Hur ofta byta doppvärmare?

#1 - 29 juli 2007 13:53
Hur ofta ska man byta doppvärmare för att undvika katastrofer?
Guest
#2 - 29 juli 2007 13:58
batski skrev:
Hur ofta ska man byta doppvärmare för att undvika katastrofer?

Jag tycker väl att 2 år är en lagom tid, med tanke på garantin.
Saker brukar ju sällan gå sönder under garanti perioden, men ofta dagen efter..:p

Fast jag ska väl erkänna att jag har en värmare som är äldre än så, men den är av hög kvalite. Den har inbyggt överhettningsskydd med, så den ska inte kunna hänga sig i onläge...
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 29 juli 2007 14:01
Finns väl inget direkt svar - dels är det ju slumpen som avgör och dels är det ju olika kvaliteer.
Viktigare är väl att se till att man inte ha en doppvärmare med för hög effekt vilket gör att tempen seglar iväg om den hänger sig.
Bäst är väl att ha 2 doppvärmare med låg effekt - går den ena då sönder och hänger sig så slår den andra ifrån när tempen stiger och då händer det ju inte något.
#4 - 29 juli 2007 14:15
Anettejt skrev:
Den har inbyggt överhettningsskydd med, så den ska inte kunna hänga sig i onläge...

Det låter riktigt intressant! Vad är det för märke och vad kan man köpa såna?
#5 - 29 juli 2007 14:19
Anettejt skrev:
Jag tycker väl att 2 år är en lagom tid, med tanke på garantin.

Saker brukar ju sällan gå sönder under garanti perioden, men ofta dagen efter..:p

Fast jag ska väl erkänna att jag har en värmare som är äldre än så, men den är av hög kvalite. Den har inbyggt överhettningsskydd med, så den ska inte kunna hänga sig i onläge...

Slänger mig in på tråden beträffande doppvärmare.
Har en doppvärmare som säkert är 30 år gammal.., kanske mer. En sån där ljusgrön en som inte finns något gradtal på och inte går att ställa in. Har testat den, blir i alla fall varm men vet inte HUR varm? Någon som vet hur de fungerade förr? (Den följde med ett kar-köp som säkert är lika gammalt.)
#6 - 29 juli 2007 14:43
Malinitzi skrev:

Har en doppvärmare som säkert är 30 år gammal.., kanske mer. En sån där ljusgrön en som inte finns något gradtal på och inte går att ställa in. Har testat den, blir i alla fall varm men vet inte HUR varm? Någon som vet hur de fungerade förr? (Den följde med ett kar-köp som säkert är lika gammalt.)

Jag skulle tro att den var anpassad till karets storlek och en viss allround-temperatur (typ 25 eller nåt). Men jag skulle inte lita på en doppis som har så många år på nacken..
#7 - 29 juli 2007 15:18
batski skrev:
Jag skulle tro att den var anpassad till karets storlek och en viss allround-temperatur (typ 25 eller nåt). Men jag skulle inte lita på en doppis som har så många år på nacken..

Nej, det är ju rätt vanskligt men fantastiskt att den ännu blir varm. Det får väl bli ett museiföremål då?
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 29 juli 2007 15:23
Malinitzi skrev:

Det säljs fortfarande doppvärmare som inte har någon termostat och även de finns med olika wattstsyrkor.
Själv använder jag ofta den typen i mindre akvarier eftersom de oftast är betydligt säkrare än de med termostat. Risken med termostat är ju att de har ett för högt gradtal och när dessa hänger sig så skenar temperaturen.
Men det klart en 30 år gammal termostat skall man nog inte lita på;)
Man bör ju också tänka på en annan sak - det handlar ju om kombinationen el och vatten och det är ju en livsfarlig kombination även för människor. Därför är det viktigt att värmaren är i toppskick.

Den har inbyggt överhettningsskydd med, så den ska inte kunna hänga sig i onläge...

Ett överhettningsskydd är väl främst konstruerat som så att den skall bryta strömmen om termostaten står på ovanför vattenytan (t.ex. vid ett vattenbyte) då den blir oerhört varm. Den lär inte bryta om termostaten hänger sig och skenar upp till 35 grader eller något sådant.
Guest
#9 - 29 juli 2007 15:36
batski skrev:
Det låter riktigt intressant! Vad är det för märke och vad kan man köpa såna?

Ingen aning..Men någon annan här kanske vet märket?
Den är slim, ca 15mm bred. Beige färgad.
Jag har köpt min i Danmark och den var svindyr. För ca 10 år sedan.
DE sa att denna modell inte kunde hänga sig...
Den värmer lite annorlunda med. Går aldrig mer än typ 1 min efter start.
#10 - 29 juli 2007 16:07
Står det inte på den vad det är för märke?
#11 - 29 juli 2007 16:11
Det säljs fortfarande doppvärmare som inte har någon termostat och även de finns med olika wattstsyrkor.

Själv använder jag ofta den typen i mindre akvarier eftersom de oftast är betydligt säkrare än de med termostat.

Men hur gör man för att reglera tempen?

Ett överhettningsskydd är väl främst konstruerat som så att den skall bryta strömmen om termostaten står på ovanför vattenytan (t.ex. vid ett vattenbyte) då den blir oerhört varm. Den lär inte bryta om termostaten hänger sig och skenar upp till 35 grader eller något sådant.

Ah, ok. Det lät ju bra med en idiosäker doppis [:o]
#12 - 29 juli 2007 16:11
Malinitzi skrev:

Dessa gamla typer var koplat till ekstern dopptermostat. Det var vanligt att man hade 2 värmere på samme termostst, alltså een i varje ende av karret. Jag tror inte de går att köpa mera, vilket är synd.
Lilleulv
#13 - 29 juli 2007 16:22
lilleulv skrev:
Dessa gamla typer var koplat till ekstern dopptermostat. Det var vanligt att man hade 2 värmere på samme termostst, alltså een i varje ende av karret. Jag tror inte de går att köpa mera, vilket är synd.

Lilleulv

Ny medlem Lilleulv? Välkommen!
Nej, har inte sett denna typ av värmare någonstans. En bekant hade någon liknande och den fungerade perfekt. Den jag har tror jag kan torkat sönder efter så lång tid utan användning. Men mycket som gjordes förr var oftast av utmärkt kvalitet.....
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 29 juli 2007 16:31
Malinitzi skrev:
Men mycket som gjordes förr var oftast av utmärkt kvalitet.....

Nja, doppvärmare hängde sig även för 30 år sedan, det vet jag av bitter erfarenhet;)
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 29 juli 2007 16:37
batski skrev:
Men hur gör man för att reglera tempen?

Man drar ur kontakten ur vägguttaget;)
Eftersom rumstemperaturen ofta är rätt konstant under den tiden av året man har uppvärmning är det bara att se till att man skaffar en doppvärmare som höjer lagom antal grader. Under sommaren drar man som sagt ur kontakten.

Ah, ok. Det lät ju bra med en idiosäker doppis [:o]

Nja jag vet inte om de är så mycket säkrare. Termostaten kan ju lika fullt hänga sig utan att överhettningsskyddet löser sig.
#16 - 29 juli 2007 16:48
Man drar ur kontakten ur vägguttaget;)

Eftersom rumstemperaturen ofta är rätt konstant under den tiden av året man har uppvärmning är det bara att se till att man skaffar en doppvärmare som höjer lagom antal grader. Under sommaren drar man som sagt ur kontakten.

Ok jag förstår. Men då måste man kunna sina doppvärmare ;)

Nja jag vet inte om de är så mycket säkrare. Termostaten kan ju lika fullt hänga sig utan att överhettningsskyddet löser sig.

Tråkigt. Det borde verkligen finnas en fungerande säkerhetssystem som inte låter tempen skena iväg.
#17 - 29 juli 2007 17:20
Nja, doppvärmare hängde sig även för 30 år sedan, det vet jag av bitter erfarenhet;)

Hehe! Då får vi kanske lägga på 20 år mer tillbaka i tiden!
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 29 juli 2007 18:18
Malinitzi skrev:
Hehe! Då får vi kanske lägga på 20 år mer tillbaka i tiden!

Du menar på den tiden man ställde en fotogenvärmare under akvariet som uppvärmning:D
Tror nog inte att det heller var ett helt tillförlitligt system;)
#19 - 29 juli 2007 18:23
Du menar på den tiden man ställde en fotogenvärmare under akvariet som uppvärmning:D

Tror nog inte att det heller var ett helt tillförlitligt system;)

Haha! Nu har du nog gått litet väl långt tillbaka, 20 år minus sa jag! Var det vad du minns då?
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 29 juli 2007 18:24
batski skrev:
Ok jag förstår. Men då måste man kunna sina doppvärmare ;)

Jepp, men ofta är det ju så att ju mer automatik man har desto mer förlitar man sig på den och därmed ökar riskerna.
Det är ju faktiskt rätt lätt att lägga handen mot glaset vid t.ex. matningen - gör man det så kontinuerligt så känner man direkt om tempen stigit bara några få grader.

Tråkigt. Det borde verkligen finnas en fungerande säkerhetssystem som inte låter tempen skena iväg.

Självklart finns det -men tyvärr är det som så att smakar det så kostar det. Är man beredd på att lägga en tusenlapp på en värmare så finns det garanterat värmare av oerhört hög kvalitet.

Men som jag skrev ovan - köp istället 2 st med låg wattstyrka så är risken minimal att bägge hänger sig samtidigt och då kan ju inget hända.
#21 - 29 juli 2007 18:30
Jepp, men ofta är det ju så att ju mer automatik man har desto mer förlitar man sig på den och därmed ökar riskerna.

Ja det är sant. Jag är tyvärr något av en teknikfantast så jag förlitar mig gärna på automatik och sånt..

Självklart finns det -men tyvärr är det som så att smakar det så kostar det. Är man beredd på att lägga en tusenlapp på en värmare så finns det garanterat värmare av oerhört hög kvalitet.

En tusenlapp? :eek: Geeez Kostar det verkligen så mycket att tillverka en säker doppis?

Men som jag skrev ovan - köp istället 2 st med låg wattstyrka så är risken minimal att bägge hänger sig samtidigt och då kan ju inget hända.

Tack för tipset!

Annons