hur ofta byta aktivt kol?

#1 - 28 februari 2003 14:39
hur ofta bör jag byta aktivt kol i mitt ytterfilter? det är fluval 203 till ett 200-liters akvarium med en del växter och en del fiskar... ?
#2 - 28 februari 2003 14:49
Du skall ta bort kolet och aldrig mer ersätta det.
MVH
Magnus
#3 - 28 februari 2003 14:57
Instämmer med föregående talare.

Använd bara aktivt kol om du misstänker att du har någon kemisk substans i akvariet som du vill bli av med. Typ medicin eller om du har nylimmat akvarie eller råkat tappa något olämpligt i det eller så.

Peter
#4 - 28 februari 2003 17:39
hej
var får man tag på såna kol?
har några nylimmade kar.

MVH Shpend
#5 - 1 mars 2003 06:21
hej!
gå in på nån färgbutik,dom brukar vara billigast på kol.
Uffe
#6 - 3 mars 2003 21:25
ah, okej... för att vara helt ärlig har det inte hjälpt särskilt mycket... akvarievattnet har inte blivit mer klart än det var innan. men, vad ska jag byta det mot då?
#7 - 7 mars 2003 11:49
Men att använda kol för att bli av med missfärgning i vattnet orskat av rötter är inte fel, eller???

Niizze Plugg
#8 - 7 mars 2003 12:11
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
ah, okej... för att vara helt ärlig har det inte hjälpt särskilt mycket... akvarievattnet har inte blivit mer klart än det var innan. men, vad ska jag byta det mot då?
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Du kan inte se kemikalierna som kolet binder. Det har nog, som du säger, minimal effekt på missfärgning av vatten. Mot det hjälper bara tålamod, och regelbundna vattenbyten.

Peter

Annons