Hur mycket / ofta salt ?

#1 - 1 juli 2009 06:11
Hubba !

Min skalarhane fick en otrevlig infektion / svampangrepp på
hela huvudet, höger öga var grumligt och dubbelt så stort som det
skall vara, hela huvudet på samma sida såg riktigt skabbigt ut.

Nåväl, en dos med diverse medikamanter + 0,75 dl salt / 100 liter
+ ett 50% vattenbyte gjorde susen. Nästan allt borta nu efter en vecka.

Idag / imorgon är det dags för den veckoliga översynen med vattenbyte.

Funderar på att tillsätta lite mer salt för att hjälpa firren få bort
de sista resterna av skiten.

Men, så slog det mig........

Hur mycket salt vågar man dratta ner i karet över tid ?

"Försvinner" saltet efter ett tag, eller är det så att de byggs upp
över tid om man drattar ner mer, och då kanske går över en kritisk
gräns för vad SA sötvattensfisk klarar av ?

Vore ju liiiiite småtråkigt om fisken blev frisk...men dog av saltöverskott...

Någon därute som har nåpot tips ??

.
#2 - 1 juli 2009 08:41
Först bestämmer du vilken saltkoncentration du vill ha i karet, sedan tillsätter du denna koncentration till vattnet du tillför i karet. Saltet byggs obönhörligen upp, och har du inget att testa vattnet med så gör du klokast i att tillsätta rätt mängd salt till vattnet du tillför. Men på sikt så kommer koncentrationen ändå att gå upp; då vatten avdunstar från karet och det avdunstade vattnet innehåller inget salt.

Hur mycket salt just skalare klarar vet jag inte så det får någon annan svara på. Annars är det väl 0,5 -2 dl/100l som är riktmått för att hjälpa fiskarna utjämna den osmotiska balansen. Mer än 2dl börjar bli mycket för sötvattenfiskar. Fast det är väl olika för olika arter.
#3 - 1 juli 2009 08:55
Först bestämmer du vilken saltkoncentration du vill ha i karet, sedan tillsätter du denna koncentration till vattnet du tillför i karet. Saltet byggs obönhörligen upp, och har du inget att testa vattnet med så gör du klokast i att tillsätta rätt mängd salt till vattnet du tillför. Men på sikt så kommer koncentrationen ändå att gå upp; då vatten avdunstar från karet och det avdunstade vattnet innehåller inget salt.

Hur mycket salt just skalare klarar vet jag inte så det får någon annan svara på. Annars är det väl 0,5 -2 dl/100l som är riktmått för att hjälpa fiskarna utjämna den osmotiska balansen. Mer än 2dl börjar bli mycket för sötvattenfiskar. Fast det är väl olika för olika arter.

så du säger att enda sättet att "få bort" salt ur karet är
att byta vatten, eftersom det inte "försvinner" på annat vis.

Då måste man ju fråga, finns salt kvar i grus, på rötter, inredning och annat, som "kristaller", eller är det alltid löst i vattnet ?

Om det är helt löst, så är det en enkel matematik att beräkna
hur mycket salt man har i karet, utan att mäta.

ex. om jag på 100 liter har drattat i 1 dl, och sedan byter 50%,
så är där kvar 0,5 dl / 100 liter.

.
#4 - 1 juli 2009 09:07
om inte saltkoncentrationen blir skyhög och vattnet blir mättat med salt så kommer allt salt att vara löst i vattnet ja. men om vattnet blir mättat så kommer saltet att lägga sig på botten. gör du då ett vattenbyte och tillför vatten utan salt, eller inte mättat av salt så kommer det olösta saltet att lösa sig tills det är mättat igen. men jag tror inte någon sötvattenfisk klarar av att leva i saltmättat vatten...

du kan ju alltid göra ett experiment hemma med ett glas vatten och tillföra salt :d
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 1 juli 2009 09:09
Kensa skrev:
så du säger att enda sättet att "få bort" salt ur karet är

att byta vatten, eftersom det inte "försvinner" på annat vis.

Då måste man ju fråga, finns salt kvar i grus, på rötter, inredning och annat, som "kristaller", eller är det alltid löst i vattnet ?

Om det är helt löst, så är det en enkel matematik att beräkna

hur mycket salt man har i karet, utan att mäta.

ex. om jag på 100 liter har drattat i 1 dl, och sedan byter 50%,

så är där kvar 0,5 dl / 100 liter.

.

Det löser sig helt (åtminstone upp till den nivån man kan ha i ett akvarium;)) så dina uträkningar stämmer.

Avdunstat vatten är i princip destillerat/rent vatten med all salt, kväve, fosfor etc kvar i akvariet. Så därför innebär ersättning av avdunstat vatten inget vattenbyte, utan bara att rent avdunstat vatten ersätts med nytt rent kranvatten.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 1 juli 2009 09:10
Arctic skrev:
om inte saltkoncentrationen blir skyhög och vattnet blir mättat med salt så kommer allt salt att vara löst i vattnet ja. men om vattnet blir mättat så kommer saltet att lägga sig på botten. gör du då ett vattenbyte och tillför vatten utan salt, eller inte mättat av salt så kommer det olösta saltet att lösa sig tills det är mättat igen. men jag tror inte någon sötvattenfisk klarar av att leva i saltmättat vatten...

du kan ju alltid göra ett experiment hemma med ett glas vatten och tillföra salt :d

Du hann visst före;)

Tror inte ens att saltvattensfisk skulle överleva i ett vatten som är så saltmättat att salt inte löser sig i det.
#7 - 1 juli 2009 09:11
[QUOTE=Kjell Fohrman;1302980]Det löser sig helt (åtminstone upp till den nivån man kan ha i ett akvarium;)) så dina uträkningar försvinner.
QUOTE]

inte helt säker på att förstår denna meningen.

om det löses helt, så stämmer ju uträkningen.......

eller fattar jag helt galet ???

.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 1 juli 2009 09:15
Sorry skrev fel - korrigerat nu
#9 - 1 juli 2009 09:18
Sorry skrev fel - korrigerat nu

Skönt att höra....mina matemtikkunskaper är klart begränsade....

Blev lite orolig där.

Ergo, jag kan dratta ner lite salt till i karet efter ett vattenbyte, där
jag då kan räkna ut så att koncentrationen inte överstiger 0,75-1,00 dl
per 100 liter vatten (1 dl verkar ju vara en "norm" som komplement till
medikamenter för sötvattensfirrar).

.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 1 juli 2009 10:09
"Normen" är väl max. 2 dl eller något sådant. Men det behövs inte så mycket för 1 dl räcker bra till för att utjämna den osmotiska balansen. Saltet i sig har ingen läkande effekt
#11 - 1 juli 2009 10:11
"Normen" är väl max. 2 dl eller något sådant. Men det behövs inte så mycket för 1 dl räcker bra till för att utjämna den osmotiska balansen. Saltet i sig har ingen läkande effekt

japp, medveten om det, det är, som jag ser det iaf, ett komplement
till andra medikamenter.

.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 1 juli 2009 10:18
Du har den i ett karantänsakvarium va?
Växterna i huvudakvariet gillar inte riktigt en större mängd med salt.
#13 - 1 juli 2009 10:22
Du har den i ett karantänsakvarium va?

Växterna i huvudakvariet gillar inte riktigt en större mängd med salt.

nope, hade tyvärr inget ledigt kar.

dock så rev jag ur alla växter jag inte ville förlora och drattade ner dom i diverse vaser. Några blommor är kvar, men om de skulle dö, så finns
det "kopior" i andra kar som enkelt kan knoppas av och plantaras in.

.

Annons