Hur och så med malen..

#1 - 7 april 2010 22:58
Hej!

Längtar efter malyngel. Har två ansitrushannar sen innan (en större och en lite mindre) och satsade nu och köpte en hona i storlek med den större hannen. Skaffe oxå en lekgrotta. Nu är den större hannen fast bosatt i grottan och lämnar inte ens för att komma ut och äta vid matning trots att han annars alltid är först på det.

Idag såg jag att honan var halvt inne i grottan en liten stund efter matning sen stack hon igen. Hanen blev kvar därinne.

Någon som vet om detta tyder på ngt? Hur ser gången ut runt parning mm för ansistrus?

Tacksam för svar! Frida
#2 - 7 april 2010 23:24
Enligt min pappa så var det såhär:

Båda mina ancistrusar putsade roten under en viss tid
Hanen "trängde" in honan i ett hörn där var hon la äggen
Hanen befruktade äggen
Hanen fläktar äggen

:)
#3 - 7 april 2010 23:25
Undrar om hanen inte ligger och fläktar äggen:)
De lämnar han inte på en vecka för allt smör i småland! :)
#4 - 8 april 2010 09:38
NIC skrev:
Undrar om hanen inte ligger och fläktar äggen:)

De lämnar han inte på en vecka för allt smör i småland! :)

Ok.. I så fall då så har hon lagt ägg redan? Kan det ha gått fort från det att jag fick hem henne? Kan de lägga ägg när som? Hur lång tid från att de lägger äggen tar det till det att de kläcks och vad händer sen? Blir ynglen kvar i grottan sen eller simmar de ut i akvariet direkt? Hur stora är de när de kläcks?

Ursäkta alla 100 frågor men man funderar ju så mkt.. :confused:
#5 - 8 april 2010 10:25
Mina lekte när jag satte ner dom i akvariet första gången :)
Har inte fått frisimmande dock
Bilagor:
#6 - 8 april 2010 10:54
Frida Fisk skrev:
Ok.. I så fall då så har hon lagt ägg redan? Kan det ha gått fort från det att jag fick hem henne? Kan de lägga ägg när som? Hur lång tid från att de lägger äggen tar det till det att de kläcks och vad händer sen? Blir ynglen kvar i grottan sen eller simmar de ut i akvariet direkt? Hur stora är de när de kläcks?

Ursäkta alla 100 frågor men man funderar ju så mkt.. :confused:

Gör ingenting helt enkelt! Det löser de själva.
#7 - 8 april 2010 15:51
Det KAN ju vara så att han är skygg också :)
#8 - 9 april 2010 08:15
danne0301 skrev:
Det KAN ju vara så att han är skygg också :)

Jag tycker det verkar konstigt för han har alltid varit tuff och tex skuffat undan andra för att komma åt maten först. Där finnns en annan malhanne men han är mindre..
#9 - 9 april 2010 21:44
jo det låter ju som att han ligger och vaktar ägg förstås :) bara att vänta och se vad som händer, håll utkik nära grottan för ibland åker ju ett eller några ägg ut (det har det gjort hos mig just nu).
#10 - 10 april 2010 20:47
danne0301 skrev:
jo det låter ju som att han ligger och vaktar ägg förstås :) bara att vänta och se vad som händer, håll utkik nära grottan för ibland åker ju ett eller några ägg ut (det har det gjort hos mig just nu).

*Roligt* Hoppas på det bästa och håller tummarna!! Är det många som bruar bli uppätna eller dö ändå? (Har massor med växter att gömma sig bland)
#11 - 10 april 2010 20:56
Vet inte, första kullen för mig :D Fast det låter på folk som att ganska många brukar överleva, och har man fått en kull så brukar det inte ta lång tid till nästa. Så håller de på under en period för att sedan ha viloperiod som kan vara lääääänge.
#12 - 11 april 2010 09:50
Nu är hanen inte inne i boet konstant längre, han sitter utanpå med huvudet inne i boet och fläktar med alla fenorna konstant. Men han verkar väldigt beskyddande om boet och flyger in där omgående om andra fiskar intresserar sig för området runt öppningen. Försöker lysa in i boet men jag ser inga yngel, fast jag kan å andra sidan bara se halva boet. (Har en sån där grotta som ser ut som en halv kokosnöt.)
#13 - 11 april 2010 10:04
Frida Fisk skrev:
Nu är hanen inte inne i boet konstant längre, han sitter utanpå med huvudet inne i boet och fläktar med alla fenorna konstant. Men han verkar väldigt beskyddande om boet och flyger in där omgående om andra fiskar intresserar sig för området runt öppningen. Försöker lysa in i boet men jag ser inga yngel, fast jag kan å andra sidan bara se halva boet. (Har en sån där grotta som ser ut som en halv kokosnöt.)

Låter helt klart som rom :)
#14 - 11 april 2010 11:41
LLL skrev:
Låter helt klart som rom :)

Åh hoppas, hoppas, hoppas...

Hur stor plats kan äggen ta? Såg ju ingenting fast jag kan ju inte se hela grottan heller.. Väntar med spänning!
#15 - 11 april 2010 13:10
Försökte få en bild på min hane som vaktar rom just nu. Hälften utav äggen är kläckta. Man ser larverna (ynglena) med sina gulesäckar som kläcktes igår.
#16 - 11 april 2010 14:46
LLL skrev:
Försökte få en bild på min hane som vaktar rom just nu. Hälften utav äggen är kläckta. Man ser larverna (ynglena) med sina gulesäckar som kläcktes igår.

Vad schysst med en bild! Det ser ju ut som om de sitter på väggen på din grotta, det kan ju absolut förklara varför jag inte ser ngt. Det är ju mkt innervägg som jag inte ser alls hos mig och min grotta är nästan 4ggr så stor som din tror jag. Hur länge är de i det stadiet innan de blir frisimmande? På bilden är de alltså läckta men lever av sin gulesäck?
#17 - 11 april 2010 15:05
Exakt. Äggen sitter i taket eller på väggen utav grottan. Oftast ser man ju aldrig nånting här heller men jag har börjat att strategiskt plasera ut grottorna så jag ska kunna hålla lite koll :-) Äggen kläcks efter cirka 5 dygn och Yngeln har sin gulesäck kvar i upp till två veckor. Under den tiden stannar dom kvar i grottan med hanen. Här brukar den vara kvar i ca 10 dagar innan dom börjar lämna grottan och söka föda :-)
#18 - 11 april 2010 15:22
LLL skrev:
Exakt. Äggen sitter i taket eller på väggen utav grottan. Oftast ser man ju aldrig nånting här heller men jag har börjat att strategiskt plasera ut grottorna så jag ska kunna hålla lite koll :-) Äggen kläcks efter cirka 5 dygn och Yngeln har sin gulesäck kvar i upp till två veckor. Under den tiden stannar dom kvar i grottan med hanen. Här brukar den vara kvar i ca 10 dagar innan dom börjar lämna grottan och söka föda :-)

Ah.. det låter helt logiskt med tane på hur det varit i mitt akvaire den senaste tiden. Vad kul!! Ska rapportera när ngt händer. Ska jag tänka på ngt särskilt när de dyer upp? en del pratar om att mata mkt. hur mkt? och funkar vanligt ancistrusfoder??
#19 - 11 april 2010 16:27
Frida Fisk skrev:
Ah.. det låter helt logiskt med tane på hur det varit i mitt akvaire den senaste tiden. Vad kul!! Ska rapportera när ngt händer. Ska jag tänka på ngt särskilt när de dyer upp? en del pratar om att mata mkt. hur mkt? och funkar vanligt ancistrusfoder??

Huvudsaken är att du är säker på att det finns mat för ynglen. Så mycket dom orkar äta hela tiden utan att förstöra vattenkvaiteten då ynglen är känsliga. Förvälld sallad eller en skalad och delad gurkbit är ett bra knep då vanliga fiskar ofta håller sig borta och maten får ligga kvar :-) Har du inga andra fiskar i karet som ger sig på algtabletter så det också ett riktigt bra förstafoder. Mata mycket och byt vatten lite oftare än du brukar Så ska det gå bra.

Här är några yngel som kalasar på en zuccinibit :-)
#20 - 11 april 2010 18:53
LLL skrev:
Huvudsaken är att du är säker på att det finns mat för ynglen. Så mycket dom orkar äta hela tiden utan att förstöra vattenkvaiteten då ynglen är känsliga. Förvälld sallad eller en skalad och delad gurkbit är ett bra knep då vanliga fiskar ofta håller sig borta och maten får ligga kvar :-) Har du inga andra fiskar i karet som ger sig på algtabletter så det också ett riktigt bra förstafoder. Mata mycket och byt vatten lite oftare än du brukar Så ska det gå bra.

Här är några yngel som kalasar på en zuccinibit :-)

Mina andra firrar slåss nästan om algtabletterna. Vet inte hur normalt det är att tex mollys äter maltabletter... De får ju annan mat som de oxå äter.
Är zuccini bättre än guka? Tänker att det är lite fastare. Hur länge klarar det sig i vattnet?
#21 - 11 april 2010 19:02
Frida Fisk skrev:
Mina andra firrar slåss nästan om algtabletterna. Vet inte hur normalt det är att tex mollys äter maltabletter... De får ju annan mat som de oxå äter.

Är zuccini bättre än guka? Tänker att det är lite fastare. Hur länge klarar det sig i vattnet?

Jag har mina malar tillsammans med Endlers och har lärt mig att då är det grönsaker som gäller om malarna ska få nått alls. Du kan växla mellan zuccini och gurka. båda funkar fint. Jag brukar låta det ligga i karet i ca 10-12h innan jag tar upp det. Låter man det vara längre börjar det lösa upp sig och sunka ner vattnet.
Bilagor:
#22 - 19 april 2010 23:05
Gissa vem som har fått malyngel!!! Jätteglad. De satt uppradade på glaset imorse som om de var redo för skolkort... ; )

Räknade och kom fram till att jag unde se över 70 st...

Har ett problem dock, de vill inte äta. Har haft i zukkini och gurka men de rör den inte??
#23 - 20 april 2010 07:08
Grattis! Var inte orolig dom första dagarna äter dom ofta lite rester som finns i karet..
#24 - 20 april 2010 07:46
Undrar var de blivit av, ser bara ett fåtal nu, de kan väl inte blivit uppätna allihop?? Har några black molly, svärdbärare, en praktbotia, en flying fox och en annan algätare + en massa neon tetror.

Har ju mkt gömställen, massor med växter och så men igår satt ju alla på glaset? = (
#25 - 20 april 2010 08:55
Många kan säkert gömma sig, de kan ju inte vara så jättsstora, så det måste vara lätt att gömma sig.. men en del får du säkert räkna med att de kanske blir uppätna.

Annons