Hur ofta måste man mata?

#1 - 5 oktober 2004 06:25
Jag har hört att man ska mata killifiskar 2-3 gånger/dag. Stämmer detta? Eller går det att göra ett hopp på 48 timmar ibland mellan matningarna?
#2 - 5 oktober 2004 07:23
Jag matar sällan mina killis mer än en gång om dagen och dom fick vara utan mat en vecka i somras faktiskt utan ett enda dödsfall.
Men när man matar med levande foder kan man ju passa på och pytsa i så det räcker ett bra tag...
#3 - 5 oktober 2004 08:10
Stort tack!!! Då kan jag med gott samvete åka hem till mamma över natten. :-) (Matade senast imorse och de får mat imorgon kväll.)
#4 - 6 oktober 2004 14:17
Jag har haft Austale som varit utan mat i en vecka, när jag var på semster.
Men vissa arter kräver givetvis mat varje dag.

Men det är inte fel och mata "bara" 6 dagar i veckan.
#5 - 6 oktober 2004 14:22
Jag har två par. Den ena sorten är "Kap Lopez", den andra kommer jag inte ihåg.
#6 - 6 oktober 2004 20:20
Ditt pare heter Aphyosemion australe Cap Lopez
Jag har också haft Australe också.

Här är min hemsida, med några dåliga foto.
Förutom Australe hannen, som min vän Alf tog när han passade dom förra året. :-)
http://hem.passagen.se/famrock/killis.htm

Försök och få fatt på levande vita mygglarver.
Då kan då mata dom var tredje dag eller när dom är slut, myggen lever länge om dom inte blir uppätna. ;-)

//Janne
#7 - 8 oktober 2004 11:09
Hur ofta man matar beror nog på om man har ungfisk på tillväxt eller vuxna exemplar, även hur man matar (lite ofta eller normalt sällan). Killis har kort tarmsystem så maten går nästan rakt igenom.

Själv matar jag oftast en gång om dagen och ibland händer det att jag mer eller mindre frivilligt hoppar över en dag eller två. Under semstertider så kan de gå längre perioder utan större problem såvida man inte har sterila akvarium så finns det alltid mat i akvariet.

Annons