Hur ofta mata räkor?

#1 - 22 september 2007 16:50
Jag har blivit med räkor :p 4 stycken. På svenska heter de blåbandade tigerräkor, men jag har hört att de skulle vara Caridina cf. babaulti "Malaya". Fina är de iaf.

Nu till frågorna. Akvariet är praktiskt taget nystartat eftersom det inte har bott några fiskar i det på några månader. Bara posthornssnäckor. Så jag kommer att mata så sparsamt som möjligt under de första veckorna. Men jag vet faktiskt inte hur länge räkor kan vara utan mat. Och ska jag ge dem vanlig fiskmat?
#2 - 22 september 2007 16:58
Vi ger våra räkor, betydligt fler men ändå, mat varje dag. Du kan nog ge dina varannan dag. Skaffa lite flera så kan du mata varje dag istället :)

Sköt dina vattenbyten med 30-50% varje vecka så blir det inga problem med lite lätt övermatning.

//C
#3 - 22 september 2007 17:04
Tack för infon! Ska jag ge dem vanlig flingmat? Jag hoppas de har lust att göra barn när de blivit könsmogna :p
#4 - 22 september 2007 17:24
Det finns bla räkpellets aom e avsedda för just räkor. Hör med din zoobutik.

Mvh Eva
#5 - 22 september 2007 17:24
Ja det kan du, men dom gillar varierad kost :) Släng ner en algtablett ena dagen t.ex.

//C
#6 - 22 september 2007 18:09
Nu har jag släppt ned dem i akvariet. Ser bara en så de är bra på att gömma sig. Spännande med räkor [:-15]
#7 - 22 september 2007 18:23
grattis till dina räkor batski :D....sj har jag 4 anomo räkor och en filter räka...ska få körsbärs räkor nästa vecka :D.....jag matar min räkor med algwafers och flning foder.....det äter det för glatta livet^^
#8 - 22 september 2007 18:25
Tack för era tips!
#9 - 22 september 2007 18:30
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Jag vet inte om det är jag som har en övertro men sedan jag började ge mina räkor JBL:s NovoPrawn så fullkomligt exploderade de i antal... Men det kan va slumpen. Hörde av säljarna nere i Tyskland förra året att fodret skall underlätta vid skalömsning bl a, å jag tror ju på det... [:I] De älskar de små kulorna och jagar likt små hundar efter kulorna. De ser urkul ut när de jagar bort varandra "det var MIN kula, hitta din egna". De drar iväg med sitt byte under rötter och stenar med förhoppningen att ingen annan skall hitta deras kula... Såååå söta! :p[/COLOR][/FONT]
#10 - 22 september 2007 18:36
Vart köper du det fodret, lenmar?
Mvh Eva
#11 - 22 september 2007 19:00
Jag matar i stort sett varje dag. Vill man göra det men har för få räkor är det ju bara att mata extremt lite varje gång.
#12 - 22 september 2007 19:18
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Jag vet inte om det är jag som har en övertro men sedan jag började ge mina räkor JBL:s NovoPrawn så fullkomligt exploderade de i antal... Men det kan va slumpen. Hörde av säljarna nere i Tyskland förra året att fodret skall underlätta vid skalömsning bl a, å jag tror ju på det... [:I] De älskar de små kulorna och jagar likt små hundar efter kulorna. De ser urkul ut när de jagar bort varandra "det var MIN kula, hitta din egna". De drar iväg med sitt byte under rötter och stenar med förhoppningen att ingen annan skall hitta deras kula... Såååå söta! :p[/COLOR][/FONT]

Tack för tipset. Jag gillar JBL så jag kommer nog att köpa en sån burk. Mina räkor är fortfarande ganska små. Typ 1,5 cm.
#13 - 22 september 2007 20:22
Jag för min del är mer rädd för att mata för mycket än för lite. Jag matar aldrig varje dag utan kanske varannan eller var tredje. Detta pga att jag kör tekniklöst i mina 9 räkburkar, dvs jag har ingen pump eller filter i dessa kar.

Mina äldsta Cr räkor som jag köpte för nästan 2 år sedan går i ett sk guppyhotell på c:a 35l. Längs hela bakkanten så löper det en filterkammare med inbyggd pump. I början använde jag pumpen men det hade till följd att räklingar klättrade/sögs in i filterkammaren. En storrengörning följde och alla räkor förpassades ut i akvariumet igen. Stängde av pumpen för gott. Men döm om min förvåning när jag ett halvår senare fick syn på vuxna honor med rom bland filtermaterialet. Dessa honor har aldrig blivit matade av mig och eftersom pumpen har varit avstängd med obefintilg cirkulation som följd så måste de ha levt sitt liv på den "mat" som de hittat i akvarievattnet. Jag byter inte vattnet i det karet så ofta eftersom det kryllar av räklingar där och det är kanske mina "filterräkors" smala lycka.......
#14 - 22 september 2007 21:13
jag matar varje dag, och de får blandat foder mest specialfoder anpassat för CR
Idag såg jag två av mina CR Grade SS, springa runt med rom kulkul och honor A- o B- som gått ihop med SS hannar har med blivit gravida och bär på massor av rom..
Men jag tror det har föga med maten man ger dem utan snarare miljön i sig ett bra kar med rätt värde är nog a och o i sammanhanget sen att de vet att det finns tillgång till föda alltid är nog inte fel =O)
#15 - 22 september 2007 22:02

Sköt dina vattenbyten med 30-50% varje vecka så blir det inga problem med lite lätt övermatning.

//C
jag har fått lära mig att räkor vill ha "gammalt" vatten dvs. inte så stora vattenbyten! jag har märkt att de ömsar skal varje gång jag har gjort ett större vattenbyte (30%) och byter man ofta så måste det vara påfrestande för räkorna!?
#16 - 22 september 2007 22:48
EvaPeva skrev:
Vart köper du det fodret, lenmar?

Mvh Eva

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Jag köpte mitt just i Tyskland så jag vet inte vars man hittar det hemma men jag skulle ju tro att alla säljare som för JBL:s sortiment har det eller kan ta hem det.[/COLOR][/FONT]
#17 - 23 september 2007 07:58
Jag vet att Djurmagasient i Valbo hade JBLs Novo Prawn. Tyvärr var de slut när jag skulle köpa... Så kanske Djurmagasinet på andra orter också tar hem det?
#18 - 27 september 2007 07:26
åheim skrev:
jag har fått lära mig att räkor vill ha "gammalt" vatten dvs. inte så stora vattenbyten! jag har märkt att de ömsar skal varje gång jag har gjort ett större vattenbyte (30%) och byter man ofta så måste det vara påfrestande för räkorna!?

Är det så?

Hm, jag har ju bytt en gång i veckan, ca 20% och jag har alltid hittat skal typ dagen före vattenbytet eller så. Fast inte varje vecka heller, jag har väl haft mina första amanos några veckor nu och dom har bytt 1½ gång eller vad man ska säga, den ena har bytt 2ggr och den andra 1 gång bara..

Men kan det vara så annars att dom byter skal för att byter vatten??

Jag fick lite lite lite nitrit just nån dag efter uppstart och då bytte jag rätt mycket ju, (Hade bara en 5liters burk då med 2 räkor) så jag ville ju byta så det inte blev höga värden liksom.. men dom bytte inte skal för det.. inte just då iaf..
Men nitriten gick över fort och nu har jag ett 22liters åt dom iaf..
#19 - 27 september 2007 08:15
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Jag köpte mitt just i Tyskland så jag vet inte vars man hittar det hemma men jag skulle ju tro att alla säljare som för JBL:s sortiment har det eller kan ta hem det.[/COLOR][/FONT]

Hornbach som annars har en massa JBL-produkter har det inte :(

Annons