Hur mycket svårare?

#1 - 18 mars 2023 10:03
Jag funderar på att gå över till saltvatten. Hur mycket svårare är skötsel av saltvattensakvarium jämfört med sötvatten? Jag har fin balans i mitt sötvattens akvarium, dammsuger lite runt växter någon gång i veckan och kör ett större byte 1 och skrubbar lite alger månadsvis. Tillsätter lite koldioxid varannan dag och växtnäring en gång i veckan. Thats about it. Hur mycket mer kräver ett saltvattensakvarium. Blir det lättare alger etc? Måste halter mötas dagligen?
admin
Christian Alfredsson
#2 - 18 mars 2023 16:35
Jag provade saltvatten för många år sedan och framförallt var det betydligt dyrare. Jag skulle fråga mer här: https://saltvattensguiden.se/

Där har du landets experter samlade.
#3 - 19 mars 2023 00:39
[QUOTE=Myspysbyxa;n2438693]Jag funderar på att gå över till saltvatten. Hur mycket svårare är skötsel av saltvattensakvarium jämfört med sötvatten? Jag har fin balans i mitt sötvattens akvarium, dammsuger lite runt växter någon gång i veckan och kör ett större byte 1 och skrubbar lite alger månadsvis. Tillsätter lite koldioxid varannan dag och växtnäring en gång i veckan. Thats about it. Hur mycket mer kräver ett saltvattensakvarium. Blir det lättare alger etc? Måste halter mötas dagligen?[/QUOTE]

Jag skulle gissa att det är otroligt mycket mer jobb med ett riktigt saltvatten som kan hålla liv i koraller... Du kan tex inte bara ta kranvatten utan du måste använda ett osmosfilter och sen blanda vattnet med salt och mineraler i en stor behållare och bereda det innan vattenbytet. Det krävs mycket ljus och mycket cirkulation som påverkar elräkningen ganska rejält. Fiskar och koraller är dyra i inköp och gissar att man inte bara kan mata dem med flingfoder...

Annons