uppfattar en ljuskälla, och våra ögon har dålig känslighet för blått ljus. Det gäller både lysrör och LED.
Håller med dig blått ljus är svårt att få fram men led´n skall ge mer per insatt watt kontra lysrör.
Jag är inte bara ute efter färgen utan mera tillväxten då jag kan få en kraftig blå pik på 450-460nm, sen att det inte är så synligt är en annan sak...
Fast då förlorar du istället täckning, dvs du koncentrerar ljuset till en mindre yta. Jag vet inte heller om man generellt kan säga att LED'ens lins är effektivare än MH'ns reflektor på att koncentrera ljuset. Jag tror inte heller att nån ljuskälla har problem att lysa upp något normalt akvarium, pga att akvariets väggar gör att akvariet funkar som en optisk kabel
Saken är att jag inte behöver den täckningen en 400w ger däremot behöver jag en lampa som kan ge mig nog med par 70cm ner i vattnet. Därav vet jag att en 400 är overkill för ytan men samtidigt så bygger man sällan kar för att det skall passa belysningen.
Sen är det oftast så att man i saltkar har korallerna på en begränsad yta(LS strukturen) och då är det lite onödvändigt att brassa på ljus över sandbottnen eller köra maxljus på koraller som bara vill ha lite ljus.
Jag har sett mätningen på reflektion från glaset men samtidigt så vet jag av erfarenhet att även med enorma mängder ljus så hindrar det inte vävnadshämmning som man får via skuggning.
Personligen älskar jag skuggor i akvariet. Det ger dramatik, och är huvudanledningen till att jag inte använder lysrör. Däremot håller jag helt med om detta:
Det svider faktiskt. Det är dags för mig att köpa nya lampor, och de går på 400:-/st.
När det kommer till skuggor så missförstår du nog mitt syfte, skillnaden mellan sött o salt skulle jag säga..
Om stenkoraller blir för skuggade, dvs dom får inte nog med ljus över den levande ytan så börjar dom dra tillbaka vävnaden och dö undan... Det visuella är en bisak, men man får fint skimmer med dioder vilket brukar vara snyggt.
Jag förstår ditt problem med kostnader, själv har jag 10st T5 rör och 2mh lampor som behöver bytas ut relativt ofta för att ljuset inte skall gulna för mycket. T5 rören för salt kostar idag 195-275st för dom jag föredrar om jag handlar i sverige...
Dom halogener jag gillar brukar gå på 800-950, blåa med mycket par(för växtkar blir det billigare).
Det kan nog stämma. Dioden har ju en tunn sida med metall upp, och en tjockare sida (pga linsen) med plast ned, så jag kan gott tänka mig att den mesta värmen sprids uppåt. Men den stora skillnaden är nog att folk brukar gå ned kraftigt i effekt när de byter till LED - jag minns nån på reef central som var lyrisk över hur sval hans 50 W LED belysning var jämfört med hans gamla 250 W MH. No shit, liksom.
Ja den jämförelsen är riktigt dålig får jag medge, provade dock lägga handen under en armatur som motsvarade watt på T5 i liknande läng/yta och skillnaden finns där av någon orsak...
Vill dock minnas att en mh genererar en viss mängd infra/ir strålning? Något som skulle förklara varför dom värmer så otroligt bra(men här är jag extremt osäker o spekulerar bara)
En fråga till dig: hur bra är LED'arna på färgåtergivning? En anledning till att jag bytte till MH var att jag kunde få bra färgåtergivning (98% på de lampor jag har nu), men jag hittar nästan ingenting om LED'ars CRI.
Färgåtergivningen vågar jag inte säga så mycket om, speciellt inte siffror.
Jag har dock läst mig till att vissa mixar in lite olika dioder för att framhäva olika färger men många på saltsidan verkar mycket nöjda med en mix av Royal blue, samt 50/50 Cool White/Natural White.
Därav behåller jag ett par luckor i min nya större experimentramp för att se om jag behöver fylla på med nåt för att förbättra färgerna.
Miljön vi försöker simulera är ju ofta betydligt djupare ner än den på sötsidan så nästan all röd färg är borta och flera andra hämmas/reduceras av vattendjupet.
Samtidigt så har man en lite annan palett av färger att lyfta fram i saltvatten...
Rent generellt så tror jag inte vi är så långt ifrån varan men vi har lite språkförbistringar samt olika mål/behov/syften.
Skillnaderna i hur vi tolkar datan beror även säkerligen lite på våra ståndpunkter i frågan, jag har ju hostat upp 2-2500 för en experimentramp så jag kan inte ses som opartisk o neutral;)
@Vinyl, tack för tipset men man kan inte titta på watt per krona utan det finns lite annat som spelar in.
Orsaken till att dioderna jag valt dominerar är för att dom levererar mycket bättre än många andra per insatt watt, samt så skall dom ha en lägre livslängd med hög prestanda.
Det finns flera trådar på reef central där man kalkylerar kostnadseffektiviteten på dioder och kinavarianterna åker fortfarande på stryk då dom sällan ger mer än 80 lumen per watt.
//NiXoN