hur odlar man molly på bästa sätt?

#1 - 13 september 2012 20:18
Hej

Jag har fått en molly mistänker eller tror det är hane. Jag har odlat guppy innan men nu vill jag odla denna sort. Är det en hane eller hona jag har? Hur många honor ska jag köpa om den är hane, jag är osäker om det är svärdbärare eller molly. Jag vill ha så många tips som hälst.
Här är länken till bilden på fisken som jag har fått .

http://img407.imageshack.us/img407/9194/img201209132159131.jpg
#2 - 13 september 2012 20:47
svårt att säga, lite för taskig bild, kanske en hane, men osäkert

om du tittar noga på den "fenan" som är närmast där den skiter,
är den som ett "spjut", så är det en hane, är den rund så är
den en hona.

odla är lätt

1 hane + 3 honor

mycket mycket växter, mycket flytväxter, mycket rötter, mycket sten så att yngel kan gömma sig.

mata med varierad kost, men mest grönfoder.

temp runt 25-27

om några månader gråter du över alla ybgel som svärmar i karet........

.
#3 - 13 september 2012 20:59
svårt att säga, lite för taskig bild, kanske en hane, men osäkert

om du tittar noga på den "fenan" som är närmast där den skiter,

är den som ett "spjut", så är det en hane, är den rund så är

den en hona.

odla är lätt

1 hane + 3 honor

mycket mycket växter, mycket flytväxter, mycket rötter, mycket sten så att yngel kan gömma sig.

mata med varierad kost, men mest grönfoder.

temp runt 25-27

om några månader gråter du över alla ybgel som svärmar i karet........

.

ska försöka ta bättre bild , men fisken är rörlig haha :) tog 10 bilder tills en av dem där man kan se hela kroppen.
#4 - 14 september 2012 09:33
Håller helt med Ken. Det svåra är inte att få yngel, det är att komma på vad man ska göra av dem..
#5 - 14 september 2012 17:17
ha 2 i samma kar.
#6 - 17 september 2012 19:22
så denna är en hona http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcToIJp3rE7pSh7WN1YP6N2R98obxoJGxAXJGZSigxrffjCD1vd5-7gb6V9Ubg och denna är hane http://cichlids.akvariefisk.dk/storage/debat/3E783AA7-112F-103E-111360E8E028D788.JPG ?

måste båda paren vara av samma färg? kan inte man blada olika färger och få ungar eller?
#7 - 17 september 2012 19:28
mrfisken skrev:
så denna är en hona http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcToIJp3rE7pSh7WN1YP6N2R98obxoJGxAXJGZSigxrffjCD1vd5-7gb6V9Ubg och denna är hane http://cichlids.akvariefisk.dk/storage/debat/3E783AA7-112F-103E-111360E8E028D788.JPG ?

måste båda paren vara av samma färg? kan inte man blada olika färger och få ungar eller?

stämmer på hona hane

alla mollys pippar med alla mollys om dom kan.....

struntar normalt sett i färgerna.

tänk bara på att om du får fram ny mix på färgerna så är det inte många som vill ha dom........
#8 - 18 september 2012 20:48
varför vill de inte ha blandning av färger?
tänk dig guld och röd färg ;) ?
#9 - 18 september 2012 20:57
för att de itne finns beskrivna så de kan bar sälja dom som hybrider etc etc. ska du få fram en ny "sort" får du hålla på med flera generationer o urval
#10 - 21 september 2012 19:58
Hur vet jag att honan är gravid och när deb ska födda? Jag har problem med att låta d em födda fritt även om jag har många växter för att jag har pakistan botior de brukar vara duktiga på att söka efter något att äta. Men kan jag ta upp honorna när de ska födda och lägga dem i yngel kasse eller guldfisk glas?
#11 - 23 september 2012 17:32
mrfisken skrev:
Hur vet jag att honan är gravid och när deb ska födda? Jag har problem med att låta d em födda fritt även om jag har många växter för att jag har pakistan botior de brukar vara duktiga på att söka efter något att äta. Men kan jag ta upp honorna när de ska födda och lägga dem i yngel kasse eller guldfisk glas?

ingen?
#12 - 24 september 2012 00:25
Om du ska odla en art kan du inte ha en art som äter i ynglen....
Ta bort botiorna om du inte vill stressa honorna i onödan.
#13 - 24 september 2012 05:57
mrfisken skrev:

yngelkasse är i längden inget bra.

och skall nog inte alls användas om du skall odla ordentligt.

skål kan användas om skålen är tillräckligt stor.

och om den är tillräckligt stor, så kan dom gå där hela tiden.

typ om skålen är runt 50-70 liter, har korrekt filtrering, värme, ljus, blommor, etc etc.

eller gör som andra säger.......ta väck det som tuggar yngel om du skall ODLA.....

.
#14 - 25 september 2012 08:45
yngelkasse är i längden inget bra.

och skall nog inte alls användas om du skall odla ordentligt.

skål kan användas om skålen är tillräckligt stor.

och om den är tillräckligt stor, så kan dom gå där hela tiden.

typ om skålen är runt 50-70 liter, har korrekt filtrering, värme, ljus, blommor, etc etc.

eller gör som andra säger.......ta väck det som tuggar yngel om du skall ODLA.....

.

Min kompis har guldfiskar och platy. han har delat akvariet med en glas skiva i mitten så att platy inte kan komma till guldfisken (slöjstjärt). kan jag också göra så?
#15 - 25 september 2012 10:18
Det beror på hur stort akvarium du har, om du kan fixa filtrering i båda delarna.
#16 - 25 september 2012 10:54
Mumin skrev:
Det beror på hur stort akvarium du har, om du kan fixa filtrering i båda delarna.

han har gjort på ett sätt så att det finns vatten cirkulationen mellan de olika delarna. han testade det genom att fylla vatten då fylldes det på båda sidorna. Behöver han ändå ha filter i båda sidorna?
#17 - 25 september 2012 11:52
mrfisken skrev:
han har gjort på ett sätt så att det finns vatten cirkulationen mellan de olika delarna. han testade det genom att fylla vatten då fylldes det på båda sidorna. Behöver han ändå ha filter i båda sidorna?

i längden JA.

har själv ett 222 liters kar som är delat, där det finns alla möjligheter för vattnet
att komma från en del till ett annat.

men se....det gör det inte.....det står stilla i den del som inte har filter......

så, filter behövs om det är en avdelare som delar av så bra att yngel inte tar sig igenom.

har man så att yngel tar sig igenom, vilket de kommer att göra om de kan, så faller hela idén med avdelare..

ledsen...men skall man ODLA, så skall man sikta på renodlat (!) artkar, som är inrett på rätt sätt.

.
'
#18 - 25 september 2012 11:55
i längden JA.

har själv ett 222 liters kar som är delat, där det finns alla möjligheter för vattnet

att komma från en del till ett annat.

men se....det gör det inte.....det står stilla i den del som inte har filter......

så, filter behövs om det är en avdelare som delar av så bra att yngel inte tar sig igenom.

har man så att yngel tar sig igenom, vilket de kommer att göra om de kan, så faller hela idén med avdelare..

ledsen...men skall man ODLA, så skall man sikta på renodlat (!) artkar, som är inrett på rätt sätt.

.

'

jag ska inte "odla odla" jag ska odla så jag inte behöva köpa fiskar från djur affären. Det är både roligare och spännande.
men vilka sorter finns det ? kan ni skriva alla sorter som finns?
#19 - 25 september 2012 11:59
då behäver du ju inte ett helt nytt akvarium. levandefödare förökar sig som ogräs så låt du bara de gå i ditt vanliga kar så kommer du ha fisk så det räcker o blir över får lång tid framåt.
#20 - 25 september 2012 12:11
hannesc skrev:
då behäver du ju inte ett helt nytt akvarium. levandefödare förökar sig som ogräs så låt du bara de gå i ditt vanliga kar så kommer du ha fisk så det räcker o blir över får lång tid framåt.

men honorna kommer bli stressade pga botior
#21 - 25 september 2012 12:20
kommer nog få yngel ändå ska du se. det är typ omöjligt att inte få yngel.
#22 - 25 september 2012 12:49
hannesc skrev:
kommer nog få yngel ändå ska du se. det är typ omöjligt att inte få yngel.

tror du de kommer överleva om det finns botior om kring?
#23 - 25 september 2012 12:56
mrfisken skrev:
tror du de kommer överleva om det finns botior om kring?

om du har tillräckligt med växter / rötter / stenar / flytväxter så kommer någon alltid att överleva.

rätt planterat / inrett så kommer du förmodligen att få lite mer fisk över än vad som naturligt dör av hög ålder.

.
#24 - 25 september 2012 14:50
ok tack för alla som hjälpte mig.
nu behöver jag bara veta om vilka sorter man kan köpa och hur många jag ska köpa till min hane?
#25 - 26 september 2012 18:37
mrfisken skrev:
ok tack för alla som hjälpte mig.

nu behöver jag bara veta om vilka sorter man kan köpa och hur många jag ska köpa till min hane?

hur många honor ska en hane ha ? 2 per hane som guppy eller?
och vilka sorter finns det de jag känner igen är min gold molly,röd molly,svartmolly. vilka mer finns det?
#26 - 26 september 2012 19:22
Det blir bra med 2+1

Det finns nog lika många "sorter" som det finns akvarium....nästan iaf.

I praktiken kommer alla från en ras, som sedan är odlad fram i TUSENTALS olika versioner.

Att lista upp dom här skulle nog få zoopets minne att haverera......

Skulle tro att de vanligaste är:

Svart
Guld
Silver
Balong (i alla färger)
Dalmatiner

Men alla pippar med alla så det blir fransk soppa efter ett år om de är i samma kar....

.
#27 - 27 september 2012 13:17
den är väldigt snygg http://www.pbase.com/bjervik/image/103840870.jpg finns det röd färg av ? är denna ballong molly?
#28 - 27 september 2012 19:51
det där ser ut som en felaktig avlad halvgrotesk variant av segelfensmolly.

om den verkligen ser ut så, och det inte är kameran som har lurat oss,
så är det synd om den......

.
#29 - 28 september 2012 07:35
det där ser ut som en felaktig avlad halvgrotesk variant av segelfensmolly.

om den verkligen ser ut så, och det inte är kameran som har lurat oss,

så är det synd om den......

.

ok, då är det inte bra att para segelfens molly och balong molly?
#30 - 28 september 2012 09:45
Mollyn du har på första bilden är ju en slags Poecilia sphenops; http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=35&SOK=1 medans segelfensmolly är en läskig version av Poecilia velifera; http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=36&SOK=1.
Om du vill odla på den du redan har så kanske du ska hålla dig till den guld varianten med lyrstjärt? Skulle hoppat över allt vad ballong heter själv, tycker dom ser rätt groteska ut allihop.
#31 - 28 september 2012 17:35

Ok, jag kan köpa röd eller silver lyrstjärt molly?
Kommer det gå bra för yngeln då??
#32 - 28 september 2012 18:57
vad menar du med "gå bra" ?
#33 - 28 september 2012 19:18

Att yngeln inte blir felaktigt avlat
#34 - 28 september 2012 19:23
det vet man aldrig förrän det ploppar ut yngel om man får för sig att korsa
två st som ser olika ut.

eller rättare sagt....när de börjar närma sig vuuxen ålder.

det är alltid en risk att det blir kaos när man försöker blanda.

men samtidigt, alla versioner av fiskar från samma art, är framkomna ur trial & error, och det har nog blitt några miljoner errors genom årtionden.....

så...go for it,....men var beredd på att det inte blir som du har tänkt dig,,,,,
#35 - 28 september 2012 19:24
egentligen är det galet redan när man har fått fram en färg genom avel som inte är en naturformsfärg......
#36 - 28 september 2012 19:25

Så jag kan också köpa en balong molly hona och en segel fens molly till min molly?
Men de finns risk för misbildning. Vad ska man göra om man får en fisk som på bilden?
#37 - 28 september 2012 19:30
just ballonger kan man väl ge fan i tycker jag.

tveksamt om fisken som så mår bra från första dag,,,,,,

varför börja på minus och gå sedan ännu mer ner i fel träsk...??

missbildning är fel ord....det är taskig blandning helt enkelt......

får man en missbildad firre skall den nackas enligt mig.

förstår inte vad du är ute efter.

förklara gärna närmare vad du egentligen vill.

.
#38 - 28 september 2012 19:42

Jag memar att det inte alltid blir felaktigt avlad utan det kan hända någon gång.
Är det stor eller liten risk att det blir felaktig avlat ?

Förlåt att jag skrev "missbildning" det var taskigt mot fisken. Jag tänkte inte efter när jag skrev.
#39 - 28 september 2012 19:48
än en gång det vet man inte förrän man har provat.

såvida man inte vet hur generna uppträder, dvs om dom är
dominanta eller eller för vissa anlag.

rent krasst......

du bör nog veta ganska mycket om genetik om du skall ge dig på
och blanda.

det är inte tillrådligt egentligen att "bland och se vad som händer"

läs på genetiken först.

.
#40 - 28 september 2012 19:55

Ok kan man läsa här i zoopet eller annan ställe? Jag är tacksam om jag kan få länken.
#41 - 28 september 2012 19:59
än en gång det vet man inte förrän man har provat.

såvida man inte vet hur generna uppträder, dvs om dom är
dominanta eller eller för vissa anlag.

rent krasst......

du bör nog veta ganska mycket om genetik om du skall ge dig på
och blanda.

det är inte tillrådligt egentligen att "bland och se vad som händer"

läs på genetiken först.

.
#42 - 29 september 2012 19:48
ok jag ska köpa molly med samma färg "guld" och i framtiden ska jag köpa silver molly.
jag läste också att om jag forsätter odla men samma "dna" para yngeln med yngel och föräldrarna med yngeln kan det komma felaktigt avlade fiskar om jag inte hämtar in nya fiskar så "dna" blandas.
sist fick jag guppy med tvåhuvud kan det bero på att jag har inte köpt in en ny fisk så att "dna" blandas?

Annons