Hur mycket ström ger mitt nätaggregat?

#1 - 29 december 2009 07:35
Hej

Köpte ett nytt grafikkort, Radeon HD 4770. Där skall kopplas till en 6 pins kabel till nätaggregatet, så långt allt lungt.
Men i intruktionerna står det att nätaggregatet måste klara 450 WATT.
När jag tittar vad det står på aggregatet så på ett ställe står det, MAX COMBINED POWER ON +12Va, +12Vb & +12Vc EQUAL TO 385W. Och på ett annat ställe står det, OUTPUT MAX POWER 460 WATT. Vilket är det som gäller?
Vad kan hända om nätaggregatet inte klarar kortet?
#2 - 29 december 2009 07:51
stefan s skrev:
Hej

Köpte ett nytt grafikkort, Radeon HD 4770. Där skall kopplas till en 6 pins kabel till nätaggregatet, så långt allt lungt.

När jag tittar vad det står på aggregatet så på ett ställe står det, MAX COMBINED POWER ON +12Va, +12Vb & +12Vc EQUAL TO 385W. Och på ett annat ställe står det, OUTPUT MAX POWER 460 WATT. Vilket är det som gäller?

Jag tolkar siffrorna på ditt aggregat som att det klarar att ge max 385W till komponenterna men att aggregatet då vid full förbrukning drar 450W. Inga aggregat är 100% effektiva så det verkar rimligt.

Det händer inget speciellt med ditt grafikkort om det får för lite ström men däremot brukar en dator med överlastat strömaggregat ofta få diverse problem. Allt från att den inte startar, startar ibland eller att bara vissa program kraschar och "allmän instabilitet".

Om ditt strömaggregat räcker eller inte beror på hur många andra komponenter du har som drar ström i datorn. T ex flera hårddiskar, mycket minne, strömslukande processor, flertal optiska enheter, USB-anslutna enheter som får ström från USB-uttaget.
#3 - 29 december 2009 07:56
stefan s skrev:
Hej

kommer an på hva annet du har i maskinnen. og på kvaliteten på netaggregatet. du kan jo skrive vilkent merke og model det er.
Du kan jo regne på det her http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp. eller så kan man si at en psu som blir belastet nermere max har en tendens til og bråke mye.
#4 - 29 december 2009 08:04
hawkse skrev:
Jag tolkar siffrorna på ditt aggregat som att det klarar att ge max 385W till komponenterna men att aggregatet då vid full förbrukning drar 450W. Inga aggregat är 100% effektiva så det verkar rimligt.

Det händer inget speciellt med ditt grafikkort om det får för lite ström men däremot brukar en dator med överlastat strömaggregat ofta få diverse problem. Allt från att den inte startar, startar ibland eller att bara vissa program kraschar och "allmän instabilitet".

Om ditt strömaggregat räcker eller inte beror på hur många andra komponenter du har som drar ström i datorn. T ex flera hårddiskar, mycket minne, strömslukande processor, flertal optiska enheter, USB-anslutna enheter som får ström från USB-uttaget.

Dette er feil du har 380W på 12 volds utgangene. men du har også en vis effekt på +5v og + 3.3V (og -12V men der går det minimalt med strøm)

det vil si at vist du belaster +12V med 385W har du (450 - 385) 65W til +5V og +3.3V
Bilagor:
#5 - 29 december 2009 08:04
Det är väl bara att sätta i kortet och prova då, även om jag är ganska hemma på datorer så orkar jag inte byta nätaggregat just nu, för då dyker det säkert upp nya problem [|)] .
#6 - 29 december 2009 08:08
stefan s skrev:
Det enda extra jag har är en extern USB hårddisk, men den har en egen strömkabel till vägguttaget.

Det är väl bara att sätta i kortet och prova då, även om jag är ganska hemma på datorer så orkar jag inte byta nätaggregat just nu, för då dyker det säkert upp nya problem [|)] .

Du har jo et hovedkort, hardisk, prosesor, minne, sikkert en dvd brenner.
Alt i maskinen bruker strøm. men det viktiske når man regner ut er skjermkort, prosesor, (noen hovedkort bruker en del strøm). men det er bare og prøve, så kan du jo kjøre en strestest for og se om maskinen er stabil
#7 - 29 december 2009 08:13
stefan s skrev:

Exakt. Se till att belasta datorn hårt med något grafiktungt spel eller så under en längre tid så märker du snart om datorn är stabil. Skulle du börja få problem är det inte hela världen att byta nätaggregat (med visst förbehåll för om du har märkesdator där det inte alltid är lätt att hitta passande ersättningsdelar).
#8 - 29 december 2009 08:14
joker73 skrev:
Du har jo et hovedkort, hardisk, prosesor, minne, sikkert en dvd brenner.

Alt i maskinen bruker strøm. men det viktiske når man regner ut er skjermkort, prosesor, (noen hovedkort bruker en del strøm). men det er bare og prøve, så kan du jo kjøre en strestest for og se om maskinen er stabil

Förstod det därför redigerade jag mitt svar men du han skicka innan :D.
#9 - 29 december 2009 08:16
joker73 skrev:
Dette er feil du har 380W på 12 volds utgangene. men du har også en vis effekt på +5v og + 3.3V (og -12V men der går det minimalt med strøm) det vil si at vist du belaster +12V med 385W har du (450 - 385) 65W til +5V og +3.3V

Tack för rättelsen. Så är det naturligtvis. Fast med 385W belastning på 12V skulle jag nog helst inte stoppa i något mer i maskinen innan nätaggregatet uppgraderats :D
#10 - 29 december 2009 08:23
Nå er det stor forskjell på de forskjelige produsentene av psu er. Er det et kvalitets psu går det muligens greit. men er det et et billig merke kan du faktisk brenne det. (skal egentlig ikke skje men vat om flere tilfeler hvor det har skjedd) så vist du skriver vilken produsent det er så er det lettere og gi råd.
#11 - 29 december 2009 08:33
De allra flesta PSUerna har en automatsäkring, även äldre varianter.
#12 - 29 december 2009 08:38
joker73 skrev:
Nå er det stor forskjell på de forskjelige produsentene av psu er. Er det et kvalitets psu går det muligens greit. men er det et et billig merke kan du faktisk brenne det. (skal egentlig ikke skje men vat om flere tilfeler hvor det har skjedd) så vist du skriver vilken produsent det er så er det lettere og gi råd.

är på jobbet nu så kan inte se vad det är för märke, men jag tror inte det står på.
#13 - 29 december 2009 08:39
Sultanen skrev:
De allra flesta PSUerna har en automatsäkring, även äldre varianter.

Ja men det er ikke alltid de fungerer (les qtek).
#14 - 29 december 2009 08:45
Friskt vågat hälften brunnet!
Det värsta som kan hända är att nätagget brinner, vilket inte känns så troligt, väldigt sällan man ligger och hovrar precis på gränsen belastningen av vad nätagget klarar, tror du lungt kan koppla på ditt grafikkort och fortfarande sova gott om natten!:)
#15 - 29 december 2009 08:50
Har kollat hemsidan till den butiken jag köpte kortet, tror ni att det aggregatet för 580kr skulle räcka?
#16 - 29 december 2009 09:06
stefan s skrev:
Har kollat hemsidan till den butiken jag köpte kortet, tror ni att det aggregatet för 580kr skulle räcka?

Det är som Sultanen säger ovanligt att du lyckas köra din maskin på gränsen till vad aggregatet klarar utan att märka något. Jag tycker definitivt du ska testa innan du lägger ut mer pengar.

Om du skulle uppleva instabilitet med det nya grafikkortet skulle jag nog satsa på att få lite mer marginal än de 130 extra watten det aggregatet ger.
#17 - 29 december 2009 09:14
hawkse skrev:
Om du skulle uppleva instabilitet med det nya grafikkortet skulle jag nog satsa på att få lite mer marginal än de 130 extra watten det aggregatet ger.

Skall prova när jag kommer hem idag, men om jag ska köpa nytt hur mycket watt skall jag ha?
#18 - 29 december 2009 10:00
stefan s skrev:
Skall prova när jag kommer hem idag, men om jag ska köpa nytt hur mycket watt skall jag ha?

Så många som möjligt ;)

Svaret blir att det beror på hur mycket dina komponenter totalt behöver. Sedan skulle jag lägga på minst 50% för att kompensera att verkningsgraden inte är 100% samt för att ha marginal så aggregatet inte kör på gränsen.

Det är mycket möjligt att det aggregat du redan har i burken är tillräckligt för att hantera alla dina komponenter samt ditt nya grafikkort med marginal.

En snabb Google ger vid handen att ett kort av den typen drar mellan 160-220W så om resten av prylarna i datorn inte drar mer än 130-140W så klarar du dig bra. Detta kan du räkna ut med hjälp av länken som Joker73 skickade eller mäta med en strömförbrukningsmätare (finns på t ex Clas Ohlson).
#19 - 29 december 2009 10:22
Når du tester med ditt psu så pass på at du belaster de 3 12Vrailen mest mulig likt. Høyst trolig har du en adapter kabel med 2 4pins pluger og 1 6 pins plug (som passer på skjærm kortet) ta da og bruk 2 forskjelige kabler som komer fra psu til adapterkabelen, du skal også helst ikke koble noe extra på de kablene.
#20 - 29 december 2009 11:48
joker73 skrev:
Høyst trolig har du en adapter kabel med 2 4pins pluger og 1 6 pins plug (som passer på skjærm kortet).

Nja inte riktigt, fick med en adapter med 6 pin till kortet och 2 vita 3 pins i den andra enden. Från psu har jag bara vita 4 pins, men jag har en 6 pins direkt från psu som jag tänkte koppla in.
Nu blir jag mer förvirrad igen:confused::confused:, ringde affären och fick prata med en på supporten. Enligt honom skall det inte vara några problem. Jag har 460 W och det räcker gott och väl. Jag frågade också vad värsta scenariot var och då svarade han att det är att skärmen blir svart.
Man kan ju tycka att han kanske ville sälja ett dyrt psu till mig men tydligen inte, så stämmer detta så har jag ju inget problem med kortet.
#21 - 29 december 2009 13:39
stefan s skrev:
Nja inte riktigt, fick med en adapter med 6 pin till kortet och 2 vita 3 pins i den andra enden. Från psu har jag bara vita 4 pins, men jag har en 6 pins direkt från psu som jag tänkte koppla in.

Nu blir jag mer förvirrad igen:confused::confused:, ringde affären och fick prata med en på supporten. Enligt honom skall det inte vara några problem. Jag har 460 W och det räcker gott och väl. Jag frågade också vad värsta scenariot var och då svarade han att det är att skärmen blir svart.

Man kan ju tycka att han kanske ville sälja ett dyrt psu till mig men tydligen inte, så stämmer detta så har jag ju inget problem med kortet.

Er det en 6 pins på psu er det såklart bare og bruke den..
#22 - 30 december 2009 13:55
Hej
Vill bara berätta att installationen gick bra, men har inte hunnit testa med något spel ännu.
Ett problem som dök upp (varför skulle det inte bli problem, suck) var att ljudet försvann.
Funderar på att installera om xp då brukar ljudet installeras (har inga andra drivrutiner). Men det kanske blir ett projekt för nyårsdagen för något annat orkar man väl inte den dagen.
Tack för all hjälp jag fick och gott nytt år.
#23 - 30 december 2009 14:12
stefan s skrev:
Hej

Vill bara berätta att installationen gick bra, men har inte hunnit testa med något spel ännu. Ett problem som dök upp (varför skulle det inte bli problem, suck) var att ljudet försvann. Funderar på att installera om xp då brukar ljudet installeras (har inga andra drivrutiner).

Radera ljudkortet i enhetshanteraren och starta sedan om datorn. Har du tur så räcker det.

Kul att det gick bra med grafikkortet.
#24 - 31 december 2009 12:48
vad har du för prylar i burken (CPU, typ av hdd'er, moderkort osv). Effekten på alla nätaggregat är peka effekt och skall max belastas med 70% kontinuerligt. Belastar man ett nätaggregat för hårt får du rippel på spänningarna och i värsta fall får du emc problem i datorn. Vissa mären på PSU har lite väl mycket rippel på sig ändå och då kan man slå på spread spectrum i biosen för att minska emc störningar.

/Tobbe

Annons