Hur mycket vattencirkulation?

#1 - 7 augusti 2008 14:19
Hur mycket röresle av ytvatten måste ske för att syresätta ett akvarium ordentligt? Vill inte ha för mycket rörelse, efersom det "släpper ut" för mycket CO2, men vill inte ha för lite så att fiskarna får för lite syre. har sett akvarium med knappt någon ytrörelse alls, men vet inte om det är bra för fiskarna? Någon som vet?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 7 augusti 2008 14:23
Det beror ju på vilka fiskar man har.

Vissa vill ha lugnt vatten, andra mer strömmande. Har t.ex. själv kört igång 2 st 100 liters akvarier för L-malar (arter som vill ha syrerikt vatten) och i dessa akvarier har jag vardera 2.800 liters pumpkapacitet.
#3 - 7 augusti 2008 14:28
hur stort är dina kar på kjell??

vilka fiskar har du tänkt att ha i biotopofil?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 7 augusti 2008 15:22
Ibanez skrev:
hur stort är dina kar på kjell??

vilka fiskar har du tänkt att ha i biotopofil?

Sorry, glömde ange akvariestorleken i förra inlägget (fixat nu)
#5 - 8 augusti 2008 09:44
biotopofil skrev:
Hur mycket röresle av ytvatten måste ske för att syresätta ett akvarium ordentligt? Vill inte ha för mycket rörelse, efersom det "släpper ut" för mycket CO2, men vill inte ha för lite så att fiskarna får för lite syre. har sett akvarium med knappt någon ytrörelse alls, men vet inte om det är bra för fiskarna? Någon som vet?

pH har oxå betydelse på hur bra vattnet binder koldioxiden som kolsyra...

Ett bra buffrat vatten löser detta
#6 - 8 augusti 2008 11:06
Följdfråga (eller om det är samma fråga med en annan formulering[:o]):

vad bör ett innerfilter dra igenom/timme för en bra filtrering och cirkulation (räknat i x gånger akvariestorleken)?
#7 - 8 augusti 2008 11:32
1000l/t genom 1 liter ppi10 filtermatta och 100 liter akvarium, Eheim Powerline 2252 är här den bästa färdiga lösningen på innerfilter, eftersom man både kan anpassa utblåset med strilrör för fiskar som kräver lugnare vatten eller låta det vara och få ett mer strömmt vatten.
#8 - 18 augusti 2008 07:38
Gaffel skrev:
1000l/t genom 1 liter ppi10 filtermatta och 100 liter akvarium,

Ooops. 10 gånger akvarievolymen/timme? Jag har en pump som drar igenom 200 liter/timme i ett 150-literskar och det är sådant drag att växterna lägger sig horisontellt.... :p
#9 - 18 augusti 2008 10:09
Ja och om fiskarna inte gillar det så byt ut dom mot bäcköring..

Skämt åsido, ett för kraftigt utblås kan alltid fördelas(inte strypas) på dubbla utblås eller varför inte ett strilrör..
#10 - 19 augusti 2008 08:09
Så...... när det på ett innerfilter el dyl står angivet "för akvarium x-y liter" så ska man ta det med en nypa salt och istället räkna på volymen?
#11 - 19 augusti 2008 08:32
Så...... när det på ett innerfilter el dyl står angivet "för akvarium x-y liter" så ska man ta det med en nypa salt och istället räkna på volymen?
förstår inte riktigt vad du menar men den storlek på kar som pumtillverkaren uppger brukar stämma ganska bra! det man ska komma i håg är att de tar bara hänsyn till cirkulationen och inte filterkapaciteten! Sen får man själv lista ut om just de fiskar man håller har speciella behov på cirk. och filtrering!
#12 - 19 augusti 2008 08:46
åheim skrev:
förstår inte riktigt vad du menar men den storlek på kar som pumtillverkaren uppger brukar stämma ganska bra! det man ska komma i håg är att de tar bara hänsyn till cirkulationen och inte filterkapaciteten! Sen får man själv lista ut om just de fiskar man håller har speciella behov på cirk. och filtrering!

Så här:

Gaffel menar att 10 gånger akvarievolymen/timme är "lagom".
Min Aquaelpump drar igenom 500 liter/timme och uppges vara för akvarier 100-200 liter, dvs 2.5-5 gånger akvarievolymen/timme.
Om båda kan ha rätt så hänger jag inte riktigt med ;)

Och precis, filterkapaciteten är en helt annan femma....
#13 - 19 augusti 2008 09:32
Så här:

Gaffel menar att 10 gånger akvarievolymen/timme är "lagom".

Min Aquaelpump drar igenom 500 liter/timme och uppges vara för akvarier 100-200 liter, dvs 2.5-5 gånger akvarievolymen/timme.

Om båda kan ha rätt så hänger jag inte riktigt med ;)

Och precis, filterkapaciteten är en helt annan femma....
Det finns ingen sanning och inget är svart eller vitt;) Det viktigaste är vad för filtermaterial man använder och hur mycket! Sen är det helt olika om man kör en pump på 1000L eller 2st på 500L/tim, 1st 1000L pump ger ett mycket strömmare vatten! Pumpen ska klarar att skapa cirkulation i HELA karet, det är det viktiga, har man 1000/tim i hundra liter med gigantiska utblås och vattnet står still i vissa delar av karet så är det inte heller optimalt!
#14 - 19 augusti 2008 17:02
har varit borta på semester utan tillgång till internet, därav sent svar.
Karet är på 480 liter och har Borneo fiskar (praktbotia, rasbora hengeli, tigerbarb, silverhaj mm.). Ganska tåliga fiskar med andra ord. Tyvärr har jag högt PH som jag gett upp kampen mot (ca 8.5). Hur mycket ytrörelse är nödvändigt för att firrarna ska få nog med syre? Snackar vi virvlar eller knappt märkbara brytningar?

Annons