Hur mycket sand skall man köpa?

#1 - 1 mars 2007 16:24
Tänkte byta från grus till sand i mitt 98 liters (L:60 B:35 H:35), finns det något sätt hur man kan kolla hur mycket sand man behöver? Tänkte ha tjockt lager så man kan plantera växter (anubias) utan problem.

Svart rådasand det gäller, säljs i förpackningar på 30 kg.
#2 - 1 mars 2007 16:37
Jag köpte 25kg biltema blästersand till mitt 112L akvarie. Hällde i allt och det blev ca 4-5 cm tjockt.
#3 - 1 mars 2007 16:40
Du bör klara dig på 10-12 liter.
Räkna ut volymen på sanden: L*B*H. Räkna i dm så får du svaret i liter.
ex: 6,0*3,5*0,5=10,5 (0,5 är höjden på sanden)
#4 - 1 mars 2007 18:11
varg skrev:
Tänkte byta från grus till sand i mitt 98 liters (L:60 B:35 H:35)...

Om måtten stämmer så är ditt kar 73,5l.

Hur mycket väger 1l blästersand, någon som har som kan kolla? Då kan man ju räkna ut och kolla hur många säckar man behöver.
#5 - 1 mars 2007 18:14
Oj, L:80 ska det vara.

Har ingen aning om hur mycket en liter väger.
#6 - 2 mars 2007 00:52
I zooaffären rekomenderade dom 25kg sand per 100 liter för att kunna plantera utan problem. Men då vill man ju helst slutta de lite så då går de ju åt lite mer. Skulle tippa på att en säck på 30 kg blir bra..
Du har inte funderat på biltemas blästersand med Aluminiumsilikat i, den är svart o billigare än rådan :) 129 kr för 25 kg. Inte haft den själv, men läste nån tråd här om hurvida den var giftig o den var nån som hade haft den i över 1 år utan o se några bi verkningar.
#7 - 2 mars 2007 00:55
I zooaffären rekomenderade dom 25kg sand per 100 liter för att kunna plantera utan problem. Men då vill man ju helst slutta de lite så då går de ju åt lite mer. Skulle tippa på att en säck på 30 kg blir bra..

Du har inte funderat på biltemas blästersand med Aluminiumsilikat i, den är svart o billigare än rådan :) 129 kr för 25 l. Inte haft den själv, men läste nån tråd här om hurvida den var giftig o den var nån som hade haft den i över 1 år utan o se några bi verkningar.

inte så snällt o rekomendera blästersand med alusilikat i väl?

du ska absolut undvika blästersanden med silikat. du ska välja den andra sorten som biltema har ytan silikat.

fiskar tål inte metall.
#8 - 2 mars 2007 01:05
inte så snällt o rekomendera blästersand med alusilikat i väl?

du ska absolut undvika blästersanden med silikat. du ska välja den andra sorten som biltema har ytan silikat.

fiskar tål inte metall.

Men jag läste en tråd här på zoopet där dom hade använt de o de hade fungerat aldeles utmärkt, som jag sa så har jag inte provat själv. Men de är vad jag har hört att de ska funka bra.
#9 - 2 mars 2007 01:07
Men jag läste en tråd här på zoopet där dom hade använt de o de hade fungerat aldeles utmärkt, som jag sa så har jag inte provat själv. Men de är vad jag har hört att de ska funka bra.

klart du får rekomendera vad du vill men jag hade varit lite försiktig just med detta ;)
#10 - 2 mars 2007 01:10
Kan ju tillägga då att jag läste om den tråden nu och den sanden med aluminiumsilikat i ska sjöljas noga annars blir de grumligt.

Håller med att de låter läskigt, men om folk använder den utan problem så är de nog ingen fara.. Bara man sjöljer den noga då..
#11 - 2 mars 2007 01:11
ska metallen försvinna när man sköljer sanden menar du?
#13 - 2 mars 2007 06:11
Anubias ska inte planteras i sand och 25kg (eller vad är biltemasäckarna på?) borde räcka.
#14 - 2 mars 2007 11:52
Kan ju tillägga då att jag läste om den tråden nu och den sanden med aluminiumsilikat i ska sjöljas noga annars blir de grumligt.

Håller med att de låter läskigt, men om folk använder den utan problem så är de nog ingen fara.. Bara man sjöljer den noga då..

Tycker att du ska testa det själv innan du rekommenderar det.
#15 - 2 mars 2007 12:51
Men snälla, jag vidarebefodrade ju bara de jag hade läst här på zoopet. Personen i fråga har väll rätt att få all information tillgänglig. Jag skrev att jag inte testat, men läst att de ska gå bra trots att de är aluminiumsilikat i den. Fanns ju även ett mail från råda bifogat att dom inte hade svart råda sand, men dom sålde blästermedel med aluminiumsilikat i som även de gick att ha i akvarium om man kollade upp så att fiskarna trivdes med det.
#16 - 2 mars 2007 16:15
_Lena_ skrev:
Anubias ska inte planteras i sand och 25kg (eller vad är biltemasäckarna på?) borde räcka.

Funkar perfekt kan ja säga ... tar en tid innan den rotar sig ordentligt .. enklast är och tynga ner den med en sten i början men sen sitter den kan ja säga
#17 - 2 mars 2007 16:37
klart du får rekomendera vad du vill men jag hade varit lite försiktig just med detta ;)

håller med dig, hade nog inte rekommenderat det utan att ha provat det själv.
#18 - 2 mars 2007 17:45
Jag får la skriva ett personligt brev till varg då som startade tråden och förklara grundligt att jag inte rekomenderade sanden utan bara talade om att den finns. Sen är de väll upp till var och en att ta reda på informationen om man vill använda sanden lr inte. Hade varg frågat nått om sanden hurvida den var bra lr inte, hade jag ju fått svara att jag inte vet eftersom jag inte provat den själv men att jag läst att den ska vara bra och ofarlig.
Kan väll inte klaga på nån föratt man skriver att de finns en produkt man hört ska vara bra och billig även om man inte provat den själv så finns de ju andra som säger att den är bra.
De är ju hur fel som helst!
#19 - 2 mars 2007 19:49
Blästersand är inget jag rekomenderar! Alldeles för svår att rengöra ta någon grövre sand typ råda så du slipper ångra dig! En som provat Biltemas blästersand.
#20 - 2 mars 2007 20:48
vad är det för fel på blästersand då?
#21 - 3 mars 2007 00:03
Råda sanden finns ju i samma storlek som bläster sanden från biltema..
#22 - 4 mars 2007 15:41
Tack för tipsen om blästersand, men skall ha rådasand. ;)
Angående anubiasen, mina är i sand just nu och växer bra.
#23 - 5 mars 2007 17:44
Detta fann jag när jag googlade lite granna, bedöm själv om det är farlig eller ej. Jag tänkte ha det för botia fiskarna gillar rätt mörk miljö och jag vill ändå ha samma ljus som nu.
Kortfattat, en icke vattenlöslig lera som finns i skåne och tandkräm, troligtvis så är en större del av din kruka som ligger i akvariumet även kaolin. Dock cancerframkallande damm.

"ALUMINIUMSILIKAT - Ett avverkande medel för fristråleblästring. Aluminiumsilikat är ett aggressivt material som används för blästring inom alla områden av korrosionsskydd eller rengöring före ytbehandling. Går även bra att använda på rostfria och ickemagnetiska stål, glas, keramik samt till våtblästring.
Aluminimsilikat är en syntetiskt framtagen mineral som inte innehåller några vattenlösliga beståndsdelar. Beroende på hur det används, går medlet att återanvända"

"Kaolin och aluminiumsilikat som det i stort sett består av är gamla slipmedel i tandkräm. Särskilt det senare ingår ofta i dagens "whitening" tandkrämer, marknadsförda under fantasifulla registrerade varunamn som Polynam® och Alumisil™."

"Leror som går under namnet vitlera eller vit lera behöver inte nödvändigtvis vara kaolinlera men brukar ha hög halt aluminiumsilikat."

"Zeoliter är ett aluminiumsilikat som fäller ur det giftiga aluminiumet vid pH-värden under4,4-6 (kemisterna är oense)."

"Kaolin

Kaolin har bildats genom vittring av den övre gnejsberggrunden med lermineralisering, särskilt lermineralet kaolinit som följd. På många ställen i mellersta Skåne finns också industrimineralet kaolin som är råvara för bl a sanitetsporslin och som "filler" i pappersindustrin. Lermineralerna tillhör kemiskt sett silikat-gruppen, närmare bestämt skikt-silikaterna. Karakteristiskt för lermineralerna är deras ringa kristallstorlek som normalt är < 0,002 mm. Således har kristaller av dessa mineral lerstorlek, därav namnet.
Kaolin, har många handelsnamn: vit bolus, piplera, sigilljord, kaolin, vitlera, porslinslera, vit porslinslera, satinvitt, satinkrita, lerjordssilikat, kiselsyrad lerjord, aluminiumsilikat, vattenhaltigt aluminiumsilikat, hydrerat aluminiumsilikat, Polynam® och Alumisil&#8482;.
Sterilt kaolin har använts som kraftigt uttorkande (uppsugande) och sammandragande medel i täckande sårsalvor, ströpulver för sår och fuktiga eksem, i pulverdeodoranter. Idag är det övergivet som sårmedel. Vid 50-talets mitt ansågs det inte längre lämpligt, ens steriliserat, i salva eller ströpulver.
Kaolin fungerar som fysikaliskt skydd I solskydd som hindrar solstrålarna från att nå huden. Kaolin suger även åt sig fett och smuts, särskilt alkaliska ämnen, t. ex. i ansiktsmasker. Förekommer också som milt slipmedel i skrubbande rengöringskrämer. I puder gör kaolin att den tillsatta parfymen lätt sugs upp.
Både kaolinlera och piplera har använts mycket som stoppande (absorberande) medel vid diarré och används så fortfarande. Det rekommenderas inte som diarrémedel till barn eftersom det kan förhindra upptaget av andra ämnen och misstänks vara cancerogent. Som alla fina pulver kan kaolin irritera luftvägarna när det inandas men risk för silikos finns bara vid lång tids inandning av kaolin innehållande kvarts (kiseldioxid)."

"Kaolin

Kaolin, en sedimentär bergart och en slags vit lera med flera användningsområden, bestående av mineralet kaolinit (aluminiumsilikat). Ordet kommer från namnet på byn G&#257;ol&#464;ng, &#39640;&#23725; (äldre namn: Kaoling) i provinsen Jiangxi i Kina (namnet betyder hög kulle). På denna plats hämtade man lera till den berömda porslinsfabriken i Jingdezhen. Leran kallas även för porslinslera, eftersom dess främsta användningsområde ligger inom tillverkningen av porslin. Man nyttjar även den för tillverkning av finare tegel, inom pappersindustrin (för att skapa en vit och glatt yta), och förr även i mediciner, såsom piller och ströpulver.

Kaolinförekomster finns utöver i Gaoling även i Tyskland, Storbritannien, Frankrike och USA. I Sverige finns kaolin på Ivön i Skåne."

Annons