Hur ofta bör en Pleco matas?

#1 - 19 mars 2007 23:07
Hej!

Har en Plecomal i akvariet för att hålla alger borta. Det funkar bra, men när jag köpte malen fick jag även med mat i form av tabletter. Dessa skulle läggas i när akvariet släktes för att malen skulle få tabletten ifred för de andra firrarna. Nu till frågan. Hur ofta bör man lägga i en (Tetra plecomin)tablett, för mig känns de ganska stora, dvs mycket mat. Malen är ca 6cm i dag i ett 50l akvarium. Givetvis beror det på hur mycket alger man har. Ja hur ser man det då? :confused: Just nu känns det ganska rent?! Jag vill ju inte att den skall dö av undernäring. Fast det kanske inte är ngn risk?
Och fråga två, när jag släppt i tabletten på kvällen har de andra bävrarna (bla 5st fembands barber och 9st neontetror) luktat sig fram i mörkret och käkat på tabletten som små bilmaskiner. Och då blir jag rädd att fiskarna käkar ihjäl sig istället och malen inte hinner få nåt. Är det någon som har en bra idé om matningsform?
/Kajsa som månar om sina små simmande vänner! [:-160]
#2 - 19 mars 2007 23:44
Jag matar mina fiskar varannan vartredje dag ca och lägger alltid ner fler tabletter än det är malar, eftersom jag vet att iaf 2 vaktar flera och äter en hel massa.
Vill jag inte ha mina övriga fiskar tuggandes på tabletterna så slänger jag ner lite flingor först.
#3 - 19 mars 2007 23:58
vänta ett tag med tabletten när det har släckts så de andra fiskarna hinner "somna":)
Guest
#4 - 20 mars 2007 22:08
de här arterna vill ha rätt mycket mat....
#5 - 21 mars 2007 08:25
Jag matar mina i stor sett varje kväll (kan hoppa över nån dag ibland).

Vad är det för art? De flesta plecos behöver mycket mer utrymme än 50 liter...
#6 - 21 mars 2007 23:14
Art, tja jag vet inte. De krängde på mig den på djuraffären för 15.- när jag ville ha en algätande mal. Men jag funderade en och två ggr innan jag tog med den hem då den var så pass stor. Och ja jag kan tänka mig att den behöver mera plats på sikt. Å andra sidan har jag en polare som gjorde sig av med sin till en djuraffär här på orten då den blev för biffig. Hade en ancistrus (tror de heter så) tidigare men den finns inte bland oss längre. Den var mera lämplig i storlek och lite cool. Den här tycker jag faktist är lite äcklig. Min ormfobi gör sig påmind när den helt plötsligt dyker upp mitt i rutan framför näsan på mig! Blä! Men jag får stå ut med det lilla slemmot för alger äter den och det är bra!!!
Hur äter den tabletten? Suger den upp den eller äter den som andra fiskar? Jag har aldrig sett den annat än som sugpropp på stenar/rötter/glaset.

/Kajsa
#7 - 22 mars 2007 08:06
Kan det vara en sån? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318

I så fall är de idioter som har krängt på dig en sån till ett 50 liters akvarium :mad: Men även en ancistrus behöver ett betydligt större akvarium än 50 liter. Minst 120 liter står det på zoopets infosida. Lämpliga algätare till 50 liter är amanoräkor (eller andra sötvattens algätande räkor) eller ampullaria-snäckor.

Men tillbaka till din fisk. I fall h*n är en gibbiceps så äter de inte bara alger, utan behöver även en del animaliskt. Det finns tabletter som innehåller mest animalier som du kan ge henne/honom ibland för att variera kosten. JBL:s heter Novo Tab. Även andra märken har såna men jag vet inte vad de heter.

När de äter tuggar de på tabletterna.
#8 - 22 mars 2007 13:13
Nej det är nog en sån här.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=323
Min sambo skall göra i ordning sitt 250l akvarium igen så då kan den säkert få komma dit. Men vad har man för något i ett 50l akvarium som käkar alger?
/Kajsa
#9 - 22 mars 2007 13:46
MaKa6778 skrev:
Men vad har man för något i ett 50l akvarium som käkar alger?

Som sagt, ett gäng amanoräkor (eller andra sötvattens algätande räkor) eller ampullariasnäckor skulle göra jobbet. Fast till ett litet akvarium skulle jag rekommendera posthornssnäckor framför ampullaria, men jag har förstått att de inte är så populära hos alla..

Annons