Hur mycket pengar läggs ned på tester?

#1 - 22 maj 2006 16:21
pH, KH nitrit, o allt möjligt..
Det borde bli en hel del pengar som går åt till era tester!

Kanske en ofin fråga att ställa, men hur mycket lägger ni ner på "skötsel" av era akvarium? Skulle jag köpa ett test för varje sak ni testar här på ZP skulle jag säkerligen komma upp i >1000kr på studs!
#2 - 22 maj 2006 16:34
Har också tänkt den tanken... Själv har jag aldrig tagit ett enda test i mina kar eller tillsatt något medel.. Och jag har aldrig haft några problem med mina fiskar.. Men jag kan förstå att man kanske andvänder någon sorts "gödning" till växsterna, så dom håller sig fina. Men allt är frivilligt [:o] ..
#3 - 22 maj 2006 17:04
Du kan köpa ett kitt med dom flesta testerna för en 600kr och jag vet inte hur många av dom som du skulle använda eller ha nytta av.
Men så förfärligt dyrt är det inte, specielt om det räddar samtliga invånare i akvariet.

Jag har dock väldigt svårt att räckna ut hur mycket jag testar, kostnaden blir nog kring 300kr om året om jag inte räknar med kalibrering av min controller.
#4 - 22 maj 2006 17:24
Jag köper inte mycket tester, nu.
När jag hade skyhög nitrit i ett av karen så testade jag ett par ggr/dag för att se hur det gick. :(

Nu testar jag bara när jag misstänker något är fel.

Jag har guppys som testare! När alla guppy står uppe vid ytan, fast andra fiskar simmar lugnt, så är det något fel. Syrebrist, nitrit eller nåt. Dags för ett stort vattenbyte! :p
#5 - 23 maj 2006 00:39
hehe.. Guppys fungerar som kanarie fåglarna "om det var dom" om det var en läcka i gruvorna.. dog pippin så sprang man ut och forhoppningsvis.. hann man innan man dog av syrebrist.. sorry offtopic..
#6 - 23 maj 2006 02:23
inte mycket men ser till att alltid ha ph och nitrit test hemma.
#7 - 23 maj 2006 04:51
Själv har jag ph och nitrit hemma som jag bara använder ibland när nått verkar vara fel.Sen har jag järngödning,pmdd och salt i mina.Blir inga större kostnader järngödningen ger jag 50:-/halvlitern sen pdmm ca 70:-.
#8 - 23 maj 2006 06:15
Jag har nitrit, pH och KH i regel. Dessutom har jag ammonium om jag håller på att köra in ett kar, eller har över sen sist jag gjorde det.

Jag tillsätter bara bikarbonat.
#9 - 23 maj 2006 15:22
det ingick en massa tester när jag köpte mitt första kar, testar väldigt sällan, när det blir knas i karet...
#10 - 23 maj 2006 15:39
Jag har JBL dropptest för KH, nitrit, nitrat, pH som kostade 250:-.
Det räcker länge, jag testar när ngt ser fel ut.
#11 - 24 maj 2006 20:17
köpte ett kitt med Kh, Gh, Ph, nitrit.
de ända jag använt (föutom vid starten) är Ph någon gång, och jag håller på att kolla nitrit när jag ska byta vatten.
byter 10% varannan vecka (dock har nitritet inte ens gått över mätbar nivå. har 375L och en hel del växter, och om man kör regeln 1CM (vuxen) fisk per liter vatten, så ligger jag uppe på 400L).
funderar på att låta akvariet bara självgå ett tag utan vattenbyte bara för att se hur ofta jag egentligen behöver byta vatten.
visst ja, jag testade järnvärdena i början eftersom jag använder tillskott till mina växter.
#12 - 24 maj 2006 20:19
[quote=bena]funderar på att låta akvariet bara självgå ett tag utan vattenbyte bara för att se hur ofta jag egentligen behöver byta vatten.[/quote]

inte rekommenderat vid överbefolkade akvarier.
#13 - 24 maj 2006 21:19
Jag kör sällan tester. De tester jag har hemma är nitrit och ph.
Kör tester när nya invånare ska i karet för att se ungefär var det ligger.
Men det är väldigt stabilt så.
#14 - 24 maj 2006 21:24
[quote=Raven]inte rekommenderat vid överbefolkade akvarier.[/quote]

kommer att testa vattnet MINST en gång i veckan om jag ska prova det. vill mest kolla hur lång tid det tar innan vattenvärdena BÖRJAR bli dåliga. byter som sagt bara 10% var 14onde dag, men om jag kan skjuta på det en eller två veckor till så vore det nice.
#15 - 24 maj 2006 21:27
[quote=Raven]inte rekommenderat vid överbefolkade akvarier.[/quote]

och det är inte överbefolkat än. kör man med regeln 1cm fisk per liter vatten, så är jag bara uppe i max 150L nu.

när de börjar bli lite större så ska några få byta boende helt enkelt.
har t ex några malar (vet inte exakt sort) som blir ca 50 långa, och en black ghost, ett gäng skalarer (de är bara 5cm nu).
#16 - 24 maj 2006 21:36
[quote=bena]och det är inte överbefolkat än. kör man med regeln 1cm fisk per liter vatten, så är jag bara uppe i max 150L nu.[/quote]
och varfr skrev du inte det från början då utan istället skrev
om man kör regeln 1CM (vuxen) fisk per liter vatten, så ligger jag uppe på 400L).

dessutom är 1cm per 1liter vatten generellt sett fullkomigt felaktigt sätt att räkna på, de går till fiskar som kardinaltetra och guppy men dom allra flesta ger det hel fel värden på
#17 - 25 maj 2006 01:53
[QUOTE=Raven]
dessutom är 1cm per 1liter vatten generellt sett fullkomigt felaktigt sätt att räkna på, de går till fiskar som kardinaltetra och guppy men dom allra flesta ger det hel fel värden på[/QUOTE]
Jag har också tänkt på det där... Har man en fisk som är kort men tjock eller hög, borde det bli rätt galet.
Men finns det någon annan tumregel man kan använda sig av som fungerar bättre? Man kan ju inte hålla på att väga fiskbeståndet...
#18 - 25 maj 2006 02:04
[quote=Glajdarn]Har man en fisk som är kort men tjock eller hög, borde det bli rätt galet.[/quote]
2 fina exempel på hur fel det kan bli om man räknar 1cm per liter.
13cm diskus = 50 liter vatten.
slöjstjärtar ligger inte långt efter.

Men finns det någon annan tumregel man kan använda sig av som fungerar bättre? Man kan ju inte hålla på att väga fiskbeståndet...

egentligen inte som är simpelt utan får kolla vad fiskarna har för behov och hur dom beter sej.
artbeskrivningen brukar ge en bra fingervisning.
lugna fiskar kan ju gå tätare medans livliga fiskar kanske rentav bör gå ensamma.

sen beror det ju på andra faktorer också exempelvis hur bra den biologiska reningen är.
#19 - 25 maj 2006 11:19
tror att man brukar säga att om fisker är större än 15cm, så kräver den ca 25L vatten. är som sagt bara riktmärken, inget annat.

och sorry att jag inte skrev direkt att jag inte hade fullvuxna fiskar.
#20 - 25 maj 2006 13:20
[quote=Raven]artbeskrivningen brukar ge en bra fingervisning.[/quote]

Hej jag har sökt och letat massor efter artbeskrivningen men kan inte hitta den :confused: någon som kan förklara vart den är.??
#21 - 25 maj 2006 14:12
[quote=Johan_esset]Hej jag har sökt och letat massor efter artbeskrivningen men kan inte hitta den :confused: någon som kan förklara vart den är.??[/quote]

Om du trycker på "Hem" och går ner i rullisten till "sötvattenfiskar-artbeskrivning" så kan du skriva in fisken du söker!
#23 - 25 maj 2006 15:17
tack så mkt :D
#24 - 25 maj 2006 16:18
[quote=svea]Jag har JBL dropptest för KH, nitrit, nitrat, pH som kostade 250:-.
Det räcker länge, jag testar när ngt ser fel ut.[/quote]

Varifrån köpte du det? Jag brukar köpa bara nitrittestet för över 100kr!!!
#26 - 25 maj 2006 23:07
Man kan ha ganska mycket fisk i ett kar OM man sköter vattenbyterna.
Det MINSTA vi byter i något kar nu är 10% om dagen och vi tar då bort ytvattnet.

Enligt min uppfattning så är det minst 25% i veckan som gäller för ett normalt befolkat akvarium med BRA 8och fungerande)filter (Vilket få har :( ).

Maten spelar stor roll, Fula Fiskens Rödamygg gjorde katastrof i våra kar innan vi slängde skiten och började med åleds foder istället.
Klart gillar man att köpa fryst vatten och byta mycket vatten varje dag, då spelar det kanske mindre roll.

I Uppstartskedet är det viktigt att kontrollera allt, men idag så kollar vi bara uSiemens dagligen.

//Calle

Annons