Hur ofta byta vatten på malawi

#1 - 6 februari 2008 14:39
Jag har precis startat upp ett 180 l Juwel kar. Räknar med att ha c:a 15 Malawi och två malar i det. Alla värden ser bra ut.

Jag har hört olika bud om hur ofta och hur mycket vatten man skall byta, från 25% upp till 50% och från 1 gång/vecka till varannan vecka. Vad är det som gäller?

Nils
#2 - 6 februari 2008 14:47
jag byter ungefär 25 % varje vecka...funkar bra för mig och mina malawi
#3 - 6 februari 2008 14:50
Finns ingen exakt siffra som gäller. Beror helt på din fisklast samt filterkapacitit.

Har en medelhög fisklast och bra filtrering. Byter 35-40% / vecka.

Mvh

Stefan
#4 - 6 februari 2008 16:12
Tips; Köp ett nitrattest och kolla hur lång tid det tar innan nivåerna blir för höga. Sedan byter du regelmässigt vid ungefär det intervallet. :)
#5 - 6 februari 2008 18:34
Va byter ni så lite?

Jag byter med 2 veckors mellanrum 75%, har inga växter eler nått.

Vrf byter ni så lite?
#6 - 6 februari 2008 19:05
pontulf skrev:
Va byter ni så lite?

Jag byter med 2 veckors mellanrum 75%, har inga växter eler nått.

Vrf byter ni så lite?

För min del:
Vill ha så lite svängnignar på värdena i vattnet som möjligt... 75% varannan vecka innebär mer påfrestningar för fiskarna än 75/2% varje vecka...
#7 - 6 februari 2008 20:36
Jens A. skrev:
Tips; Köp ett nitrattest och kolla hur lång tid det tar innan nivåerna blir för höga. Sedan byter du regelmässigt vid ungefär det intervallet. :)

Tack för tipset!

Jag kör med stickor (multicheck 5). På burken är det angivit att Nitratvärde vid ungefär 40 är börjar bli för högt. Stämer det med vad du anser som högt för malawi och rcäker det att förlita sig på stickor?

Nils
#8 - 6 februari 2008 21:06
Jag har 15 Malawisar i ett 200liters kar. En är ca 15 cm, majoriteten ligger på 5-6 cm och några på 3cm. Samt 5 malar och ca 5 sniglar. Har växter i karet. Hos mig börjar algtillväxten ta fart om jag byter 30% en gång i veckan. Därför kör jag nu 30% 2ggr i veckan. Har dessutom ett fluval 3 innerfilter och ett Tetratec 1200 ytterfilter (igång bara ca 2 veckor så inte biologiskt inkörd än).
#9 - 7 februari 2008 08:39
nili01 skrev:
Tack för tipset!

Jag kör med stickor (multicheck 5). På burken är det angivit att Nitratvärde vid ungefär 40 är börjar bli för högt. Stämer det med vad du anser som högt för malawi och rcäker det att förlita sig på stickor?

Nils

Stickor är notoriska felvisare, men det är bättre än inget. Jag brukar byta ca 40 % när färgen i mitt dropptest visar ett värde någonstans mellan 50 och 100 mg/l. Det brukar det bli med ett intervall på 3-4 veckor om jag matar normalt. Om jag är borta under semestern eller så får de ingen mat, och då kan man vänta lite längre.
Ett bra dropptest är Tropic Marines kombinerade nitrit-nitrattest, som man kan köpa på bl a pwss.se.
#10 - 7 februari 2008 16:52
Jens A. skrev:
Stickor är notoriska felvisare, men det är bättre än inget. Jag brukar byta ca 40 % när färgen i mitt dropptest visar ett värde någonstans mellan 50 och 100 mg/l. Det brukar det bli med ett intervall på 3-4 veckor om jag matar normalt. Om jag är borta under semestern eller så får de ingen mat, och då kan man vänta lite längre.

Ett bra dropptest är Tropic Marines kombinerade nitrit-nitrattest, som man kan köpa på bl a pwss.se.

OK. Du nämner att du inte ger dem mat när du är på semester. Hur länge klarar de sig utan mat?
#11 - 7 februari 2008 17:29
nili01 skrev:
OK. Du nämner att du inte ger dem mat när du är på semester. Hur länge klarar de sig utan mat?

3 veckor utan problem om de är hyggligt välgödda innan. Honorna går ju och tuggar så länge när de bär på yngel. De klarar sig säkert längre, men så mycket vill jag inte svälta dem.

Annons