Nu behöver man ju inte ta i från tårna!
Testa Amonium och Nitrit ett par gånger i veckan när akvariet är nystartat och när du har gjort en större ommöblering, PH, KH osv är extremt överkurs och totalt onödigt att mäta så länge du inte håller på med HI-tech växtakvarium eller ska odla någon svår survattensfisk, när du känner att du vill ha utmaningen och prova något av detta, då läser du på om KH och PH. Amonium och Nitrit är det ända som är farligt för fisken så dessa bör man hålla koll på, båda bildas av fiskarnas "kiss" och när mat mm rutnar, det bryts sedan ned i ditt filter men först när bakteriekulturen i filtret har kommit igång. Tipps: googla kvävets kretslopp eller nitrogen cycle (engelska), den ska alla akvarister kunna.
Köp alltså två tester ett för Amonium och ett för Nitrit, mätstickor är inget att ha utan du ska ha ett dropptest (heter så för man droppar kemikalier med pippet)
Vid ny start: Mät tills halterna sjunkit och köp ett par fiskar, börja mäta igen!, halterna kommer nämligen öka när du börjar mata. Sen kommer bakteriekulturen i filtret växa till sig för den ökade matningen och då sjunker halterna, sen köper du ett par fiskar till och mäter igen. Snart lär du dig hur lång tid det tar för halterna att sjunka och då behöver du inte mäta. När halterna börjar närma sig farliga nivåer så slutar du mata och byter vatten. Vilka nivåer som är farliga står i testets bruksanvisningar.
Vid STOR ommöblering: Mät haletrna en gång om dagen, börjar du närma dig farliga nivåer så slutar du mata och byter vatten.
Det viktigaste är som nämnts ovan att man värnar sin bakteriekultur, inte att man testar vattnet. Man ska till exempel aldrig storstäda ett akvarium eller rengöra sitt filter samtidigt som man möblerar om., allt för att ha kvar så mycket nedbrytande bakterier som möjligt. Man ska också ha ett tillräckligt stort filter.
Jag tycker ändå det är bra för nybörjare att testa tills man får känsla för det hela, jag personligen slutade testa för länge sen men jag fyller på med fisk extremt långsamt, matar lite och möblerar inte om särskilt ofta.