Ska iväg och köpa blästersand på biltema strax och undrar hur många kilo det brukar gå åt...
Hinner tyvärr inte söka, morsan kommer strax och hämtar mig så jag är glad för snabba svar
Hur tjock botten vill du ha? Och vad är måtten på botten? Jag räknar bottenmaterial i liter. Vad en liter väger vet jag inte.
Antal liter ges av formeln: Längden(i dm)XBredden(i dm)XHöjden(i dm som du ha i karet)=antal liter sand du ska ha.
Ca 70 liter tycker jag känns lagom, 0,6-0,7 dm gruslager. I liter vatten väger ju 1 kg så då blir väl 125 kg lagom tror jag, om grus är dubbelt så tungt som vatten och det känns ganska rimligt
[QUOTE=greken]Ca 70 liter tycker jag känns lagom, 0,6-0,7 dm gruslager. I liter vatten väger ju 1 kg så då blir väl 125 kg lagom tror jag, om grus är dubbelt så tungt som vatten och det känns ganska rimligt[/QUOTE]
Näe, jag tror grus är många gånger tyngre än vatten. Vet inte säkert, det är bara en känsla... Skulle tippa på 5 ggr tyngre.
[QUOTE=Choffe]tror att det räcker med 100 kg grus..fast det kanske ska vara mer!?
jag har till mitt 222 liter 60 kg grus och det skulle faktist vara mer!!![/QUOTE]
Wow, jag har bara 40kg i mitt 350 liters men det känns ändå mycket tycker jag.
Sant, men testa och bär vatten ska du se att det är ganska tungt med, och jag tror faktiskt att det inte är så mycket mer än två gånger vattnets vikt, men jag återkommer som sagt var
Sen beror det ju ganska mycket på kornstorleken hur stor volym 1kg sand/grus får.
Ju mindre korn ju mindre volym/kg.
Har för mig att jag har 100kg Rådasand 0.8-1.2mm i mitt 450 Kar. Det tar upp ganska precis 4st 10l hinkar, dvs ca 2.5l/kg.