Hur ofta måste man provtrycka en kolsyretub på 6kg?

#1 - 15 februari 2012 19:56
Som rubriken lyder:

Hur ofta måste man provtrycka en kolsyretub på 6kg?
#2 - 16 februari 2012 06:29
Var 10:e år, men det brukar inte skilja så mycket i pris på att provtrycka den eller köpa en ny:)...
Men de tär något man absolut måste kolla om man köper en beg. tub, annars kan det bli en dyr affär.
#3 - 16 februari 2012 09:43
1. Antar att ni pratar om konverterade kolsyresläckare? Var får ni tag i såna, jag hittar bara pulversläckare?

2. Jag har en urgammal tub, sen 70-talet tror jag, i källaren - var kan man provtrycka tub i norra stockholm?
#4 - 16 februari 2012 09:56
Det är bara att kolla på svaret i fråga 2, de som fyller dessa brukar ha kolsyresläckare att sälja:).
Här kan kanske vara något: http://www.brandredskap.se/pdf/SS3656.pdf
#5 - 16 februari 2012 10:11
(Off topic: Förstår inte riktigt varför pulversläckare blivit så populära. Visst de är effektiva för att släcka bränder och visst de är billiga, men det är bara att kasta allt i rummet efteråt pga pulvret, så i alla fall jag skulle dra mig för att använda en pulversläckare innan rummet var rena eldstormen, och då försvinner lite poängen med att alls ha en brandsläckare...)
#6 - 16 februari 2012 10:53
Pulvret drar sig "mot" elden och är rätt mycket bättre på så vis.

Har du inte än sådan får du ändå slänga allt. Möjligheten att du överlever ökar vilket leder till att du kan glädja dig åt din nyrenoverade lägenhet som försäkringsbolaget glatt betalade, den nya soffan blir säkert finare än den förra också. Problemet är väl allt fint och personligt man har, det finns det bankfack till. Där kan man ha kopior av foton o.s.v..
#7 - 16 februari 2012 11:40
Har du inte än sådan får du ändå slänga allt. Möjligheten att du överlever ökar

Fast alla bränder är inte "livet står på spel", utan det kan vara små bränder där det mest handlar om att rädda tillhörigheter: ett ljus som sätter eld på en gardin, en hårtork som börjar brinna, nån som slängt en fimp i en papperskorg, eller brinnande flott som stänkt över spisen. Om jag hade en pulversläckare i handen i ett sånt läge skulle jag inte använda den utan börja jaga runt efter en filt eller nåt annat att kväva med, och därmed förlora dyrbar tid. En kolsyresläckare skulle jag däremot inte tveka att använda mot en liten brand eftersom den inte lämnar rester, och en stor brand skulle jag nog inte försöka släcka ens med pulversläckare utan bara försöka få ut alla så snabbt som möjligt.
Fast det kanske bara är jag som tänker så, vet inte.

Annons