Hur mycket salt vill dom ha?

#1 - 14 april 2005 10:29
Hejsan :). Har ett 110 L med blackmollys, sorgmanteltetror, skäggmunsmalar, guppy,albinopansarmalar och en gibbiceps. Nu är det så att Endel av mina mollysar som är köpta på en affär är nästan " guld färgade " på mage och vid gällocken, medans endel som är köpta på den andra affären är fina och helt svarta. Nu har även en molly blivit Grön på huvet ( Ja grön ) och den simmar konstigt med stjärtfenan ihopfälld. Vad ska jag göra? Jag fundear på om det kan vara nån sorts svamp? Ska jag tillsätta salt? och isf hur mycket? Pansar malar skulle ju tydligen vara lite känsliga. / Mvh Jonathan ( Från ljusnarsberg där man inte tillsätter medel i kommunal vattnet )

PH 6.5 ( 7,5 utan Co2 )

Temp 27c

Byter 50 % varje vecka.

Har jätte mycket växter.
#2 - 14 april 2005 10:49
Är det ingen som vet? :-(. Lär ju knappast vara ensam.
#3 - 14 april 2005 12:12
Hur mycket salt black mollys behöver tror jag beror på vad de är vana vid sen tidigare. Vad jag förstår så mår dina andra mollysar bra och malar ska väl vara känsliga för salt så om jag var du skulle jag flytta fisken med grönt huvud till ett sjukkar och behandla den med salt där istället. Exakt mängd salt är jag inte riktigt säker på så sök på forumet eller någon annanstans. Häll inte ner allt salt på en gång utan dela upp det i ett par omgångar med flera timmars mellanrum.
#4 - 14 april 2005 15:54
Bad: svag saltlösning 1-1,5%, 15-20 min eller till fisken lägger sig på sida tidigare.
Stark saltlösning: 2,5%, 10-15 min eller till fisken lägger sig på sida tidigare.
Badet ska vara samma temmp som akvarivattnet, saltet ska vara väl smält, flytta sedan fiskarna till ett bad med rent vatten kolla att de mår bra innan de får gå till sjukakvariet.
Svamp kan man vid badningen försiktigt ta bort med händerna.
Salt i sjukakvarie 1-3 gram per liter vatten.
#5 - 14 april 2005 21:47
En anledning till att några av dina fiskar inte mår så bra kan vara att du byter för mycket vatten....
byt 20 max 30% vatten i veckan...
ett 110 liters kar har inte så stor buffrings förmåga det blir för stora skillnader...
Håller med om att du bör lägga de sjuka fiskarna i ett eget kar så behandlar du de för sig...
Fast ha ett vakande öga på de andra fiskarna med, de kan ju vara så att de inte har brytit ut på dem än...
hoppas att du får bort svampen..

Annons