Hur mycket sand har ni?

#1 - 15 december 2008 20:02
Tjenna...
Tänkte höra hur mycket sand har ni i era akvariums och hur stort är
akvariumet?Ska byta i karet till 0.8-1.2 mm Rådasand då jag nu har
25kg 0.4-0.8 mm Rådasand.
Men kan man ha i mer av den finare sanden?Har sätt flera som har ett
tjockt lagger på 5-6cm sand i men det blir väll packat och så?
Har gjort det engång innan och det vart väääldigt otrevligt när man
tog ur sanden för det stank....

Men vad har ni för ider och tankar ang. dethär?
#2 - 15 december 2008 20:25
MK57 skrev:
Tjenna...

Tänkte höra hur mycket sand har ni i era akvariums och hur stort är

akvariumet?Ska byta i karet till 0.8-1.2 mm Rådasand då jag nu har

25kg 0.4-0.8 mm Rådasand.

Men kan man ha i mer av den finare sanden?Har sätt flera som har ett

tjockt lagger på 5-6cm sand i men det blir väll packat och så?

Har gjort det engång innan och det vart väääldigt otrevligt när man

tog ur sanden för det stank....

Men vad har ni för ider och tankar ang. dethär?

Hade själv mellan 5-10 cm (Lutande) 0.4-0.8 mm sand i mitt 350L, och det luktade inte annat än fisk när jag tömde och flyttade över till mitt 540. Dock har jag massvis av malaysiska sandsnäckor som gräver och vänder sanden. Kan vara en idé om du är sugen på sand.
#3 - 15 december 2008 21:18
Jag kör lite dryga 100kg Råda 0.8-1.2mm i mitt 450 kar om jag minns rätt nu. Men det kan nog stämma, då det enligt min egen kalkylator skulle innebära ett lager som är 5-15cm vilket känns som vad jag har ungefär.

Att sanden/gruset luktar apa efter ett tag beror på att det blir en syrefattigmiljö i gruset, men har man mycket växter så pumpar dom ner syre via rötterna. Men visst brukar man hitta mörka partier ändå (syrefattiga) när man ruver upp allt efter något år eller två.

Jag skulle säga att 5cm nästan är minimum för att kunna plantera vettigt utan att växterna lossnar bara man tittar på dom. Vill man sen få lite djupkännsla så bör man ha iaf 10cm eller mer i bakkant.
#4 - 15 december 2008 22:26
Själv har jag 13 cm i snitt vilket brukar resultera i små Fuji när papegojorna bestämt sig för en bra grop, har vid flera tillfällen varit nere med nävarna och flyttat stora mängder sand och det luktar nada så jag tippar på att dom små minigrisarna är duktiga på många sätt, däremot skulle jag aldrig köra på med så fin sand om inte fiskarna krävde det, vad håller du för fisk?
Bilagor:
#5 - 16 december 2008 08:17
Jag kör 0.8-1.2mm av den enkla anledning att jag tycker grövre grus är svårare att plantera i. Jag skulle väll iofs kunna köra Rådas 1.2-3.0mm men jag tycker det mindre är finare (oj vilken ordvits ;)). Vad det gäller fiskarna har jag inte tillstymmelse till fiskar som bryr sig om substratet, Den ensamma linjebarben jag har kan väl ta några korn i munnen i bland, men skulle knappast bry sig om det låg 15mm grus. Annars har jag regnbågsfiskar, SAE och kardinaltetror.
#6 - 16 december 2008 11:16
Av någon anledning är jag svag för mycket sten.. är ett bra komplement.. Tycker inte man skall ösa i tonvis med sand när du kan ha sten stickande upp och lite jord under sanden (OK, kanske inte mot perferiet (läs glaset))
#7 - 16 december 2008 11:56
Det är svårt att plantera i sten, men visst finns sånt i karet också ;)

Jaja, vissa växter går att binda fast, men det är ju inte det jag menar...
#8 - 17 december 2008 18:45
Kör diskus och en del malar.
Men det skulle även bli lättare att sköta hela
akvariet om man har 0.8-1.2 för det bli som grus då
men jag har lite svårt att bestämma mig!

Karet kommer jag inte riva om 1-2år....
Det kommer vara igång ett bra tag kan jag säga allafall
men mer fisk kanske det kommer!
Sen ska det inte bli något växtakvarium;)

Annons