Hej Emman!
jag hade inte tänkt att sätta in fler fiskar utan enbart ha mina tre 2½ cm långa slöjjisar. enligt artbeskrivningar står det att dessa skall ha större utrymme men det är vuxna fiskar på ca 15 cm. mina små beköver knappast mer då de bara lojt flummar runt.
Slöjstjärtar kan faktiskt bli betydligt större än 15cm, ändå upp till 25cm. Även om dina är små och rör sig långsamt tycker jag att akvariet är för litet för dem. Dels för att guldfiskar smutsar ner mycket och därför behöver de större vattenvolym, men även för att fiskar som får leva i för små akvarier hämmas i uppväxten. Dessutom utgör ett litet utrymme en enformig och stimulansfattig miljö.
Tyvärr tror de flesta (även många som jobbar i akvariebutiker) fortfarande att guldfiskar kan leva i små utrymmen, men detta beror enbart på okunskap och gamla föreställningar.
När man startar upp ett akvarium bör man under den första månaden bara ha ytterst få fiskar, mata sparsamt och tillsätta bakteriekultur. Sen kan man successivt utöka antalet invånare. Problemet är att du inte skulle kunna börja med färre än 2 fiskar (guldfiskar är stimfiskar) och även 2 slöjisar skulle utgöra en alltför stor belastning i en så liten vattenvolym. Även jag tror att filtret är för litet för guldfiskar. Du skulle kunna skaffa ett ytterfilter, men det skulle ändå bara vara em tillfällig lösning. Som jag ser det har du bara två vettiga alternativ. Antingen skaffar du ett betydligt större akvarium (och då kan du efter inkörningen även skaffa lite fler slöjisar) elle så omplacerar du slöjisarna (till någon som har ett stort kallvattensakvarium eller tillbaka till affären) och skaffar små fiskar som kan trivas i ditt akvarium. Bettor, endlers, dvärgrasboror och andra arter skulle kunna trivas bra i ditt akvarium (dock inte alla dessa samtidigt).
Beträffande nitriten är mitt tips att du överdoserar bakteriekulturen reellt. Så gjorde jag när jag fick lite för höga nitrithalter i mitt endlersakvarium. Skulle halterna ändå fortsätta stiga får du lösa det med upprepade vattenbyten.
Nitrit över 0.2 ppm kan vara skadligt beroende på art. Nitrat i ett akvarium med växter kan ligga mellan 10-40 ppm utan problem. Lägre nivåer är inte så bra för växterna och halter över 50 ppm är inte att rekommendera för fiskarna.