Hur mycket salt?

#1 - 14 maj 2010 18:03
Har nyss köpt 2st Black Molly. Vad jag undrar är hur mycket salt/liter dom måste ha? 1% sa dom i affären men eftersom jag har andra fiskar i som inte kräver salt så är jag rädd att hälla i för mycket.(Eller är det onödig rädsla?)
Jag har nu bara ca en msk vanligt havssalt/100L och det har funkat i en vecka utan problem, frågan är om det räcker för Mollisarna?
Jag undrar oxå hur man gör vid vattenbyten. Skall samma mängd salt i då?
:confused:
#2 - 14 maj 2010 18:15
salt

marie46 skrev:
Har nyss köpt 2st Black Molly. Vad jag undrar är hur mycket salt/liter dom måste ha? 1% sa dom i affären men eftersom jag har andra fiskar i som inte kräver salt så är jag rädd att hälla i för mycket.(Eller är det onödig rädsla?)

Jag har nu bara ca en msk vanligt havssalt/100L och det har funkat i en vecka utan problem, frågan är om det räcker för Mollisarna?

Jag undrar oxå hur man gör vid vattenbyten. Skall samma mängd salt i då?

:confused:

Vike andra fisk har du tillsammens med Black Molly?
Andra levandefödare och de flesta andra fisk tål utan problem 1 tsk pr. 10 liter vatten. Jag har velifera tillsammans med nezahualcoytl ( vildform av svärdbärare) och de får 2 tsk. pr. 10 liter.
#3 - 14 maj 2010 18:15
Är du säker på att de är importerade ifrån Asien?
http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=35&SOK=1

Förövrigt antar jag att du menar 0,1% och inte 1%
#4 - 14 maj 2010 18:43
lilleulv skrev:
Vike andra fisk har du tillsammens med Black Molly?

Andra levandefödare och de flesta andra fisk tål utan problem 1 tsk pr. 10 liter vatten. Jag har velifera tillsammans med nezahualcoytl ( vildform av svärdbärare) och de får 2 tsk. pr. 10 liter.

Det är Fjärilcikliderna jag tänker mest på. Dom andra sorterna jag har är ju inte så känsliga.
Häller man i samma mängd salt vid varje delvattenbyte? Lite salt är väl kvar i det vattnet som är kvar menar jag?
#5 - 14 maj 2010 19:50
Det måste vara 0,1% salt dom menade. Jag brukar hälla i salt varannan gång jag byter vatten och då kör jag i 1-2 tsk salt på 5 liter vatten (5ml/L-10ml/L = 0,1%-0,2%). Som vattenmängd räknar jag då självklart bara den mängd som jag faktiskt byter och inte hela karets volym.

Annons