Har tänkt göra om i mitt ena räkkar, och skulle gärna vilja prova sand den här gången. Men hur gör man liksom? Kan man tvätta den? Kommer den inte bara flyga iväg åt alla håll varje gång man gör ett delvattenbyte? Har läst att det kan bildas någon gas i den, är det om man har väldigt tjockt med sand eller kan det bildas annars också? Har ju malaysiska sandsnäckor, kan deras runtrotande hjälpa mot det?
Jag har sand i alla mina akvarier (rådasand 0.33 mm blandad med 0.4-0.8 mm) och jag är helt nöjd med den.
Man måste tvätta den innan man lägger den i akvariet och det är nog den tråkigaste sysslan som finns inom akvaristiken ;) Men det är något man bara behöver göra en gång per akvarium iaf. När den väl ligger i akvariet ska man bara låta den vara. Ingen slamsugning nere i sanden alltså. Man slamsuger bara försiktigt det som eventuellt lägger sig ovanpå sanden.
När jag byter vatten håller jag ena handen så jag häller vattnet på den så det inte blir nån grop i sanden.
Har man gott om växter ska det inte bli några problem med gasbildning eftersom växternas rötter drar ner syre i sanden. Och har du malaysiska sandsnäckor ska det inte vara något problem.
Det är många som inte verkar ha några som helst problem med sandbottnar, men jag måste inflika att jag förut hade ca 5 cm tjockt sandlager i ett akvarium för att glädja Kuhliisarna och det luktade apa efter några månader... Hade relativt mycket växter och ålarna moffade ju runt, men ujuj vad det bildades gaser efter ett tag... Sanden åkte ut efter ungefär ett halvår... Jag antar att det beror lite på vilka växter man har, de jag hade i det akvariet tyckte inte om sanden utan bildade trådiga rötter ovanför. Med sandväxande växter går det måhända bättre.
Och jag har för 5 minuter sedan slängt ut sanden i mitt ena räkkar och lagt i Aquaclay. Sanden var visserligen var bra till både malar, men med WP räkor syns de knappt, sedan virvlar det runt en massa sand och åker in i innerfiltret.
Det var endast Råda 0,33 jag hade.
Jag har det sedan i går och får nog än så länge hålla med dig:)!
Tråkigt att det än så länge är svårt att få tag i det då Janne är ensam om det i Sverige.